فائزون|۲۷ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10506 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۱۱:۲۷

تاریخ شمسی

27 مرداد 1359

تاریخ قمری

7 شوال 1400

تاریخ میلادی

18 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- به‏‌اوج‏‌رسیدن تنش در روابط عراق و سوریه: دستگیری و اخراج عده‌ای از دیپلمات‌های سوری از عراق به‏‌دلیل کشف مقادیر زیادی مواد منفجره و اسلحه در سفارت سوریه در بغداد؛ بیانیه نسبتاً ملایم سوریه در اعتراض به این عمل عراق و رد اتهامات واردشده و دست‏‌داشتن رژیم عراق در این توطئه.

- گزارش امروز خبرنگار کیهان از آخرین تحولات مناطق مرزی غرب کشور: بیشترین فعالیت نیروهای ارتش بعث عراق در چند روز گذشته صرف تدارکات زمینی و هوایی و تخلیه افراد مزدور در پاسگاه‏‌های مرزی و نقل‏‌وانتقال تسلیحات سنگین خود بوده است؛ گزارش‏‌های متعدد درخصوص حمایت‏‌های عراق از گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در مناطق مختلف کردنشین ازجمله در اختیار قراردادن تعداد زیادی سلاح و مین به آنها؛ تحرکات گروه‏‌های معارض با نظام به شکل نقل‏‌وانتقال نیرو و تجهیزات در ارتفاعات بمو در منطقه باویسی و ازگله؛ پیاده‏‌شدن نیروی خارجی در حوالی نقده و اشنویه، تحرکات مرزی عراق با میل قابل‏‌توجهی به سمت جنوب‏‌غربی: ورود 8 خودرو عراقی به منطقه ابوعبیده در مناطق مشرف به پاسگاه سانواپا از توابع یگان سومار و احتمال درگیری در این منطقه، انتقال دو گردان زرهی از لشکر10 زرهی عراق به مناطق مقابل مهران تا دهلران، حمله کماندوهای عراقی با آتش پشتیبانی به پاسگاه مرزی رضاآباد گروهان مهران عرب؛ تجاوز هوایی عراق به منطقه مرزی خرمشهر و آبادان؛ غیرعادی‏‌بودن تحرکات عراق در مرز شلمچه: استقرار دو ناوچه مسلح به سلاح سنگین در مقابل پاسگاه خیّن، حضور دو ناوچه دیگر عراق در آب ایران و عبور از نزدیک‌ترین نقطه ممکن نسبت به پاسگاه خیّن، پیاده‏‌کردن نیرو در پاسگاه مقابل خیّن.

- نامه ستاد هماهنگی اطلاعات و بررسی‌های سیاسی سپاه منطقه 5 که حاوی شرح وضعیت بحرانی یکی از فرماندهان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ناحیه‌ای حساس از مناطق کردنشین است و از توطئه مشترک این فرمانده نظامی و احزاب مستقر در منطقه با همکاری رژیم عراق پرده برمی‌دارد.

- افشای ماهیت و عملکرد سپاه رزگاری توسط محمد ضیایی نقش‌بندی، برادر شیخ عثمان نقش‌بندی (رهبر حزب رزگاری)، که در مصاحبه‏‌اش هم به وابستگی این گروه سیاسی مسلح به رژیم عراق و هم به درگیری‏‌های میان احزاب و گروه‏‌های مسلح مستقر در مناطق کردنشین اشاره دارد؛ درگیری بین افراد کومه‏‌له و رزگاری در منطقه واوان (نزدیک سنندج) که براثر آن 3 نفر از افراد رزگاری و 15 نفر از کومه‏‌له کشته یا زخمی شدند.

- ادامه درگیری‏‌ها و حملات ایذایی گروه‏‌های مسلح معارض با نظام در مناطق کردنشین ازجمله در منطقه بانه، غرب سردشت، مریوان و اطراف ارومیه؛ ادامه پاک‏‌سازی منطقه مریوان و درگیری در روستاهای سیف بالا و سیف پایین؛ پایان پاک‏‌سازی روستاهای چهارستون و رشگیران از توابع سلماس که از روز شنبه گذشته آغاز شده بود؛ ادامه پاک‏‌سازی و خلع‏‌سلاح در منطقه قطور از توابع شهرستان خوی.

- نامه محرمانه فرمانده سپاه پاسداران غرب کشور به مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاهان و درخواست خط تلفن، که حاوی نکات قابل‏‌تأملی است که هم به وضعیت تخلیه و مداوای مجروحان درگیری‏‌های غرب کشور اشاره دارد و هم متن نامه، باتوجه‏‌به فضای عمومی استان و احتمال نفوذ عناصر گروه‏‌های سیاسی مخالف و لورفتن اطلاعات، در نوع خود بحث‌برانگیز است.

- کشف یک خانه تیمی مربوط به گروه "کومه‏‌له" و "پیکار" در تهران و دستگیری چند نفر از افراد این گروه‏‌ها، افشای توطئه‌های آنان توسط روزنامه جمهوری اسلامی باتوجه‏‌به مدارک به‌دست‏‌آمده از این خانه تیمی.

- دستگیری 8 تن از سران بانفوذ ایل بختیاری سپاه پاسداران شهرستان بروجن درارتباط‏‌‌‌ با کودتای اخیر؛ خودکشی سرلشکر حسن یزدی، یکی از عاملان اصلی کودتای نافرجام تیرماه گذشته، هنگام محاصره خانه وی در خیابان پاکستان تهران ازسوی پاسداران کمیته مرکز.

- مصاحبه هفتگی هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره موضوعات متعددی ازجمله رابطه با امریکا و توطئه جدیدش علیه جمهوری اسلامی ایران و رسیدگی به بحران گروگان‌ها در مجلس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اقدام وزارت امور خارجه در فراخواندن کاردار سفارت انگلیس در تهران و تسلیم یک یادداشت اعتراض‌آمیز به وی مبنی‏‌بر محکوم‏‌کردن اعمال پلیس انگلیس، حقانیت تظاهرات دانشجویان ایرانی و درخواست آزادی فوری آنان؛ اظهار امیدواری وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران درمورد اینکه تعطیلی سفارت انگلیس موقتی بوده و امیدوار است هرچه زودتر قسمت‌های تعطیل‏‌شده باز و شروع به کار کند.

- اطلاعیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اعلام خبر بسته‏‌شدن کنسولگری ایران در لنینگراد، ارائه گزارش روند فعالیت‌های دیپلماتیک این وزارتخانه درخصوص دیپلماسی اخیر ایران درارتباط‏ با شوروی.

- اطلاعیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی‏‌بر اعلام قطع رابطه ایران و رژیم دیکتاتور شیلی.

ارسال نظر






captcha
ارسال