فائزون|۲۵ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10453 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۰۹:۰۸

تاریخ شمسی

25 مرداد 1359

تاریخ قمری

5 شوال 1400

تاریخ میلادی

16 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- اطلاعیه شدیداللحن وزارت امور خارجه ایران که در آن ضمن حمله شدید به دولت عراق، این رژیم را نزدیک‌ترین دوست برای دشمنان خلق فلسطین، انقلابی‌نما و درعمل همکار امپریالیسم دانسته است.

- حملات مجدد عراق به نواحی و پاسگاه‏‌های مرزی ایران: تیراندازی به‌سوی پاسگاه زینل‌کش تابع گروهان خان‌لیلی، دو عملیات مشترک و جداگانه ارتش عراق و مهاجمان مسلح به پاسگاه‌ قلعه‏‌سفید و پاسگاه منطقه بیشگان؛ ادامه تحرکات مرزی عراق که به‏‌طور چشمگیری به‏‌سمت جنوب‏‌غرب تمایل داشت: گزارش نیروهای خودی از منطقه ایلام درخصوص احتمال حمله سراسری عراق و اعلام وضعیت فوق‌العاده برای مقابله با حمله احتمالی امشب عراق؛ اقدام عراق در نصب یک دکل چاه نفت در منطقه هم‌جوار مرزی در موسیان؛ استقرار 80 دستگاه تانک و 25 قبضه توپ بزرگ در منطقه کانی‌مانگا در عراق؛ گزارش اطلاعات سپاه ارومیه از ورود 13 فروند هواپیمای سی130 از کشور ترکیه به خاک عراق؛ تجاوز هوایی یک فروند هواپیمای عراقی به حریم هوایی آبادان و خرمشهر؛ فعالیت نیروهای مهندسی نظامی عراق در روبه‌روی حفار بریم آبادان در منطقه فاو؛ سخنرانی دیروز بنی‌صدر در اجتماع مردم کرمانشاه در واکنش به حملات مکرر مرزی رژیم عراق.

- اقدامات و درگیری‏‌های گروه‏‌های مسلح معاند با نظام در مناطق کردنشین ازجمله درگیری در بانه در ارتفاعات آربابا در گردنه خان و در محور بانه ـ سردشت و پاسگاه سکنته سقز؛ حمله مهاجمان مسلح به روستای هولاسو از توابع شاهین‌دژ؛ کشف و ضبط یک‏صد قبضه سلاح با تلاش گروه مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‏‌غربی در دره آشنا‌آباد؛ ادامه تحرکات گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در مناطق مختلف کردنشین ازجمله: عزیمت عبدالرحمن قاسملو به منطقه بوکان و سخنرانی در روستاهای اطراف، علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تحرکات افراد مسلح دمکرات و کومه‏‌له در منطقه پاوه؛ راه‌بندان افراد مسلح حزب دمکرات در سه‏‌راهی پی‌تهن‌شهر؛ بستن جاده سنندج ـ مریوان در نزدیکی روستای کوله و گروگان‏‌گرفتن 15 نفر از افراد دولتی و اتومبیل‌های آنان؛ نامه درخواستی سردار جاف به ایل قلخانی برای استخدام و نفوذ افراد ایل خود در سپاه پاسداران.

- سقوط بالگرد حامل بنی‌صدر، رئیس‏‌جمهوری، هنگام بازگشت شبانه وی از نوار مرزی ایران و عراق در نزدیکی اسلام‌آباد براثر نقص فنی و صدور پیام‌های جداگانه ازسوی امام خمینی و آیت‌الله منتظری به بنی‌صدر به شکرانه نجات جان وی و همراهانش که این امر از عنایات معجزه‌آسای خداوند بوده است؛ پیام‌ متقابل بنی‌صدر به امام خمینی؛ سخنان رئیس مجلس درباره سانحه هوایی شب گذشته و شکرگزاری برای نجات جان بنی‌صدر و همراهانش.

- احضار دریادار سیداحمد مدنی ازسوی رئیس دادگاه‌های انقلاب ارتش برای رسیدگی به‏‌اتهامات وی و بازتاب این خبر در رسانه‌های غربی.

- دو مطلب از نامه مردم درباره توطئه‌های جدید امریکا و کشورهای وابسته به آن در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران؛ گزارش نامه مردم از ملاقات امروز اشرف پهلوی با شاپور بختیار در پاریس.

- گزارش‏‌های متعددی از تحرکات و تجمع افراد وابسته به خسروخان و ناصرخان قشقایی در مناطق مختلف استان فارس: منطقه آب‌پخش، فراش‌بند، نورجین، فیروزآباد.

- قرائت متن نامه سفرای نُه کشور اروپایی در ملاقات چهارشنبه گذشته آنان با رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی‏‌بر درخواست آزادسازی گروگان‌های امریکایی، در جلسه علنی امروز مجلس و پاسخ رئیس مجلس به این نامه.

- افشای توطئه جدید امریکا با نام "جهش مثبت 80" ازسوی خبرنگار معروف و جنجال‌برانگیز امریکایی، جک اندرسون و بازتاب آن در داخل و خارج، به‌ویژه در رسانه‌های چپ.

- حمله شدید روزنامه چپ‌گرای اومانیته (چاپ پاریس) به صادق قطب‌زاده درپی ارسال نامه وی به آندره گرومیکو وزیر امور خارجه شوروی و نیز به‏‌دنبال اقدام سفیر ایران در مسکو مبنی‏‌بر بستن کنسولگری ایران در لنینگراد.

- گزارش وزارت نفت کشور درباره عملکرد یک‌ساله گذشته شرکت‏‌های تابع این وزارتخانه و میزان تولید و صادرات نفت.

ارسال نظر






captcha
ارسال