فائزون|۱ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 11422 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۰۸:۰۷

تاریخ شمسی

1 شهریور 1362

تاریخ قمری

14 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

23 اوت 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان ارشد قرارگاه کربلا آخرین وضعیت عملیات مهندسی لشکرهای 7 ولی‌عصر(عج) (در منطقه پاسگاه زید)، لشکر19 فجر (در منطقه طیب)، و لشکر25 کربلا (در منطقه طلائیه) را بررسی کردند.
- در جلسه فرماندهان قرارگاه کربلا و قرارگاه نصرت در بستان، گزارشی از شناسایی‌های قرارگاه نصرت در محدوده تقریبی چزابه تا طلائیه، ارائه شد.
- قرارگاه کربلای سپاه از اقدام عراق به تحکیم مواضع و استحکامات مهندسی خود در سرتاسر منطقه استحفاظی این قرارگاه (از فاو تا چنگوله) خبر داد. براساس این گزارش فعالیت‌های دشمن درزمینه ترمیم کانال‌های خط مقدم و اعزام گشتی‌های شناسایی و ارسال بالگردهای گشتی بر روی مواضع خودی به‌ویژه در مناطق عملیاتی لشکر19 فجر (منطقه طیب) و لشکر25 کربلا (طلائیه جدید)، فکه و شمال و جنوب پاسگاه زید، محسوس‌تر و بیشتر است.
- در دو درگیری جداگانه بین گروه‌های گشتی مشترک سپاه و نیروی دریایی ارتش با قایق‌های تندرو تکاوران و گروه‌های شناسایی عراق در نزدیکی رأس‎البیشه و نهر قاسمیه، 4 عراقی کشته، 2 نفر زخمی و 20 نفر به اسارت درآمدند و 12 قایق دشمن به غنیمت گرفته شد.
- در بمباران سردشت یک غیرنظامی مجروح شد؛ در درگیری‌های مناطق شلمچه و جزیره مینو 17 نفر زخمی شدند؛ در گلوله‌باران شهر آبادان خساراتی به 2 منزل مسکونی وارد آمد.
- به گزارش هفته‌نامه الجهاد در حمله مخالفان دولت عراق به پایگاه هوایی اور، علاوه‌بر کشته‌شدن 20 نفر از نیروهای عراقی، 3 هواپیمای جنگی منهدم شده است.
- در حملات گروه‌های مسلح غیرقانونی در سردشت، اطراف بوکان و مهاباد 17 نفر شهید و 7 نفر زخمی شدند. از مهاجمان هم 7 تن کشته و 3 نفر زخمی شدند؛ در شهرهای بیجار، خوی و سردشت 10 نفر از اعضای حزب دمکرات دستگیر یا تسلیم شدند. حزب دمکرات کردستان در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که 20 نفر در سقز اعدام یا کشته شده‌اند.
- بازدید هیئت اعزامی دادگاه بین‌الملل اسلامی از شهرهای جنگ‌زده گیلان‌غرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین. این بازدید در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت. بی‌بی‌سی مأموریت این هیئت را ارزیابی خسارات مناطق غیرنظامی دانست.
- امام خمینی در دیدار فرماندهان نیروی هوایی با ایشان ضمن اشاره به وابستگی نظامی ایران  پیش از انقلاب، لزوم حفظ وحدت و انسجام نیروهای مسلح و مردم را یادآور شدند. ایشان با اشاره به تزلزل صدام، سخن از هرگونه صلح بدون توجه به خواسته‌های ایران را مردود دانستند و اظهار کردند که صدام به‌عنوان متجاوز باید تنبیه و قصاص شود و کشور عراق به‌دست خود مردم این کشور اداره شود.

 

 

 

 

 

 

 

- دیدار علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه با رهبر و وزرای امور خارجه و نفت لیبی. در این دیدارها راهبرد جمهوری اسلامی در دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، حمله این رژیم به جنوب لبنان، روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و لیبی، جنگ ایران و عراق، مسائل بین‌المللی نفت و اوپک مورد بحث قرار گرفت.
- در جلسه استانداران گیلان و مازندران با نخست‌وزیر طرح خرید برنج از شالیکاران بررسی شد؛ در جلسه شورای عالی قضایی با حضور چند تن از مسئولان قضائی و اجرائی و استانداران مازندران و گیلان درمورد چگونگی خرید، فروش و توزیع برنج تصمیم‌گیری شد.
- بدرقه زائران بیت‌الله الحرام با حضور نخست‌وزیر، وزیر ارشاد، سرپرست حجاج، سرپرست سازمان حج، وزیر راه و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران اعلام کرد که امسال حدود 95 هزار نفر ازطریق شهرهای تبریز، تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به عربستان اعزام خواهند شد؛ هشدار وزیر ارشاد عربستان و روزنامه البلاد درخصوص سیاسی‌شدن مناسک حج و ایجاد فتنه و آشوب.
- در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با تصویب جزئیات اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سی ماده، اختیارات اصلی این سازمان به شورای سرپرستی واگذار شد.
- عصام القلیبی رئیس شرکت ملی نفت عراق، از امضای قرارداد استخراج نفت میان کارشناسان عراقی و مسئولان اردنی خبر داد. با مسدودشدن خطوط لولة نفت عراق در سوریه، عملیات احداث خط لوله نفت در دریای سرخ در دستور کار دولت عراق قرار گرفت.
- ادموند فرستون کارشناس امور دفاعی در مقاله‌ای در دیلی تلگراف به بررسی احتمال حمله نیروهای ایرانی به کوت پرداخت.
- روزنامة هرالد تریبیون با اشاره به اینکه جنگ ایران و عراق ماهانه هزینه‌ای معادل یک میلیارد دلار برای طرفین دربردارد افزود: جهانیان و ابرقدرت‌ها از تداوم این جنگ ناخشنود نیستند و ضرر این جنگ فقط متوجه مردم ایران و عراق است.
- در جلسه وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در شهر طائف عربستان امنیت خلیج‌فارس، تداوم جنگ ایران و عراق، تهدیدات ایران علیه کشتیرانی خلیج‌فارس، بحران لبنان و حمایت مالی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از عراق مورد بحث قرار گرفت.
- هانس یورگن نایب‌رئیس کمیته امور خارجی آلمان فدرال و زوون دراگان معاون رئیس شورای اجرایی فدرال دولت یوگسلاوی در دیدار و مذاکره با مقامات عراقی، خواهان پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق شدند.
- پس از اعلام برنامه ارتش رژیم صهیونیستی درمورد عقب‌نشینی از برخی مناطق لبنان، ابوجهاد مشاور نظامی یاسرعرفات، درخصوص احتمال وقوع جنگ داخلی در لبنان هشدار داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال