فائزون|۴ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 11442 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۱۰:۲۵

تاریخ شمسی

4 شهریور 1362

تاریخ قمری

17 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

26 اوت 1983
 
خلاصه روز: 

- تقویت نیروهای عراقی در دهانه شیلر با اعزام نیروهای جیش‌الشعبی و کماندو به مناطق پنجوین و گولی در مقابل مریوان؛ اقدام عراق به ساخت سنگر در کانی‌مانگا و استقرار نیرو و مین‌گذاری در منطقه کوره؛ اعزام دو گروهان از گردان تانک قادسیه به پنجوین و جاده‌سازی در ممه‌خلان.

- هواپیماهای عراقی پس از سه بار تجاوز به حریم هوایی مریوان این شهر را بمباران کردند؛ در سردشت اجرای آتش توپخانه عراق خساراتی درپی داشت.

- ارسال کمک‌های نقدی و جنسی و اعزام نیروهای رزمی و فنی به جبهه‌ها از نقاط مختلف کشور.

- در پاک‌سازی دو روستا در دیواندره، 40 نفر از عناصر حزب دمکرات کردستان کشته یا زخمی شدند؛ در درگیری با افراد ضدانقلاب در محورهای سقز - مریوان، بانه - سردشت و نقده تعدادی از نیروهای خودی شهید و اسیر شدند؛ پایان‌یافتن محاصره پایگاه شهید محمودی (چهار ستون) در نزدیکی سلماس؛ درگیری نیروهای ژاندارمری در پایگاه‌های ملا شیخ سردشت و گاومیشان سنندج با عناصر ضدانقلاب بدون تلفات خاتمه یافت.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه اول نمازجمعه تهران به مباحث عدالت اجتماعی و فردی، ارزش‌های اخلاقی، اهمیت تقوا در اسلام و شرایط تصدی مسئولیت‌های اجتماعی، مبحث تعهد و تخصص و برخورد با تخلفات اداری پرداخت. در خطبه دوم هم کنفرانس گوادلوپ، ترور شخصیت‌های انقلابی و تحلیل عملکرد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و وضعیت جبهه‌ها محورهای سخنان وی بود.

- وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با عده‌ای از ائمه جمعه و جماعات منطقة بقاع لبنان در مصاحبه‌ای تلویزیونی دیدارهای خود در سوریه را مثبت ارزیابی کرد و پس از آن عازم ترکیه شد. وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم استقبال از ولایتی، ایران را کلید صلح در منطقه دانست.

- خبرگزاری آلمان‌غربی، رادیو امریکا و روزنامه لوموند موضوع فروش هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق و تهدید ایران مبنی‌بر بستن خلیج‌فارس را تحلیل کردند.

- گزارش بی‌بی‌سی از تفسیر محمدعلی کاتوزیان راجع به خودکفایی اقتصادی ایران؛ تحلیل رادیو کلن درمورد رشد اقتصادی ایران؛ بررسی معاملات نفتی ایران و ژاپن در رادیو اسرائیل؛ بررسی موافقت‌نامه تجاری ایران و برزیل در رادیو ایران.

- رادیو صدای امریکا و رادیو مسکو با نگاهی متفاوت بازپرداخت بخشی از بدهی مالی ایران به بانک صادرات واردات امریکا را مورد بررسی قرار دادند؛ رادیو اسرائیل هم سفر معاون حقوقی نخست‌وزیر ایران به الجزایر را با موضوع پرداخت غرامت به شرکت‌های امریکایی مرتبط دانست.

- دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس و وزیر امور خارجه اردن در سخنانی جداگانه به اظهارنظر درباره جنگ ایران و عراق و مسائل منطقه‌ای پرداختند.

- آغاز رایزنی‌های دیپلماتیک برای ایجاد توافق میان امین جمیل رئیس‌جمهور لبنان و ولید جنبلاط رهبر دروزی‌ها درپی اعلام تأخیر در عقب‌نشینی نیروهای رژیم اشغالگر قدس از مناطق شوف و عالیه.

ارسال نظر






captcha
ارسال