فائزون|۲ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 11428 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۰۸:۲۸

تاریخ شمسی

2 شهریور 1361

تاریخ قمری

4 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

24 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- ناکامی هواپیماهای عراقی در بمباران تأسیسات نفتی جزیره‌ی خارک؛ ادامه‌ی بازسازی دو مخزن 160 هزار لیتری نفت خام در پی حمله چهارشنبه گذشته عراق.

- تهدید یک سخن‌گوی نظامی عراق درباره‌ی نزدیک شدن کشتی‌های نفت‌کش به جزیره‌ی خارک و ادعای وی مبنی‌بر خالی بودن جزیره‌ی خارک از کشتی و هشدار وی به ناخدای دو کشتی که قصد عزیمت به خارک را دارند؛ خبرگزاری فرانسه: با وجود تلاش عراق در ناامن جلوه دادن جزیره‌ی خارک، یک کشتی نروژی به این جزیره وارد می‌شود و دو کشتی نروژی و انگلیسی آماده‌ی اعزام به خارک هستند؛ ادعای کانال سوم تلویزیون فرانسه مبنی‌بر آسیب دیدن 90 درصد تجهیزات خارک درپی حملات اخیر عراق؛ اشاره‌ی نشریه امریکایی نیوزویک به ناکارامدی نیروی هوایی عراق و کمک‌های اطلاعاتی دقیق کشورهای غربی از هدف‌های اقتصادی و نظامی ایران به عراق.

- خبر منابع خبری غربی و عربی از هشدار غیررسمی‌ایران به کشورهای عرب حامی عراق مبنی‌بر امکان مسدود کردن تنگه هرمز و تکذیب این امر از جانب ایران.

- گزارش‌های روزنامه "وال استریت ژورنال" و خبرگزاری فرانسه درباره‌ی تأثیر تهدیدهای عراق بر بازار نفت و احتمال گسترش درگیری‌ها به دیگر کشورهای خلیج فارس.

- ادامه‌ی کمک‌های کشورهای عربی به عراق، ورود 82 تریلر حامل مهمات از بندر شعیبه و مرز نویسیب به عراق، توقف یک کشتی حامل موشک برای عراق در بندر "الاحمدی" کویت، ورود 32 خودرو حامل وسایل نظامی از اردن به عراق؛ اقدام دولت عراق به درج آگهی استخدام اتباع پاکستانی در روزنامه "جنگ" چاپ کراچی؛ ایجاد محدودیت‌های جدید برای لنج‌های ایرانی در کویت و بحرین.

- پاک‌سازی 5 روستا در شمال شرقی پیرانشهر؛ پاک‌سازی روستای "گل‌تپه" در تکاب.

- حکم تمدید مأموریت حجت‌الاسلام موسوی به‌عنوان نماینده‌ی امام در کردستان از جانب حضرت امام.

- اطلاعیه‌ی روابط عمومی کمیته‌ی مرکزی انقلاب اسلامی مبنی‌بر کشف دو خانه‌ی تیمی، دستگیری 20 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق، کشته شدن 13 تن از عوامل این سازمان؛ دستگیری 7 تن از قاچاقچیان اسلحه مرتبط با سازمان مجاهدین خلق و گروه پیکار در اطراف شیراز.

- گزارش خبرگزاری خلیج به نقل از روزنامه العراق درباره‌ی پیوستن کریم سنجابی به جبهه‌ی ملی مخالف ایران در پاریس؛ خبر هفته‌نامه‌ی "اکسپرس" چاپ پاریس از فشار مقامات الجزایر و سوریه به ایران برای جلوگیری از اعدام صادق قطب‌زاده.

- بخشی از سخنان وزیر خارجه‌ی ایران در سیزدهمین اجلاس وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درباره‌ی جنگ تحمیلی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- پیام آیت‌الله منتظری در اعتراض به بیرون راندن آوارگان فلسطینی از لبنان و خائنانه خواندن سکوت دولت‌های عربی.

- سخنان رئیس مجلس در دیدار با گروهی از اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و محکومیت اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان و سرزنش کشورهای عربی به‌دلیل حمایت نکردن از فلسطین و لبنان در برابر اسرائیل.

- بیانیه‌ی وزارت خارجه در اعتراض به اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان و همراهی کشورهای عربی با نقشه‌های امریکا و اسرائیل؛ بیانیه‌ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محکومیت توطئه‌ی خروج فلسطینیان از لبنان.

- بخش‌های دیگری از سخنان وزیر خارجه‌ی ایران در اجلاس وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نیجر دربارۀ مسائل گوناگون جهانی از جمله اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان؛ تجاوز صهیونیست‌ها به لبنان و قرائت پیشنهاد 6 ماده‌ای هیئت ایرانی به کنفرانس؛ گزارش رادیو کلن از بررسی اوضاع لبنان، جنگ عراق و ایران و مسئلۀ افغانستان در اجلاس امروز.

- سفر ناگهانی یک هیئت از کنگره‌ی امریکا به سرپرستی هنری سولارز به عراق و ملاقات با نعیم حداد و مذاکره درباره‌ی اوضاع جاری اعراب و جهان، به‌ویژه جنگ ایران و عراق و تهاجم اسرائیل به لبنان.

- مصاحبه‌ی وزیر نفت امارات متحده‌ی عربی درباره‌ی وضعیت جدید بازار نفت و سازمان اوپک: کمپانی‌های بزرگ نفتی جهان در نظر دارند اوپک را مجبور به کاهش قیمت نفت خود کنند.

- تأکید بشیر جُمیل بر خروج همه‌ی نیروهای سوری و فلسطینی از لبنان؛ بازتاب انتخاب جُمیل به ریاست‌جمهوری در مطبوعات اسرائیل و سوریه؛ وزیر دفاع امریکا طرح خروج سه مرحله‌ای نیروهای خارجی از لبنان را اعلام کرد.

- حمله‌ی مجاهدین عراقی به یک ستون نظامی عراق در محور سید صادق ـ حلبچه و کشته شدن 5 نظامی، اسارت 3 تن به دست نیروهای مجاهد و به غنیمت درآمدن یک نفربر.

ارسال نظر






captcha
ارسال