فائزون|۱۸ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10562 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۳:۰۷

تاریخ شمسی

18 بهمن 1361

تاریخ قمری

23 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

7 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- در آغاز عملیات والفجر نیروها پس از عبور از کانال اول، در پیشروی به سمت کانال کشاورزی با موانع و میدان‌های مین مواجه شدند. عراق 3 ساعت پس از آغاز عملیات، محور اصلی را تشخیص داد و به نیروهای خود دستور داد تا جاده‌ی آسفالته عقب‌نشینی کنند. تا ساعت 4 بامداد، یگان‌های 35 امام حسن(ع) و 8 نجف به جاده رسیدند، اما به دلیل شدت درگیری موفق به عبور از جاده نشدند. تیپ1 لشکر31 عاشورا پس از گذشتن از کانال اول در میدان موانع بین کانال اول و کانال دوم گیر کرد، بخشی از نیروهای تیپ عمار از لشکر27 حضرت رسول(ص) از کانال دوم عبور کردند و بدون الحاق با چپ و راست خود مشغول پیشروی شدند، اما حدود 2 گردان از نیروهای این تیپ در میدان‌های مین پشت کانال دوم گیر کردند.

تیپ جوادالائمه(ع) در شمال منطقه‌ی عملیاتی طبق مأموریت ابلاغ‌شده پس از پشت سر گذاشتن کمین‌ها و... برای تأمین جناح راست به احداث خاکریز بین تپه‌های رملی و کانال اول پرداخت. با تدبیر فرماندهی سپاه برای تثبیت منطقه‌ی تصرف‌شده، الحاق نیروها پشت جاده‌ی آسفالت غرب مرز و احداث خاکریز برای حفظ متصرفات در دستور کار یگان‌ها قرار گرفت. لشکر8 نجف بخشی از خاکریز مورد نظر را احداث کرد، اما جناح راست این یگان به دلیل پیشروی نکردن تیپ عمار و تیپ1 لشکر عاشورا همچنان بدون الحاق بود.

از ساعت 6 صبح، دشمن پاتک سنگین خود را در محدوده‌ی عملیات تیپ‌های عمار و تیپ1 لشکر عاشورا آغاز کرد و نیروهای تیپ جوادالائمه(ع) و تیپ عمار و تیپ1 لشکر عاشورا به عقب آمدند.

آخرین وضعیت خط پدافندی: تیپ35 امام‌حسن(ع) و لشکر8 نجف پشت جاده‌ی شنی در حد فاصل پاسگاه رشیده و پاسگاه صفریه موضع گرفتند. تیپ1 لشکر عاشورا، تیپ عمار و تیپ جوادالائمه از شمال رشیده تا روی تپه‌های شمالی این پاسگاه و تپه‌های خال و چومو خط تشکیل دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نشست فرماندهان ارتش و سپاه در پی ناموفق بودن عملکرد نیروهای خودی در شب گذشته برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه‌ی عملیات.

تشریح وضعیت فعلی:

احمد غلامپور: جنگ دیشب جنگ با موانع بود. محمدابراهیم همت: دشمن حتی در زیر بوته‌ها و شیارها مین کار گذاشته بود. احمد کاظمی: عراقی‌ها در چند روز گذشته موانع و میدان‌های مین فراوانی را ایجاد کرده بودند و کلاً زمین منطقه تغییر یافته بود. محسن رضایی: ما یک جا پا می‌خواستیم که به دست آمد، به زمین منطقه هم توجیه شدیم. رحیم صفوی: هدف تغییر نکرده است و مانور مرحله‌ی اول اجرا و مناطق مورد نظر تصرف شود، البته نیروهای عمل‌کننده باید تقویت شوند.

تصمیم فرماندهی عملیات بر تعویق 24 ساعته‌ی اجرای عملیات با توجه به انتقال نیروهای جدید به منطقه‌ی عملیات ضرورت انجام برخی اقدامات مهندسی در خط.

- تخریب یک منزل و مدرسه بر اثر گلوله‌باران امروز شهرهای آبادان و خرمشهر. تخلیه‌ی محموله‌ی حاوی 100 دستگاه نفربر پی.ام.پی. و 50 تانک تی54 اهدایی عربستان و قطر در پادگان الشعیبه‌ی بصره.

- عملیات ناموفق 2 گردان فتح و فجر از مهاباد برای بازپس‌گیری پایگاه درمان. در این عملیات 70 نفر از افراد کومه‌له و دمکرات کشته یا زخمی شدند، از نیروهای خودی نیز 19 تن شهید، 35 تن زخمی و 2 نفر مفقود شدند.

پیام تبریک عزالدین حسینی به مناسبت تصرف پایگاه درمان به رهبری نیروهای کومه‌له.

- در حمله‌ی نیروهای غیر قانونی در محور سنندج ـ قروه در منطقه‌ی صلوات‌آباد، 19 تن از نیروهای ژاندارمری و سپاه شهید و یا زخمی شدند و نیروهای مهاجم نیز از منطقه گریختند.

برخورد یک خودرو با مینی که نیروهای مسلح غیر قانونی در محور مهاباد ـ میاندوآب کار گذاشته بودند و زخمی شدن 3 نفر. در منطقه‌ی سردشت با تیراندازی افراد مسلح غیرقانونی به سوی پایگاه مسافری یکی از نیروهای بومی این پایگاه شهید شد.

درخواست امان‌نامه‌ی یکی از افراد گروه کومه‌له از پایگاه نظامی در سنندج.

- با هوشیاری‌ نیروهای سپاه عملیات افراد سازمان مجاهدین خلق برای ترور نیروهای گشت سپاه در اصفهان، نافرجام ماند. دست‌گیری 3 تن از افراد این سازمان در رودبار که مجری و طراح ترور یکی از افراد این شهر بودند. 3 تن از افرادی که برای نیروهای سازمان مجاهدین خلق از افغانستان اسلحه تهیه می‌کردند، در تایباد دست‌گیر شدند. دست‌گیری 3 تن دیگر از افراد سازمان به هم‌راه 10 میلیون ریال و 2 قبضه اسلحه در جاده‌ی همدان ـ باختران. اجرای حکم اعدام یکی از افراد سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در بابل.

- برپایی نمایشگاهی شامل 120 نوع قطعه‌ی یدکی تانک و نفربر ساخته‌شده با تلاش کارکنان کارخانجات تانک‌سازی مسجدسلیمان و دانش‌آموزان هنرستان فنی ارتش این شهر به مناسبت دهه‌ی فجر در مسجدسلیمان.

- سرپرست جمعیت هلال‌احمر لرستان‌: 200 تن از رانده‌شدگان عراقی در اردوگاه میثم ملاوی لرستان اسکان یافتند.

- امام خمینی در جمع مسئولان و حکام شرع دادگاه‌ها و دادسراهای انقلاب اسلامی، بر بی‌توجهی به مواضع رسانه‌های خارجی و کشورها در ادامه‌ی فعالیت حاضران تأکید کردند.

- نوید پیروزی در عملیات والفجر و تأثیر مثبت این پیروزی برای مردم عراق، اخطار به کشورهای عربی منطقه برای پرهیز از هم‌کاری بیش‌تر با عراق از موضوعات اصلی سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه‌ی امروز مجلس شورای اسلامی بود. هاشمی رفسنجانی در دیدار با مهمانان خارجی که به مناسبت دهه‌ی فجر به ایران آمده‌اند گفت: ماهیت جنگ یک ماهیت کاملاً امپریالیستی است که برای سرکوب اسلام و حفظ منافع ابرقدرت‌ها و ایجاد تفرقه‌ی بیش‌تر در دنیای اسلام بر جمهوری اسلامی تحمیل شد.

- سخنان میرحسین موسوی درباره‌ی نتایج عملیات والفجر و اعتراض به رفتار دولت فرانسه در حمایت از حکومت عراق.

- سخنان آقای ناطق نوری وزیر کشور، در مراسم بزرگداشت شهدا درباره‌ی توان سازمان مجاهدین خلق برای انجام اقدامات تروریستی و اشاره به دست‌گیری سران حزب توده. رادیو امریکا به امکان تیرگی هر چه بیش‌تر روابط ایران و شوروی با دست‌گیری سران حزب توده اشاره کرد.

- به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دکتر ولایتی در دیدار با معاون وزیر بازرگانی خارجی و جمعی از مسئولان وزارت خارجه‌ی کره‌ی شمالی در پیونگ یانگ درباره‌ی روابط دو کشور، اوضاع بین‌المللی، جنبش عدم تعهد و اجلاس سران در دهلی‌نو به تفصیل سخن گفت.

- ملاقات حسین شیخ‌الاسلام معاون سیاسی وزارت خارجه با عبدالعزیز الوالی وزیر خارجه‌ی یَمَن در عدن و گفت‌و‌گو در خصوص لزوم گسترش مبارزه با امریکا و صهیونیسم؛ مسئله‌ی فلسطین و تشریح مواضع دو کشور. بررسی تحرکات سیاسی اخیر ایران در گزارشی با عنوان "تهاجم دیپلماتیک ایران" در خبرگزاری یوگسلاوی.

- تلاش‌های کشورهای حامی عراق برای مسکوت گذاشتن قضیه‌ی 9400 ایرانی مفقودشده‌ی ساکن مناطق جنگی و در محظور قرار گرفتن کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل.

- درخواست کشورهای نفت‌خیز خیلج‌فارس از سفرای خود برای ابلاغ نگرانی آن‌ها از بیانیه‌ی مشترک ایران، سوریه و لیبی به دولت سوریه.

- سیدمحمدباقر حکیم سخن‌گوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق: نیروهای ایرانی نیروهای آزادی‌بخش هستند و برای رهایی مردم عراق آمده‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال