فائزون|۲۷ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10502 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۱۱:۱۴

تاریخ شمسی

27 مرداد 1361

تاریخ قمری

28 شوال 1402

تاریخ میلادی

18 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- گلوله‌باران آبادان سه زخمی برجای گذاشت.

- ناکامی هواپیماهای دشمن در تجاوز به حریم هوایی شهرهای آبادان و خرمشهر.

- عراق در پی تهدیدهای اخیر خود، امروز جزیره خارک را بمباران کردکه براثر آن، دو مخزن نفت خام صادراتی به ظرفیت 160 هزار بشکه دچار حریق شد. سخنگوی نظامی عراق: از حمله به نفت‌کش‌ها خودداری کردیم، خواستیم آخرین فرصت را به آن‌ها بدهیم. سرپرست شرکت ملی نفت خارک: تمام کشتی‌های تحت پوشش کامل امنیتی قرار دارند، کمپانی‌های نفتی از این نظر آسوده خاطر باشند.

- یک صد و هفتاد و سه غیرنظامی عراق به ایران پناهنده شدند.

- یک کشتی هنگ‌گنگی حامل کانتینرهای ادوات نظامی برای عراق در بندر کویت تخلیه می‌شود. ورود 73 دستگاه کامیون و خودرو حامل مهمات و تجهیزات نظامی به عراق.

- در درگیری‌های افراد مسلح غیرقانونی و نیروهای ژاندارمری در پایگاه‌های اطراف دیواندره، 2 تن از نیروهای ژاندارمری شهید شدند. انهدام پل ارتباطی بین سردشت و بانه در عملیات مشترک نیروهای حزب دمکرات و مجاهدین خلق. نتایج درگیری‌های بین پاسداران و ضدانقلابیون در کردستان و گنبد: پاک‌سازی چند روستا در سردشت، کشته شدن 10 تن از ضدانقلابیون در اطراف بانه. گزارش کمیته انقلاب اسلامی از ترور یک کفاش و راننده تاکسی در تهران به دست عناصر سازمان مجاهدین خلق.

- سخنان آقای "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر بعد از جلسه امروز هیئت دولت در این خصوص که عراق تهدید کرده جزیره خارک را بمباران می‌کند: ما این تهدیدات را براثر شکست سیاسی بزرگ صدام در برگزاری کنفرانس جنبش عدم‌تعهد می‌دانیم. امریکا و یک کشور دیگر در صدد تقویت نیروی هوایی عراق برآمدند، اما هیچ کمکی صدام را نجات نخواهد داد. خبرگزاری فرانسه: با توجه به پیروزی‌های اخیر ایران، عراق ناچار است با اعلام تهدید علیه جزیره خارک، جبهه تازه‌ای بگشاید. متخصص خاورمیانه در دانشگاه جورج تاون: تهدید عراق آن قدر جدی نیست. روزنامه فرانسوی "آل کقوی": صدام هدف دوگانه‌ای دارد: ترک نیروهای ایران از خاک عراق و این‌که به مخالفین عراقی خود نشان دهد که قصد ندارد نرمش نشان دهد.

- معاون سیاسی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن دیدار با نخست‌وزیر مالزی و تسلیم پیام رئیس‌جمهور به وی، به تشریح مواضع ایران در مورد جنگ و اهداف سفر خود در خصوص کنفرانس غیرمتعهدها، پرداخت.

- گزارش رادیو اسرائیل از روابط سیاسی مصر و عراق. رئیس‌جمهور مصر: از برگزاری کنفرانس وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد در بغداد، حمایت می‌کنیم.

- خبرگزاری عراق: وکیل وزارت نفت شوروی با معاون شرکت نفت عراق در مسکو دیدار و در مورد گسترش هم‌کاری‌های نفتی و تأسیساتی دو کشور قراردادهایی را امضاء کردند.

- مجاهدین عراق با تظاهرات در شهرهای سلیمانیه و حلبچه، 22 تن از سربازان عراقی را کشتند و چهار تن را نیز به اسارت گرفتند.

- تفسیر رادیو بی.بی.سی. درباره دست‌آوردهای سفر آقای هاشمی رفسنجانی به هند: هدف عمده این سفر، استدلال موضع ایران در مخالفت با برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد بود.... ایران از پیشنهاد کوبا مبنی‌بر تشکیل گردهم‌آیی وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد در هاوانا پشتیبانی خواهدکرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال