فائزون|۴ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 11443 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۱۰:۲۹

تاریخ شمسی

4 شهریور 1361

تاریخ قمری

6 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

26 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- ناکامی هواپیماهای عراقی در حمله به جزیره‌ی خارک در سه نوبت، اصابت یک موشک شلیک‌شده از این هواپیماها به آب‌های اطراف جزیره‌ی خارک؛ ادامه‌ی بارگیری نفت‌کش‌ها از این جزیره.

- دیدار هیئتی متشکل از وزیر کار، وزیر دارایی، سرپرست سازمان برنامه و بودجه و یک عضو دفتر امام از نحوه‌ی بازسازی و تعمیر تأسیسات آسیب‌دیده‌ی نفتی جزیره‌ی خارک و تأکید بر تقویت سیستم دفاعی و تأمین هلی‌کوپتر‌های آتش‌نشانی برای مقابله با حریق‌های احتمالی این جزیره.

- ادامه‌ی درگیری‌ها در شمال غرب کشور، درگیری بین نیروهای سپاه و عناصر مسلح غیرقانونی در شرق مریوان؛ برخورد چند خودرو نظامی با مین در اطراف بوکان و سقز؛ تسلیم شدن 17 تن از عناصر حزب دمکرات به نیروهای خودی.

- حمله‌ی دو تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق به خانه‌ی یک پاسدار در محله‌ی خاک سفید تهران‌پارس و به شهادت رساندن همسر و دو تن از اقوامش و مجروح کردن دختر خردسال وی؛ تیراندازی به سوی دو پاسدار کمیته و زخمی شدن یکی از آنان توسط عناصر سازمان در خیابان دولت تهران؛ درگیری بین یکی از عناصر سازمان و یک پاسدار و کشته شدن عضو سازمان و زخمی شدن پاسدار در سبزوار؛ گزارش فرمانده سپاه منطقه‌ی 4 به فرماندهی کل مبنی‌بر دستگیری 10 نفر از عناصر سازمان در سبزوار؛ خودکشی مسئول تشکیلات شاخه‌ی جنگل شهر قائم‌شهر به هنگام دستگیری توسط مردم؛ دستگیری مسئول شاخه‌ی کوهستان سازمان.

- اطلاعیه‌ی روابط عمومی کمیته‌ی انقلاب اسلامی درباره‌ی کشف و خنثی‌سازی طرح ترور چند شخصیت سیاسی، نظامی و مذهبی و بیش از 200 تن از پاسداران به‌دست عناصر سازمان مجاهدین خلق در استان خوزستان، دستگیری یا کشته شدن 14 تن از افراد رده بالای سازمان مجاهدین خلق در این استان، دست‌گیری تعدادی از عناصر نفوذی سازمان در خطوط مقدم.

- اظهارت حبیب شطی دبیرکل کنفرانس کشورهای اسلامی در پایان سیزدهمین اجلاس این سازمان درباره‌ی فعال شدن کمیته‌ی حسن نیت سازمان کنفرانس اسلامی در جنگ ایران و عراق و نقش مستقیم امریکا در حمله‌ی اسرائیل به لبنان.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره‌ی متن قطعنامه‌ی پیشنهادی هیئت ایرانی به سیزدهمین کنفرانس کشورهای اسلامی که در آن تجدید نظر کشورهای اسلامی در خصوص ارتباط خود با امریکا و دعوت به مبارزه‌ی ریشه‌ای با اسرائیل درج شده است.

- بیانیه‌ی پایانی سیزدهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در نیامی نیجر درباره‌ی جنگ ایران و عراق، حمله‌ی اسرائیل به لبنان و مسئله افغانستان؛ گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و کویت و رادیو لندن در‌این‌باره؛ خبر رادیو دبی مبنی‌بر مذاکره‌ی وزیر خارجه‌ی ایران با رئیس‌جمهور گینه در پایتخت این کشور هنگام بازگشت از نیجر.

- درپی شکست عراق در برگزاری نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در بغداد، این کشور خواستار نشست فوق‌العاده وزیران خارجه در بغداد شد، سفر وزیر خارجه‌ی کوبا به عراق با هدف مشورت با مقامات عراقی درباره‌ی تحولات اخیر در جنبش غیرمتعهدها و مسائل مربوط به تشکیل هفتمین کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد؛ گزارش روزنامه‌ی کیهان به نقل از خبرگزاری رویتر مبنی‌بر مخالفت چند کشور آسیایی عضو عدم تعهد با برگزاری کنفرانس فوق‌العاده‌ی وزیران خارجه‌ی جنبش عدم تعهد در بغداد.

- تحلیل و بررسی دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رویارویی دیپلماتیک ایران و عراق در خصوص برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در بغداد، دلایل حمایت یوگسلاوی از برگزاری این کنفرانس در بغداد، دلایل صدام و تلاش وی برای میزبانی این کنفرانس، اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای خنثی‌‌کردن این تلاش‌ها.

- گفت‌وگوی رئیس مجلس با خبرنگار هفته‌نامه‌ی عربیا چاپ لندن، شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح پایدار در منطقه، تغییر رفتار و عملکرد گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی و نگرش مقامات ایران در وضعیت جدید، استراتژی ایران در برابر شرق و گرایش ایران برای همکاری بیشتر با هند و... از محورهای این گفت‌وگو بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش روزنامه‌ی تایمز و رادیو اسرائیل از دلایل اجرای مانورهای نظامی امریکا در عمان.

- تفسیر دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وضعیت اقتصادی عراق با نگاه تطبیقی به صدور نفت این کشور قبل و بعد از حمله به ایران؛ گزارش روزنامه‌ی کیهان به نقل از مجلة اقتصادی "میدل ایست دایجست" درباره‌ی ارزش قراردادهای عراق در سال گذشته.

- گزارش هفته‌نامه‌ی "یانکی" چاپ ترکیه از هراس شرکت‌های چند‌ملیتی از ادامه‌ی جنگ ایران و عراق، صدمه به صنایع مختلف سرمایه‌گذاری‌شده در خلیج ‌فارس و پیش‌بینی پایان نیافتن جنگ در آینده‌ی نزدیک؛ گزارش روزنامه‌ی اقتصادی "هندلز بلات" چاپ آلمان درباره‌ی خروج همه‌ی ذخایر ارزی عراق از ژاپن برای تأمین مخارج جنگی این کشور با ایران.

- گزارش نشریه‌ی ویژه‌ی خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مقام‌های آگاه نظامی درباره‌ی کمک فرانسه و کشورهای منطقه به عراق.

- در دو عملیات ایذایی مجاهدین عراقی در استان سلیمانیه 2 تن از مأموران امنیتی رژیم صدام کشته شدند و یک پایگاه نظامی با همه‌ی سلاح و مهمات آن به تصرف مجاهدین عراقی درآمد.

- اعزام نیروهای داوطلب مردمی در 4 روز اول شهریور به جبهه‌های جنگ از شهرهای گوناگون.

- اعتصاب غذای تعدادی از اسیران عراقی اردوگاه حشمتیه برای دریافت پاسخ مثبت جهت اعزام به جنگ علیه عراق و اهدای خون به مجروحان ایرانی.

ارسال نظر






captcha
ارسال