فائزون|۲۰ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10564 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۳:۱۲

تاریخ شمسی

20 بهمن 1361

تاریخ قمری

25 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

9 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- به دلیل تعویق زمان عملیات که قرار شد در ساعت 21 امروز انجام شود، فرماندهان نظامی سپاه فرصتی را برای مرور مجدد مانور به دست آوردند. طبق طرح قرار شد تیپ2 از لشکر حضرت رسول(ص) با اجرای عملیات در شمال منطقه‌ی عملیاتی از پاسگاه رشیده به عمق پیشروی و در جاده‌ی آسفالت غرب مرز پدافند کند. لشکر17 علی‌بن‌ابی‌‌طالب(ع)، 7 ولیعصر(عج)، 8 نجف و تیپ امام حسن(ع) با پیشروی تا نقطه‌ی حد فاصل استقرار نیروهای خود تا کانال کشاورزی را تصرف و از آن‌جا به سمت غرب پدافند کنند.

عملیات در ساعت 21 شروع شد و تا آخرین ساعات امروز (ساعت 24) وضعیت کلی جبهه‌ها به این شرح بود: تیپ2 لشکر27 در حال پیشروی به سمت اهداف بود. نیروهای لشکر 17 علی‌بن‌ابی‌‌طالب(ع) و 7 ولیعصر(عج) به جاده‌ی آسفالته بعد از کانال دوم رسیدند و نیروهای 8 نجف به جاده‌ی آسفالت رسیده و از آن عبور کردند و نیروهای فراوانی از دشمن را منهدم کردند، اما نیروهای تیپ35 امام حسن(ع) به دلیل برخورد به میدان مین و باز نکردن معبر نتوانستند هم‌پای این یگان پیشروی کنند، بنابراین جناحین لشکر8 نجف تأمین نشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- شهید یا زخمی شدن 18 تن از مردم و تخریب چند خانه‌ی روستای عرب‌نشین، یک منزل مسکونی و یک مدرسه در ادامه‌ی گلوله‌باران آبادان.

گزارش ستاد مشترک ارتش در خصوص سرنگونی 4 هواپیمای دشمن در منطقه‌ی عملیاتی والفجر.

پرتاب گلوله‌ی شیمیایی از سوی نیروهای عراق در منطقه‌ی عملیاتی محرم در خط حد تیپ58 پیاده‌ی ذوالفقار موجب مسموم شدن چند تن شد.

- کمک‌های ارسالی مردم شهرهای مختلف به جبهه با هدف پشتیبانی از نیروهای حاضر در خط مقدم.

- نیروهای حزب دمکرات در جاده‌ی نقده ـ اشنویه ضمن حمله به پایگاه جبرئیل‌آباد (محل استقرار نیروهای تأمین جاده از ژاندارمری) 12 نفر را زخمی کرده به گروگان گرفتند و تعدادی خودرو را غارت یا تخریب کردند. زخمی شدن یکی از کارمندان وزارت کشاورزی در حمله‌ی نیروهای مسلح غیر قانونی در همین محور مسئولان واگذاری زمین.

- در محور سنندج ـ مریوان در حد فاصل پایگاه شویشه ـ رانیکش نیروهای کومه‌له مسافران دو خودرو مینی‌بوس را به گروگان گرفتند؛ در این عملیات 4 تن از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند و از مهاجمان نیز 14 نفر کشته یا زخمی شدند. بر اثر درگیری نیروهای خودی با نیروهای مسلح غیر قانونی در پایگاه موجش در شمال شرقی کامیاران و ماچکه در شرق محور دیواندره، 2 تن از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند. زخمی شدن یک سرباز در محور میاندوآب ـ بوکان بر اثر برخورد با مین و انفجار آن.

- به شهادت رسیدن یک دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی هنرستان شماره‌ی 1 بجنورد به دست یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق. شهادت یکی از نیروهای سپاه در بندرعباس به دست 3 تن از افراد چریک‌های فدایی خلق (شاخه‌ی اشرف دهقان‌). به دست آمدن 30 عدد دینامیت و 50 عدد چاشنی در بازرسی از یکی از خانه‌های تیمی مجاهدین در رشت. دست‌گیری یکی از افراد فعال در فاز نظامی در رودسر. اجرای حکم اعدام یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق در شهرکرد.

- دکتر ولایتی در بازگشت از کره‌ی شمالی و سریلانکا نتایج و اهداف سفر به این کشورها را تشریح کرد.

- احمد عزیزی در ادامه‌ی سفر خود به کشورهای عربی، از لیبی به الجزایر رفت. وی گفت‌وگو برای پیوستن الجزایر به جبهه‌ی پایداری را از جمله اهداف این سفر خواند. گزارش رادیو اسرائیل از مفاد گفت‌وگوهای انجام‌شده میان مقامات ایران و الجزایر.

- اطلاعیه‌ی روابط عمومی نخست‌وزیری در خصوص تسهیل خروج افراد از مرزهای کشور به خارج و ورود افراد ایرانی به داخل کشور.

- سرهنگ معمر قذافی در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه از انقلاب اسلامی حمایت کرد و گفت: من در کنار انقلاب و مردم ایران خواهم ایستاد.... این انقلاب یک انقلاب مردمی و آزادی‌بخش است.

- به گزارش خبرگزاری امارات متحده‌ی عربی، در ملاقات عبدالمجید الفیصل سفیر عراق‌ در امارات با شیخ حمدان محمد معاون نخست‌وزیر این کشور روابط فی ما بین؛ اوضاع فعلی جهان عرب؛ تحولات در منطقه‌ی خلیج‌فارس و آخرین تحولات جنگ ایران ـ عراق بررسی شد.

درخواست عراق از کشورهای عربی مبنی‌بر ادای تعهدات خود (کمک به عراق در برابر ایران) در کنفرانس فاس.

رئیس‌جمهور یمن شمالی در مصاحبه با روزنامه‌ی عربی الشرق الاوسط، حمایت همه‌جانبه‌ی خود را از عراق اعلام کرد. گزارش یک منبع مطلع حاکی از نارضایتی نیروهای یمنی اعزام‌شده یمن به عراق است.

- گزارش بی‌بی‌سی از تاریخچه‌ی روابط مصر و عراق به دنبال سفر دو فرستاده‌ی مبارک به بغداد و پیش‌بینی برقراری روابط بین این دو کشور با توجه به نزدیکی سیاسی آن‌ها.

- بازسازی مجدد ارتش؛ مراحل پاک‌سازی ارتش و تلاش مقامات ایران برای هم‌گامی بیش‌تر ارتش با آرمان‌های انقلاب، از نکات عمده‌ی مندرج در گزارش انستیتو امریکایی بروکلین در خصوص بررسی وضعیت کلی ارتش ایران می‌باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال