فائزون|۲۲ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 10584 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۳:۵۳

تاریخ شمسی

22 بهمن 1357

تاریخ قمری

13 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

11 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- ادامه جنگ شدید خیابانی بین مردم و نیروهای گارد در خیابان‌های تهران. اعزام ارابه‌های جنگی به دوشان‌تپه و نیروی هوایی برای مقابله با مردم. هجوم مردم به ستون اعزامی‌ در تهران‌پارس و به آتش کشیدن ارابه‌های جنگی و مجروح شدن سرلشکر ریاحی (فرماندهی گاردی‌ها) و گرفتار‌شدن وی به دست مردم در ساعت 3 بعد از نیمه‌شب.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- هجوم مردم به کارخانه تسلیحات ارتش واقع در خیابان فرح‌‌آباد. ابراز ناتوانی و امتناع فرمانداری نظامی، نیروی زمینی، گارد و هوانیروز از اعزام نیرو برای مقابله با حمله مردم به مسلسل‌سازی. رخنه کردن مردم به داخل کارخانه تسلیحات از طریق‌‌ایجاد پنج شکاف در درب جنوب‌غربی و دیوار شرقی آن. فرمان غیرقابل اجرای بختیار مبنی‌بر بمباران مرکز آموزش هوایی دوشان‌تپه و مسلسل‌سازی.

- بروز تزلزل در لشکر گارد و فرار انبوه سربازان از سربازخانه قصر و اظهار نگرانی فرمانده قرار‌گاه ستاد بزرگ ارتشتاران از مشاهده‌‌این عمل سربازان آن قرارگاه.

- تشکیل جلسه شورای فرماندهان ارتش با حضور 27 نفر از فرماندهان، معاونان و مسؤولان سازمان‌های مسلح شاهنشاهی و صدور اعلامیه موسوم به "اعلام بی طرفی ارتش" برای‌جلوگیری از‌متلاشی‌شدن آن.

- بی‌طرفی ارتش و اهداف آن از دیدگاه ارتشبد قره‌باغی و مهندس بازرگان؛ قره‌باغی: هدف از اعلام بی‌طرفی ارتش جلوگیری از ادامه تجاوز مردم به سربازخانه‌ها و اماکن نظامی‌بود. مهندس بازرگان: آمریکایی‌ها می‌خواستند ارتش از جریان انقلاب برکنار باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تداوم جریان مردمی‌انقلاب و هجوم مردم به پادگان‌ها و مراکز نظامی‌ در تهران و شهرستان‌ها - سقوط پادگان عشرت‌آباد، دبیرستان نظام، پادگان باغشاه، مجلس، کاخ انگلستان، فرستنده رادیو در میدان ارگ، ساختمان‌های کمیته مرکزی، شهربانی کل، پادگان‌های حشمتیه، عباس‌آباد، جی، مهرآباد و ژاندارمری شاهپور. دستگیری بسیاری از مقام‌های نظامی‌ و غیرنظامی‌ رژیم پیشین؛ از جمله از ارتشبد نعمت‌الله نصیری (رئیس ساواک)، مجیدی (رئیس سازمان برنامه)، نهاوندی (رئیس دفتر فرح)، مهدوی (وزیر بازرگانی)، همایون (وزیر اطلاعات) و هویدا (نخست‌وزیر رژیم شاه در مدت سیزده سال).

- تلاش مهندس بازرگان و دولت موقت برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و جلب همکاری سران ارتش از زبان ارتشبد قره‌باغی (آخرین رئیس ستاد ارتش سپاه) و شرح ملاقات مهندس بازرگان، دکتر یدالله سحابی و امیر‌انتظام با ارتشبد قره‌باغی.

- پیام رادیو - تلویزیونی مهندس بازرگان مبنی‌بر اعلام همبستگی ارتش با انقلاب و درخواست از مردم برای خودداری از هرگونه حمله به مراکز نظامی‌.

- پیام و اعلامیه امام‌خمینی به ملت جهت حفظ آمادگی و هوشیاری برای مقابله با توطئه‌های احتمالی عناصر ارتش شاهنشاهی، توصیه به برقراری رابطه برادرانه با ارتشیانی که به ملت و دولت قانونی ملی - اسلامی‌ پیوسته‌اند. همچنین صدور فتوای امام درباره نادرستی قسم ارتشیان برای حفظ قدرت طاغوت.

- اظهار نظر دو تن از کارشناسان آمریکایی (مایکل لدین و ویلیام لوئیس) درباره علت وضعیتی که از واپسین ساعت امروز در ارتش پدید آمده و تسلیم ژنرال‌ها. به نظر‌‌این دو تن‌‌این وضعیت، هم‌علامت کارآیی شگردهای جنبش آیت‌الله خمینی است و هم ضعف سیاست تسلط مطلق شاه بر نیروهای مسلح و وفاداری سران نظامی‌ به شخص او را نشان می‌دهد.

- تشریح وضعیت ارتش‌‌ایران در آخرین ساعت امروز از زبان دو تن از مقام‌های بلند پایه آمریکا: سایروس ونس (وزیر خارجه آمریکا): «نیروهای ارتش دچار تجزیه و پراکندگی شدند. فرماندهان نظامی‌ برای جلوگیری از فروپاشی کامل ارتش نیروهای نظامی‌را به پادگان‌ها فراخواندند.» ژنرال‌هایزر: «ارتش فرماندهان خود را از دست داده، تجزیه آن نیز شروع شده است.»

- جلسه اضطراری کاخ سفید با شرکت برژینسکی، وارن‌کریستوفر، دوید‌نیوسام، چار‌لزدوتکان، ژنرال جونز، ترنر (رئیس سیا)، فرانک کارلوچی، گری‌سیک و بعضی دیگر از مقام‌های سازمان سیا، وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملّی آمریکا درباره‌‌ایران و بررسی راه‌حل‌هایی برای حفظ ارتش و جلوگیری از فروپاشی آن، حتی اگر توسل به اقدام نظامی‌باشد و سرانجام اعتراف برژیسنکی به اینکه آمریکا از حوادث عقب‌افتاده و ابتکار عمل از دست تصمیم‌گیرندگان آمریکایی خارج شده است.

- خاطرات ویلیام سولیوان (آخرین سفیر آمریکا در تهران) درباره گرفتار شدن افراد هیأت مستشاری آمریکا در پناهگاه ستاد مشترک و تلاش وی برای نجات آنان و در همین حال تلفن غیرمنتظره و طرح تصورات کاخ سفید در مورد امکان انجام دادن کودتای نظامی‌ در ‌‌ایران و برخورد تند تلفنی سولیوان با نیوسام و تلفن رئیس هیأت مستشاری به سولیوان و اعلام‌‌ اینکه در اوضاع فعلی ایران شانس موفقیت یک کودتای نظامی‌ فقط پنج درصد است.

- خاطرات سایروس‌ونس (وزیر خارجه آمریکا) درباره اوضاع نابسامان نظامیان آمریکایی در‌‌ایران و نداشتن توانایی برای اقدام‌نظامی‌- که در مذاکره تلفنی واشنگتن با سفارت‌آمریکا درتهران گفته‌شده‌بود.

- خبر حمایت عراق از ادامه سلطنت شاه در‌‌ایران را سفارت آن کشور در تهران تکذیب کرد: نامه سفارت عراق به کیهان: هیچ مقام عراقی چنین سخنی را نگفته و عراق به اراده میهن‌پرستانه ملت‌‌ ایران کمال احترام را می‌گذارد و در امور داخلی‌‌ ایران هیچ‌گاه دخالت نمی‌نماید.

- گزارش الوطن (چاپ کویت) درباره اقدام مشترک عراق و عربستان سعودی برای گزینش تدابیر امنیتی جهت مقابله با انقلاب اسلامی‌: برگزیدن تدابیر مشترک برای رویارویی با کلیه عواقب احتمالی انقلاب ایران در دستور جلسه یک کنفرانس عالی کشورهای خلیج‌(فارس) قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر






captcha
ارسال