فائزون|۳۱ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10526 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۱۲:۴۱

تاریخ شمسی

31 مرداد 1361

تاریخ قمری

2 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

22 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- سخنان یک مقام آگاه در جزیره خارک درباره ادعاهای تلویزیون عراق مبنی‌بر انصراف شرکت‌های کشتی‌رانی جهان از اعزام نفت‌کش‌ها به این جزیره: به رغم این تبلیغات، صدور نفت از خارک همچنان ادامه دارد. به دنبال حریقی که چند روز پیش در مخازن ذخیره نفت خارک صورت گرفت، هرگز وقفه‌ای در صدور نفت پیش نیامد. گزارش خبرگزاری‌های قطر و عراق از عکس‌برداری جنگنده‌های عراق از جزیره خارک و وضعیت اسکله‌های این جزیره. ساندی تایمز: اقدام اخیر عراق ممکن است با اقدام تلافی‌جویانه ایران رو‌به‌رو گردد.

- حرکت 61 تریلر و خودرو حامل مهمات از کویت و عربستان سعودی به عراق. عربستان، اردن و کویت در مرداد ماه امسال جمعاً تعداد 5431 خودرو حامل مهمات به عراق فرستاده‌اند. طه یاسین رمضان: تعداد نیروهای مصری شاغل در ارتش عراق بین 9 الی 10 هزار نفر است.

- در یک عملیات مشترک در آذربایجان غربی، 9 روستا از پایگاه‌های مهم کومله پاک‌سازی شد همچنین در این عملیات 15 تن از عناصر غیرقانونی کشته و 10 تن دیگر نیز دست‌گیر شدند.

- سخنان امام‌خمینی در دیدار با روحانیون کاروان‌های حج و پرسنل دادستانی، درباره لزوم اجرای قوانین در تشکیلات قضایی، مسئله حج و حجاج، بی‌محتوا شدن مفاهیم ارزشی و جابه‌جایی این مفاهیم با مصادیق متباین، حمله اسرائیل به لبنان‌، اهداف اسرائیل در منطقه و غفلت کشورهای مسلمان، پاسخ به ادعاهای اخیر صدام‌حسین و مقایسه‌ی نظام ارزشی نیروهای مسلح ایران با عراق: ماهیت واقعی شورای‌ امنیت سازمان‌ ملل؛ قلدری اسرائیل در مقابل مسلمانان و حمایت امریکا از این کشور؛ ناتوانی صدام در اجرای تهدیدات خود.

- مصاحبه رادیو تلویزیونی نخست‌وزیر درباره اهداف صدام از تجاوز به جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کنفرانس غیرمتعهد در بغداد، وابستگی جنگ و اقتصاد، پیش‌بینی‌های لازم در تنگناهای احتمالی آینده و توسعه برنامه‌ریزی در سطوح خرد و کلان: رژیم عراق برای کسب یک اعتبار جهانی می‌خواست رهبری سه ساله جنبش عدم‌تعهد را برعهده بگیرد. اکنون که ما در یک موضع قوی قرار گرفته‌ایم، می‌توان از مشکلات اقتصادی صحبت کرد. دشمن می‌خواهد تا ما را از طریق اقتصادی تحت فشار قرار دهد. مکانیسمی را پیشنهاد کردیم تا تعادلی بین درآمدهای ارزی و مصارف ما باشد. با دنبال کردن این سیاست، در شش ماه دوم سال 1360، از سطح بخش خصوصی در واردات 58 درصد کم کردیم.

- آغاز به کار اجلاس مقدماتی سیزدهمین کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی در نیجر. پیشنهاد هیئت ایرانی برای افزودن یک بند به پیش‌نویس دستور کار کنفرانس: اعمال مجازات‌های شدید علیه امریکا که آشکارا در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است. اعتراض هیئت ایرانی به انتخاب "سعدون حمادی" وزیرخارجه عراق به عنوان گزارشگر عمومی جلسات. خروج هیئت ایرانی از جلسه به هنگام نطق حمادی. حمادی، مسئولیت ادامه جنگ ایران و عراق را متوجه ایران دانست. لواسانی مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه ایران پس از ورود به جلسه در یک سخنرانی به زبان عربی، به نطق سعدون حمادی و انتخاب او‌ به عنوان گزارشگر جلسات اعتراض کرد.

- "شیخ‌الاسلام" و "غرضی" در دیدارهای جداگانه خود با نایب رئیس شورای دولتی ویتنام، وزیرخارجه ژاپن، رئیس‌جمهور گینه، نایب اول رئیس‌جمهور سیرالئون و وزیران خارجه غنا و نیجریه، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی محل برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد و مخالفت ایران از برگزاری این نشست در بغداد را تشریح کردند.

- گزارش ماهنامه انگلیسی زبان "ساوت" درباره‌ی احتمال همکاری هسته‌ای ایران و هند: تجدید برنامه‌های هسته‌ای ایران در میان کشورهای منطقه خلیج فارس و خاور میانه‌ نگرانی ایجاد خواهدکرد.

- یک هزار چریک فلسطینی با بدرقه هزاران فلسطینی و لبنانی، بیروت را به مقصد تونس ترک کردند. ورود یک گروه از مبارزان فلسطینی به عراق و شرکت نکردن مردم عراق در مراسم استقبال از آنان. سخنان آقای هاشمی رفسنجانی و آقای میرحسین موسوی درباره توطئه بیرون راندن مبارزان فلسطینی از لبنان: آقای رفسنجانی: امریکا از تجزیه نیروهای فلسطینی خوشحال است. بازتاب توطئه اخراج مبارزان فلسطینی از لبنان، در لیبی: خبرگزاری فرانسه: لیبی به دلیل اخراج نیروهای فلسطینی از غرب بیروت، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال