فائزون|۱۲ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10552 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۲:۳۶

تاریخ شمسی

12 بهمن 1361

تاریخ قمری

17 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

1 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- برگزاری جلسه درباره‌ی طرح مانور عملیات در منطقه‌ی فکه ـ چزابه، فرماندهان سپاه درباره‌ی اجرای عملیات در این محور به نتیجه رسیدند. آمادگی یگان‌ها در این منطقه، مانور به سمت شمال در صورت پیشروی در عمق و گرفتن جناح از دشمن از عوامل مؤثر در این تصمیم بود. در جلسه‌ی مشترک فرماندهان سپاه و ارتش، فرماندهان ارتش مجدداً بر اجرای عملیات در محور فوقی به عنوان تک پشتیبانی تأکید کردند. اتفاق نظر فرماندهان سپاه و ارتش درباره‌ی جابهجایی نیروها، عبور از رودخانه‌ی دویرج، پشتیبانی آتش توپ‌خانه و.... توضیحات غلامعلی رشید، محمدابراهیم همت، حسین خرازی، عزیز جعفری و غلامپور درباره‌ی حساسیت زمانی و لزوم تعجیل در اجرای عملیات به‌دلیل هوشیاری‌ و اقدامات مهندسی پدافند دشمن. غلامعلی رشید در پایان با اعلام این‌که منطقه‌ی عملیات و مانور مورد نظر به یگان‌ها ابلاغ ‌شده و یگان‌ها در حال برنامه‌ریزی و... برای اجرای مأموریت واگذارشده هستند، منطقه‌ی عملیات و مانور ابلاغ‌شده را مشکل‌ساز دانست. راوی قرارگاه خاتم: برادران ارتش حرف برادر رشید را درباره‌ی مشکلات ناشی از طرح مانور پذیرفتند.

- شهرهای آبادان و دهلران هدف آتشبارهای عراق قرار گرفتند و 11 تن زخمی یا شهید شدند و خسارات فراوانی به بار آمد. یک فروند هواپیمای عراقی که در منطقه‌ی چیلات با آتش پدافند نیروهای خودی مواجه شده بود، در منطقه‌ی سه‌گلان در داخل خاک عراق سقوط کرد. معینی‌پور فرمانده نیروی هوایی ارتش: ضایعات ما حتی یک‌دهم هواپیماهای سرنگون‌شده‌ی دشمن هم نیست.

- گزارش اطلاعات از ادامه‌ی اعزام نیروهای فنی مهندسی و امدادگر به مناطق مختلف جنگی.

- سخنان حجت‌الاسلام فلاحیان قائم‌مقام وزیر کشور در کمیته‌های انقلاب، درباره‌ی اعزام نیروهای این نهاد به جبهه.

- 120 عراقی ایرانی‌تبار رانده‌شده از عراق با کمک ستاد امداد باختران به طور موقت اسکان داده شدند. مصاحبه‌ی علیزاده بخشدار جوانرود‌، با روزنامه‌ی کیهان در این‌باره.

- حمله‌ی مجدد نیروهای مهاجم به پاسگاه شهید عبادی در 12 کیلومتری جنوب غربی مهاباد، موجب شهادت 2 تن از افراد پاسگاه شد. شهادت مهندس نیک‌خواه معاون عمرانی‌ استانداری آذربایجان غربی و 2 تن دیگر بر اثر تیراندازی نیروهای مسلح به خودرو حامل آنان در حوالی گرگ‌تپه در محور مهاباد ـ میاندوآب؛ هلاکت 3 تن از مهاجمان از جمله فرمانده هیز 21 پیشوا بر اثر شلیک پاسدار محافظ مهندس نیک‌خواه. زخمی و شهید شدن 10 تن از نیروهای بسیج در حوالی روستای توریور در جنوب سنندج بر اثر برخورد با مین. در اطراف سردشت یکی از نیروهای پاسگاه شهدا به روی مین رفته، پای وی قطع شد.

- اعزام نیروهای خودی برای اجرای عملیات پاک‌سازی در منطقه‌ی عمومی قوشچی در محور ارومیه ـ سلماس؛ 23 تن از نیروهای مسلح کشته، مجروح یا دست‌گیر شدند و 5 تن از نیروهای خودی نیز شهید یا زخمی شدند. شهادت یکی از افرادی که توانسته بود از زندان کومه‌له فرار کند به دست نیروهای این گروه در خیابان گلشن شهر سنندج. در منطقه‌ی لیلاخ در جنوب شرقی سنندج افراد حزب دمکرات خادم مسجد خیاره را به گروگان بردند. گروگان گرفتن یکی از اهالی روستای زیویه توسط نیروهای مسلح غیر قانونی در محور سقز ـ دیواندره به جرم پناه دادن به سه تن از افراد بسیج. در حومه‌ی اشنویه و جلدیان افراد نیروهای مسلح غیرقانونی پس از ربودن یک زن و دختر بومی به آن‌ها تجاوز کردند.

- گزارش یک بولتن داخلی سپاه از تسلیم شدن مسئول تشکیلات حزب دمکرات شاخه‌ی دیواندره و یکی دیگر از مسئولان به هم‌راه 2 تن از هواداران این حزب و درخواست امان‌نامه از قرارگاه حمزه و سابقه‌ی این امر.

- به حکم دادگاه انقلاب اسلامی اراک یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق به جرم ترور 5 تن و عاملیت مستقیم در ترور آیت‌الله صدوقی به اعدام محکوم شد.

- اقدامات نظامی نیروهای مجاهدین مسلمان عراق علیه نیروهای دولتی این کشور.

- دیدار آقای هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی با احمد اسکندر وزیر اطلاعات و معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سفیر سوریه. احمد اسکندر: رژیم صدام با آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران به خدمت امریکا درآمد و عراق را به پایگاه مهمی برای امریکا تبدیل کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- احمد عزیزی قائم‌مقام وزیر امور خارجه به منظور تسلیم پیام ریاست‌ جمهوری به رئیس کشور کوبا‌ وارد هاوانا شد و با وزیر امور خارجه‌ی کوبا‌ دیدار کرد.

- به گزارش روزنامه‌ی کیهان اکبر ترکان استاندار ایلام، در پایان سفر هفت روزه‌ی خود به شهرها و بخش‌های استان از بنیاد مهاجران جنگی انتقاد کرد.

- وزیر امور خارجه‌ی چین‌: سه هدف ما از سفر به ایران تقویت شناسایی متقابل و دوستی بین دو کشور، استحکام بیش‌تر در هم‌کاری بین دو کشور و رساندن سلام گرم و بهترین آرزوهای رهبران دولت و ملت چین برای رهبران دولت و ملت برادر ایران است.

- بررسی وضعیت اقتصادی و نظامی عراق در نشریه‌ی امریکایی کریستین ساینس مانیتور.

- خبرگزاری فرانسه از کاهش غیررسمی بهای نفت در بازارهای جهانی پس از نشست اخیر وزیران نفت کشورهای عضو اوپک خبر داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال