فائزون|۲۵ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10452 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۰۹:۰۲

تاریخ شمسی

25 مرداد 1361

تاریخ قمری

26 شوال 1402

تاریخ میلادی

16 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- در درگیری‌های بین نیروهای خودی و افراد ضدانقلاب از جمله کومله در اطراف سر پل ذهاب و ارومیه، پنج تن از ضدانقلاب کشته یا زخمی شدند و از نیروهای خودی نیز سه تن به شهادت رسیدند و شش تن مجروح شدند.

- هیجده روستای آزاد شده در اطراف صائین دژ، مبلغ 21 هزار ریال به جبهه‌های جنگ کمک کردند. چند روستا در منطقه "شپیران" به همت سپاه پاسداران و پیش‌‌مرگان کرد مسلمان پاک‌سازی شد. تعداد 9 تن از اعضای گروهک، خود را به سپاه معرفی کردند.

- عناصر سازمان مجاهدین خلق در اطراف رودسر و تهران سه تن از افراد محلی را شهید کردند. گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از تشییع سه تن از نیروهای کمیته انقلاب اسلامی که منافقین آنان را زیر شکنجه به شهادت رساندند: پیکر پاک آنان در میان هزاران تن از امت عزا‌دار تهران با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی با دادن شعارهایی چون "دادستان، دادستان، به خاطر مکتب من، شکنجه‌های تن من، القصـاص، القصـاص" و... از مقابل کمیته انقلاب اسلامی تشییع شد. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از این مراسم، درباره مبارزه جمهوری اسلامی با ترورهای داخلی نوشت: مبارزه‌ای که مقامات ایرانی از چند روز قبل علیه تروریسم داخلی شروع کرده بودند، مشخص‌تر شد. مقامات ایرانی به این "اعمال تروریستی" با کشف فزاینده مخفی‌گاه‌های آن‌ها پاسخ می‌دهند.

- دومین جلسه دادگاه صادق قطب‌زاده و مهدی مهدوی همدست وی امروز تشکیل شد. گزیده‌ای از دفاعیات هر دو متهم: قطب‌زاده: به هیچ عنوان از سوی من تصمیمی را‌جع به این مسئله (محاصره و به توپ بستن بیت امام) گرفته نشد و من از تصمیم آن‌ها بی‌خبرم. من داشتم وارد کار تغییر حکومت می‌شدم. ایشان (آقای شریعتمداری) حرکت ما را تأیید کردند. در مورد جریان آمل تنها کمک من به این جریان دادن ده تا بیست دست لباس گرمکن و تعدادی دیگر البسه شخصی‌ام بود. سید مهدی مهدوی در گزارشی نتایج و تصمیم‌های گرفته شده در جلسه‌های متعدد و نیز دیدار و مشورت آن‌ها با اشخاص داخلی و خارجی و قصد خود از سفر به کشورهای لبنان، سوریه، آلمان و عربستان را تشریح کرد. مهدوی خطاب به قطب‌زاده: من از شما می‌خواهم که برای سبک کردن بار گناهان خود حقایق را بگویید.

- مصاحبه رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر هند به تهران: مسافرت سرنوشت‌سازی بود. در مورد غیرمتعهدها سفر این هیئت در موضع‌گیری‌های اخیر نقش مؤثری داشته است. قائم مقام و معاون سیاسی وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران هر کدام جداگانه پیام‌های رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور کوبا و پادشاه نپال را تسلیم آنها کرده‌اند. یک مقام سیاسی نپال: دولت ایران در نتیجه ادامه جنگ با عراق و تلاش‌های کنونی خود، در بین کشورهای غیرمتعهد کاملاً از نظر سیاسی منزوی شده است. مصاحبه معاون امور بین‌المللی وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در هند: به همان دلیلی که کنفرانس سران جنبش در بغداد برگزار نمی‌شود، نشست وزرای خارجه نیز در این محل برگزار نخواهد شد. مصاحبه وزیر نفت ایران در الجزایر: صدام تلاش می‌کند که حداقل اجلاس وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد را در بغداد تشکیل دهد ولی در این کار موفق نمی‌شود. برای کشورهای غیرمتعهد مشخص شد که بغداد نمی‌تواند محل برگزاری اجلاس آن‌ها باشد.

- تلاش عراق برای به دست آوردن "حداقل امتیاز ": رادیو امریکا: «دولت عراق از مصر خواسته است تا در طرح برگزاری کنفرانس وزیران خارجه کشورهای عضو نهضت عدم‌تعهد در بغداد، از عراق پشتیبانی کند.» خبرگزاری فرانسه: وزیرامورخارجه کویت گفت که اگر کنفرانس مزبور در بغداد نباشد، شرکت نخواهدکرد. رادیو بی.بی.سی.: معاون وزیرخارجه عراق حامل نامه صدام‌حسین برای حسنی مبارک وارد مصر شد.

- وزیر دفاع عراق: دشمن ایرانی، بخش مرکزی جبهه جنگ را برای تهاجم جدید به آن سوی مرزهای عراق برگزیده است.

- یکی از مبارزان انقلاب اسلامی عراق: در انفجار سفارت عراق در پاریس، 7 تن از اعضای کمیته نظامی عراق به همراه 9 تن دیگر کشته شده‌اند که این افراد کلیه خریدهای تسلیحاتی عراق از فرانسه را برعهده داشته و نیز با فراریان ایرانی در آن کشور ارتباط داشته‌اند.

- بررسی اخبار اقتصادی ایران و عراق در مطبوعات جهان: نشریه کرسنت اینترنشنال: انگلستان و عراق بر سر قرارداد دو میلیارد دلاری وارد مذاکره می‌شوند. خبرگزاری کویت: عراق از ژاپن وام دولتی کم بهره درخواست کرده است. ژاپن در پروژه‌های اقتصادی عراق شرکت می‌کند.

- تجارت اسلحه با عراق" عنوان گزارشی از هفته نامه "دی نوی" چاپ برلن غربی: کامیون‌های نظامی به جای ماشین‌های جمع‌آوری زباله، خودروهای تانک‌بر و کامیون‌های نظامی از بندر "برمن" آلمان به عراق ارسال می‌کنند.

- رؤسای جمهوری یوگسلاوی، اندونزی و دولت‌های سودان و جیبوتی در مورد جنگ ایران و عراق ابراز نگرانی کردند. "پیتر استامویچ" رئیس‌جمهور یوگسلاوی: این جنگ برای خط مشی جنبش عدم‌تعهد زیان‌آور است.

- گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد تهدیدهای اخیر صدام مبنی‌بر بمباران تأسیسات نفتی ایران به‌خصوص جزیره خارک: صدام پس از دادن امتیاز بزرگی به ایران، اکنون برای به دست آوردن ابتکار در عملیات جنگی، گام‌های تازه‌ای برداشته است. به عقیده ناظران آگاه در بغداد، این حرکت عراق به منظور تعدیل افکار عمومی مردم عراق و ایجاد تشنج در منطقه برای دامن زدن به صلح صورت می‌گیرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال