فائزون|۴ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 10535 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۲|۰۸:۱۶

تاریخ شمسی

4 بهمن 1361

تاریخ قمری

9 ربیع‌الثانی 1403

تاریخ میلادی

24 ژانویه 1983
خلاصه روز: 

- توافق اولیه‌ی فرماندهان سپاه درباره‌ی طرح مانور قرارگاه نجف برای اجرای عملیات در جناح راست. فرمانده سپاه پس از مشورت با فرمانده نیروی زمینی ارتش، کلیات طرح مانور عملیات در محور صفریه ـ چزابه با هدف تصرف پل غزیله را به حاضران ابلاغ کرد.

- در گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر 7 نفر مجروح و یک منزل مسکونی و حمام تخریب شدند.

- کشته یا زخمی شدن 16 نفر از افراد مسلح غیر قانونی در درگیری با نیروهای خودی در چم مجیدخان میاندوآب؛ از افراد خودی نیز یک نفر شهید و یک تن زخمی شدند. در سردشت و شمال اشنویه 4 تن از نیروهای خودی بر اثر حمله‌ی نیروهای مسلح زخمی یا شهید شدند. مجروح شدن یک سرباز در منطقه‌ی سرو در شمال ارومیه، بر اثر برخورد با مین و انفجار آن. دست‌گیری یک زن عضو حزب دمکرات در بوکان و به دست آمدن اطلاعات مفید از نحوه‌ی فعالیت این حزب در مناطق تحت نفوذ.

- دست‌گیری یک عضو عملیاتی سازمان مجاهدین خلق در تهران. دادگاه انقلاب اسلامی تربت حیدریه برای 5 تن از نیروهای این سازمان حبس از 2 تا 15 سال را در نظر گرفت. اجرای حکم اعدام یکی از افراد سازمان کمونیستی پیکار در راه آزادی طبقه‌ی کارگر (به جرم فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران) در شیراز.

- مهم‌ترین محورهای سخنان امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس: برتر بودن شأن مجلس فعلی نسبت به مجالس صدر مشروطیت از آن حیث که منتخب واقعی مردم هستند و دخیل نبودن برخی افراد صاحب نفوذ همچون متنفذین منطقه، خان‌ها و... در انتخابات مجلس؛ تأکید بر برتری مجلس نسبت به سایر ارگان‌ها از آن جهت که تبلور خواست مردم است؛ تأکید بر وفق مصوبات با قوانین اسلامی؛ نام بردن از احکام ثانویه به عنوان راه‌کارهای قانونی مصلحت در جامعه‌ی اسلامی؛ فراخواندن به رعایت افکار عمومی و هشدار درباره‌ی خطر دوری مردم از نظام اسلامی؛ اولویت داشتن جنگ در مقایسه با سایر مشکلات و توصیه به تلاش بیش‌تر برای پیروزی جنگ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش یونایتدپرس از دومین روز نشست فوق‌العاده‌ی اوپک حاکی از شکست اجلاس در تمام زمینه‌ها بود؛ گزارش بی‌بی‌سی از نتایج و علل وضع به وجود آمده در این اجلاس؛ احمد زکی یمانی وزیر نفت عربستان: نتیجه‌ی به دست آمده به معنای پایان اوپک نیست. محمد غرضی وزیر نفت ایران، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از ورود آقای محمد منوچهری به الجزایر، برای یک دیدار که دلیل و موضوع آن معلوم نشده است.

- گزارش بی‌بی‌سی از بیانیه‌ی دولت عراق در پی نشست سه‌جانبه‌ی ایران ـ لیبی و سوریه. رادیو اسرائیل به تلاش‌های ناموفق عربستان در هم‌گرایی سوریه و عراق اشاره کرد.

- برکناری سعدون حمادی وزیر امور خارجه‌ی عراق و انتصاب طارق عزیز به این سمت از سوی شورای فرماندهی انقلاب عراق؛ گزارش روزنامه‌ی اطلاعات درباره‌ی این رویداد و نقش طارق عزیز در حکومت عراق.

- طه یاسین رمضان در دیدار با نیروهای سودانی اعزام‌شده به عراق: ایستادگی مردم سودان در کنار عراق در جنگ قومی‌اش، نشان‌دهنده‌ی شجاعت توده‌یی عرب است که فداکارانه و بدون توجه به کثرت توطئه‌ها جهت استعمار سرزمین‌های عربی(!) از آن‌ها دفاع می‌کنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال