فائزون|۱۶ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10558 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۲:۴۷

تاریخ شمسی

16 بهمن 1361

تاریخ قمری

21 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

5 فوریه 1983
خلاصه روز: 

- اعلام آمادگی سپاه هفتم حدید، یازدهم قدر و سوم صاحب‌الزمان(عج) برای اجرای عملیات. گزارش غلامعلی رشید از آخرین وضعیت و هماهنگی سپاه‌ها و یگان‌های تحت امر. تشریح مانور یگان‌های سپاه سوم صاحب‌الزمان(عج)، سپاه هفتم حدید و سپاه یازده قدر توسط فرماندهان آن‌ها.

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش روزنامه‌ی اطلاعات از آخرین اعزام نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای شیراز، یاسوج، مشهد، تویسرکان و....

- در پی عملیات نیروهای کومه‌له در محور مهاباد ـ بوکان و سقوط کامل پایگاه درمان، 93 نفر شهید، 23 تن مجروح و 12 تن دیگر اسیر شدند و تجهیزات پایگاه به غارت رفت؛ شهید یا زخمی شدن 23 تن از نیروهای جندالله و ارتش به دست نیروهای کومه‌له در عملیات بازپس‌گیری پایگاه درمان؛ درخواست رادیو کومه‌له از هلال‌احمر برای تخلیه‌ی پیکر شهدای این حمله؛ استقرار نیروهای مهاجم در پایگاه درمان و تپه‌های مشرف بر آن.

- حمله‌ی نیروهای مسلح غیرقانونی به نیروهای سپاه در منطقه‌ی شویشه در غرب سنندج و شهید یا زخمی شدن 23 تن از نیروهای سپاه؛ پایان یافتن این درگیری با اعزام نیروی کمکی از پایگاه شویشه و نگل. شهادت یک سرباز در پی حمله‌ی مهاجمان به پایگاه دوویسه در شمال سنندج. درخواست امان‌نامه‌ی یکی از نیروهای دمکرات در سلماس و تحویل دادن یک قبضه اسلحه و 80 تیر فشنگ.

- ترور مسئول بنیاد شهید انقلاب اسلامی قمشه و محافظ وی به زخمی شدن هر دو تن انجامید. دست‌گیری یکی از وابستگان چریک‌های فدایی خلق (شاخه‌ی اشرف دهقان‌) در تبریز در حالی که تعدادی قرص سیانور و یک قبضه اسلحه هم‌راه داشت.

- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌یی از دست‌گیری سران حزب توده که با سازمان جاسوسی کا.گ.ب در ارتباط بودند، خبر داد. خبرگزاری فرانسه با استناد به منابع داخلی ایران به دست‌گیری نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده و تنی چند از سران این حزب اشاره کرد و افزود: به نوشته‌ی روزنامه‌ی آزادگان این اشخاص در اولین بازجویی اعتراف کرده‌اند.

- درخواست پناهندگی 4 نظامی عراقی که با عبور از مرزهای کردستان خود را به نیروهای سپاه معرفی کردند.

- نقش آحاد ملت در پیروزی انقلاب و پایداری آن در مقابله با قدرت‌های بزرگ، خودداری امریکا از مقابله‌ی رو‌در‌رو با انقلاب و تحریک عراق از جانب امریکا، از مبانی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با گروهی از کارکنان شهربانی بود که راهی جبهه بودند.

- سخن‌رانی نخست‌وزیر در مسجد امام خمینی به مناسبت چهارمین سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت جامعه‌ی انجمن‌های اسلامی بازار.

- در دیدار دکتر ولایتی با کیم ایل سونگ رئیس‌جمهور کره‌ی شمالی در پیونگ یانگ، ولایتی خواستار تقویت جنبش عدم تعهد شد، مقابله با نفوذ ابرقدرت‌ها در این سازمان و تشکیل صندوق بین‌المللی عدم تعهد. کیم ایل سونگ: ما باید اصول جنبش عدم تعهد را حفظ و از نهضت‌های آزادی‌بخش در برابر امپریالیسم حمایت کنیم.

- معاون سیاسی وزارت امور خارجه: به زودی سفارت‌خانه‌های ایران در موزامبیک، آنگولا و مالی افتتاح می‌شود.

- درخواست رسمی ایران از کمیسیون حقوق بشر در ژنو برای رسیدگی به سرنوشت 9400 سکنه‌ی مفقودشده‌ی مناطق جنگی.

- پلیس سوئد شکایت دانشجویان مسلمان طرف‌دار انقلاب از مزاحمت‌های ضد انقلابیون در سوئد را بی‌اساس خواند.

- نعیم حداد گفت که در کنفرانس اتحادیه‌ی بین‌المجالس عرب که هفته‌ی آینده در رباط، تشکیل می‌شود بر اعراب فشار خواهد آورد تا علیه سوریه و لیبی اقدام کنند.

- به گزارش صوت‌الجماهیر، طه یاسین رمضان در بازدید از یکی از مراکز نظامی (به مناسبت سیزدهمین سال‌گرد تأسیس ارتش خلقی عراق) از جنگ پیروزمندانه‌ی صدام در برابر ایران سخن گفت و به شدت به حافظ اسد و معمر قذافی حمله کرده، آن‌ها را خائن نامید. رمضان در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی از تصمیم عراق برای اعزام نیرو به جبهه‌ی جنگ خبر داد.

- گزارش تانیوگ از سخنان طه یاسین رمضان درباره‌ی احداث خط لوله برای صدور نفت؛ در بغداد گفته می‌شود این خط نفتی از میان عربستان سعودی با اردن ساخته خواهد شد.

- در پی انتقاد روزنامه‌ی چپ‌گرای لوموند از سیاست‌های فرانسه در فروش سلاح به عراق و احتمال ضرر بسیار، امروز شارل هرنو وزیر دفاع فرانسه، از این اقدام کشورش دفاع کرد.

- مقاله واشنگتن پست درباره‌ی ناتوانی عراق از پرداخت بدهی‌های میلیاری سررسیدشده و تأثیر محدودیت صدور نفت عراق در اقتصاد این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال