فائزون|۱۹ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10563 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۳:۰۹

تاریخ شمسی

19 بهمن 1361

تاریخ قمری

24 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

8 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- اقدامات مهندسی نیروهای خودی برای تکمیل خاکریزها تا ظهر امروز به نتیجه رسید و در حد فاصل پاسگاه رشیده در شمال و صفریه در جنوب، الحاق نیروها در پشت خاکریز دوجداره برقرار شد. در جلسه‌ی فرماندهان سپاه و ارتش، فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده اعلام کردند که برای اجرای عملیات به معابر جدیدی نیاز دارند، با اتفاق نظر فرماندهان تصمیم‌گیر و فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده، برای گشودن معبر جدید و زمان کافی برای این کار، اجرای عملیات مجدداً 24 ساعت دیگر به تعویق افتاد. در ادامه، فرماندهان سپاه به بحث درباره‌ی راهکارهایی ابتکاری برای رسیدن به عمق در منطقه‌ی حلفائیه و غزیله به منظور تأمین اهداف مرحله‌ی دوم پرداختند.

- شهید یا زخمی شدن 13 نفر از مردم و تخریب 6 منزل مسکونی و مغازه بر اثر حملات توپ‌خانه‌یی. حملات امروز نیروهای عراقی به آبادان. تسلیم شدن 3 تن از نیروهای عراقی پس از عبور از مرز مریوان و ورود به ایران.

- با ادامه یافتن تنش بین عراق و کویت بر سر درخواست عراق از کویت مبنی‌بر واگذاری کامل بوبیان به آن کشور، غانم‌ فرمانده کل نیروهای مسلح کویت، گفت: در صورت ورود نیروهای عراقی به مرز کویت با آن‌ها مقابله می‌کنیم.

- شهید یا زخمی شدن 20 نفر از نیروهای خودی در سه‌راهی سنندج ـ بیجار ـ دیواندره بر اثر حمله‌ی نیروهای حزب دمکرات کردستان. انفجار مین کار گذاشته‌شده توسط نیروهای مسلح غیر قانونی در حوالی پاسگاه جعفرآباد و پایگاه شهید زندی‌فر و زخمی شدن 2 تن از نیروهای خودی.

- نیروهای حزب دمکرات به دلیل هم‌کاری یکی از اهالی روستای دولاب با سپاه در جنوب غربی سنندج، 7 تن دیگر از اهالی این روستا را گروگان گرفتند. تیراندازی نیروهای مهاجم در حوالی تپه‌ی بهارمست به سوی نیروهای شهربانی در میدان نبوت شهر سنندج و زخمی شدن 2 تن. عملیات کمین نیروهای سپاه در مهاباد؛ کشته و دست‌گیر شدن 2 تن از نیروهای مسلح غیر قانونی و به دست آمدن تعدادی اسلحه و تجهیزات نظامی. تسلیم شدن 2 تن از افراد مسلح غیر قانونی به هم‌راه دو قبضه اسلحه در سقز و سنندج.

- کشف مقداری مهمات و اسناد درون‌گروهی در پی دست‌گیری 2 تن از افراد سازمان مجاهدین خلق در رامسر با تلاش نیروهای سپاه. دست‌گیری تعدادی دیگر از افراد همین سازمان از جمله عامل ترور بخشدار خواف‌ در شهرستان خواف.

- به آتش کشیده شدن نمایشگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بن در راهپیمایی هواداران سازمان مجاهدین خلق به مناسبت اولین سال‌گرد مرگ موسی‌ خیابانی‌ و هم‌راهی اعضای سازمان عفو بین‌المللی شاخه‌ی آلمان با این افراد. به گزارش رادیو امریکا و بی‌بی‌سی، راه‌پیمایی‌های مشابهی نیز در شهرهای واشنگتن و لندن، رم، پاریس و لوس‌آنجلس برگزار شد.

- یک بولتن داخلی سپاه از دست‌گیری و تحویل 40 تن از اعضای حزب توده به مقامات ذی‌صلاح خبر داد. گزارش رادیو بی‌بی‌سی درباره‌ی دست‌گیری این افراد و اغراق‌گویی درباره‌ی نقش این حزب در جریانات سیاسی ایران.

- برشماری نعمات الهی در پیروزی انقلاب؛ وحدت مردم در براندازی حکومت پهلوی؛ صدام به عنوان فردی فریب‌خورده از امریکا و... از محورهای سخنان امامخمینی در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و به مناسبت سال‌گرد بیعت کارکنان نیرو با امام بود).

- در دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور، با مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم دهه‌ی فجر چهارمین سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی، وی جنگی را که برای دفاع از حقوق انسانی یک ملت باشد فریضه‌ای خواند که قرآن نیز به آن دستور می‌دهد. سخنان میرحسین موسوی در همین دیدار در خصوص دستاوردهای اساسی انقلاب و تکیه‌ی مردم بر تحولات معنوی.

- به گزارش کیهان، دکتر ولایتی در دیدار با رئیس‌جمهور سریلانکا‌ در کلمبو پایتخت این کشور، درباره‌ی روابط دوجانبه و مباحث اجلاس آتی سران جنبش عدم تعهد در دهلی‌نو گفت‌وگو کرد.

- روزنامه‌ی کیهان موضوع مورد بحث احمد عزیزی قائم‌مقام وزارت خارجه را در دیدار با معمر قذافی و سفر به لیبی رای‌زنی درباره‌ی برگزاری کنفرانس آینده‌ی سران غیر متعهدها در دهلی‌نو، اعلام کرد.

به گزارش رادیو مسکو از دیدار حسین شیخ‌الاسلام با علی ناصر محمد رئیس‌جمهوری یمن‌ در عدن، گسترش روابط دوستانه در رشته‌های سیاسی و اقتصادی از مسائل مورد بحث دو طرف خواهد بود.

- خبرگزاری فرانسه: به دنبال عملیات دو روز گذشته‌ی ایران در منطقه‌ی میانی، طارق عزیز در نامه‌یی به پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تصمیم مثبت این سازمان درباره‌ی راه‌حلی صلح‌آمیز و عادلانه و جلوگیری از ادامه‌ی طرح‌های ایران شد. آسوشیتدپرس نیز از ارسال تلگراف‌های فوری طارق عزیز به شاذلی قلیبی دبیرکل اتحادیه‌ی عرب، ایزودور مالیمریکا وزیر خارجه‌ی کوبا و حبیب شطی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، برای انجام دادن مسئولیت این سازمان‌ها در برابر تجاوز ایران به عراق(!) خبر داد. تلاش جدید حسنی مبارک درباره‌ی جنگ ایران ـ عراق در قالب فرستادن دو تن از مقامات مصری به امان و بغداد.

- سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا‌ ادعا کرد درباره‌ی حمله‌ی جدید ایران بی‌طرف هستیم و به هیچ کدام از دو کشور سلاح نمی‌فروشیم.

- اظهار تأسف امارات متحده‌ی عربی درباره‌ی بیانیه‌ی سه‌جانبه‌ی ایران، لیبی و سوریه. روزنامه‌ی کویتی الانباء: سفرای عرب با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه‌ی سوریه ملاقات کرده و نگرانی خود را از بیانیه‌ی یادشده ابراز کردند. خدام نیز سعی کرد تا خط این موضع‌گیری را به حداقل برساند.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از بازتاب نتایج تشکیل اجلاس گروه‌های 19 گانه‌ی مخالف حکومت عراق در طرابلس.

- گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از محاکمه‌ی یان اسمالی انگلیسی به اتهام قاچاق اسلحه به ایران و عراق در تگزاس.

- گفت‌وگوی ویژه‌ی مدیر انجمن دوستی ایران و ژاپن‌ با خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره‌ی امکان ادامه‌ی پروژه‌ی پتروشیمی بندر امام خمینی شرکت میتسویی (طرف قرارداد ایران).

ارسال نظر






captcha
ارسال