فائزون|۳۰ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10522 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۱۲:۲۷

تاریخ شمسی

30 مرداد 1361

تاریخ قمری

1 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

21 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- در گلوله‌باران اطراف مریوان، دو تن از اهالی یک روستا شهید و 4 تن نیز زخمی شدند.

- نیروهای خودی در حوالی سقز به محاصره افراد ضدانقلاب درآمدند. که 27 پاسدار شهید و 4 تن مجروح و سه تن نیز به گروگان گرفته شدند، از نیروهای ضدانقلاب هم ده تن کشته شدند. در عملیات کمین نیروهای خودی علیه افراد ضدانقلاب در ورودی شهر سنندج، هفت تن از افراد ضدانقلاب کشته شدند. در درگیری‌های دیگر بین نیروهای خودی و ضدانقلاب در محورهای نقده ـ پیرانشهر، کردجو ـ سنندج و پیرانشهر، پنج تن از نیروهای خودی شهید و چهار تن زخمی شدند، از نیروهای ضدانقلاب نیز بیش از پنج تن کشته شدند.

- ناکامی نیروهای سازمان مجاهدین خلق در ترور یک یخچال‌ساز.

- سومین و آخرین جلسه دادگاه صادق قطب‌زاده برگزار شد. موضوع اتهامات: تصمیم‌گیری برای انفجار بیت امام، موافقت با بازگشت رضا پهلوی به ایران، همکاری با مدنی، حزب رنجبران، آقای شریعتمداری و برخی افراد خارجی در خصوص کودتا. سؤالات دادگاه از متهم و پاسخ‌های وی: آیا شما نقشه بیت امام را در اختیار توطئه‌گران قرار دادید؟ پاسخ: مسئله محاصره آن‌جا مطرح بود و من یک نقشه مبهم که روی هوا کشیده شده بود را در اختیار آنها گذاشتم. سؤال: شما با حزب رنجبران رابطه‌ای داشتید؟ پاسخ: یک نفر بود که هر دو ماه یک بار می‌آمد پیش ما و صحبت می‌کرد....

- پناهندگی 250 تن از مردم عراق به ایران. کشته شدن سه تن از نیروهای حکومت عراق به دست پیش‌مرگان کرد عراق.

- رئیس دفتر حفاظت از منافع عراق در قاهره شکایت‌نامه حکومت عراق برای تلاش‌های صورت گرفته جهت برکناری این کشور از برگزاری کنفرانس وزیران خارجه جنبش عدم‌تعهد را به "پطروس غالی" وزیرخارجه مصر، تسلیم کرد.

- تلاش حبیب شطی در مورد جنگ ایران و عراق برای حصول توافق بین هیئت‌های اعزامی دو کشور در اجلاس مقدماتی کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی. سخنان وزیرخارجه اردن در مورد موضوعات مورد بحث در اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی: در این اجلاس، تجاوز اسرائیل به لبنان و مسئله فلسطین و جنگ ایران و عراق بحث خواهد شد.

- دیدار رهبران شوروی و مغولستان و درخواست آنها برای پایان درگیری عراق و ایران: تداوم درگیری باعث پیچیدگی اوضاع در منطقه و بدون تردید ناقض منافع هر دو کشور خواهد شد. گزارش روزنامه "اکونومیک" از وضعیت تولید نفت عراق و‌ فروش آن به کشورهای اروپای غربی و ژاپن.

- سخنان وزیرامورخارجه کویت درباره شایعه اعلام آماده‌باش به ارتش این کشور در پی اخطار ایران مبنی‌بر توقف ارسال کمک‌های کویت به عراق: در این مورد بیش از حد مبالغه شده.

- دلایل وزیر صنایع سنگین از سفر به کشورهای چین، مجارستان، کره و... پس از بازگشت به تهران: هدف بریدن هرچه بیش‌تر از ابرقدرت‌ها و گسترش روابط با کشورهای جهان سوم. دلایل روزنامه آلمانی فرایت فورتر از سفر وزیر صنایع سنگین ایران به کره شمالی: بهزاد نبوی در سفر خود مذاکراتی را برای خرید اسلحه از این کشور آغاز نموده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال