فائزون|۹ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10548 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۱۲:۲۲

تاریخ شمسی

9 بهمن 1361

تاریخ قمری

14 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

29 ژانویه 1983
 
خلاصه روز: 

- شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران که برای شناسایی ارتفاعات فوقی به خط مقدم این منطقه رفته بودند؛ مصاحبه‌ی وزیر سپاه پاسداران درباره‌ی چگونگی شهادت این افراد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- امروز آرامش نسبی در آبادان برقرار بود، ولی در خرمشهر، محوطه‌ی شهربانی و تعدادی منزل و مغازه هدف گلوله‌های دشمن قرار گرفت.

- نافرجام ماندن حمله‌ی نیروهای مسلح غیر قانونی به پایگاه ربط سردشت به دلیل اقدام مناسب نیروهای پیش‌مرگان کرد مسلمان. افراد بومی خبر ورود 40 نفر از افراد حزب دمکرات به روستای تیلکوه را به اطلاع نیروهای سپاه رساندند که اقدام به موقع سپاه موجب عقب‌نشینی و فرار آن‌ها شد. در روستای سردوش در غرب مریوان، نیروهای خودی 4 تن از نیروهای مسلح غیر قانونی را دست‌گیر کردند که یکی از آن‌ها فرار کرد. دست‌گیری 3 تن از افراد وابسته به سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی روستای حماملار در شمال ارومیه. تسلیم شدن یکی از نیروهای کومه‌له به یکی از پایگاه‌های سپاه کردستان.

- مخالفت با اقدامات تجاوزکارانه‌ی هر دو ابرقدرت؛ اعلام آگاهی چین از کشور آغازگر جنگ و تجلیل از مبارزات ایران از محورهای سخنان مشاور عالی وزیر امور خارجه‌ی چین‌ در دیدار با علی‌اکبر ولایتی بود؛ گزارش روزنامه‌ی اطلاعات از این دیدار. ملاقات هیئت سیاسی جمهوری خلق چین با معاون سیاسی امور خارجه‌ی ایران.

- آغاز فعالیت‌های سیاسی ایران با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در دهلی‌نو.

- گزارش روزنامه‌ی اطلاعات از دیدار سرهنگ صمیمی رئیس شهربانی کل کشور‌، نماینده‌ی امام در شهربانی‌ و رؤسای این نهاد با آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی و منتظری.

- درخواست 107 میلیون دلار غرامت از سوی شرکت ایرالکو ایران در دادگاه لاهه در برابر درخواست غرامت 7 میلیون دلاری شرکت رینولوز امریکا.

- روزنامه‌ی کیهان در گزارشی به شرح تظاهرات اعضای انجمن اسلامی دانشجویان پاریس و عده‌یی از افراد غیرایرانی در حمایت از انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی پرداخت.

- رادیو اسرائیل به نقل از وزارت خارجه‌ی ترکیه از لغو تصمیم احداث خط لوله‌ی اتصال نفت ایران به اروپا از طریق ترکیه خبر داد.

- بروس لین‌گِن‌ کاردار سابق سفارت امریکا در ایران: من آینده‌یی برای روابط امریکا با حکومت فعلی ایران نمی‌بینم، چون ایرانیان ما را نمی‌خواهند. جان لیمبرت‌ از کارکنان سابق سفارت امریکا در ایران: دولت امریکا، ایرانِ قبل از انقلاب را محل خرید اسلحه‌ی خود تلقی می‌کرد نه یک اجتماع با خصوصیات پیچیده.

- نشریه‌ی کانادایی کرسنت اینترنشنال در مقاله‌یی با عنوان "امریکا شاه دیگری در صدام می‌جوید" به بررسی روابط امریکا و عراق پرداخت؛ شرح کامل این مقاله.

ارسال نظر






captcha
ارسال