فائزون|۲۳ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10436 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۰۸:۰۵

تاریخ شمسی

23 مرداد 1359

تاریخ قمری

3 شوال 1400

تاریخ میلادی

14 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- آتش‌سوزی در یکی از سینماهای بغداد؛ رسانه‌های داخلی ایران و گروه‏‌های معارض عراقی آن را به رژیم بعث عراق نسبت دادند، اما مسئولان عراقی این حادثه را ناشی از اتصال کابل برق دانستند.

- ادامه حملات تبلیغاتی رسانه‌های عراق علیه ایران و سیاه‌نمایی اوضاع داخلی ایران: حمله رادیو بغداد به محمدعلی رجایی، نخست‏‌وزیر.

- ادامه تحرکات مرزی عراق، به‌خصوص در نواحی جنوب و مرز آبی؛ تحرکات عراق در نواحی مرزی تپه‌گل، نفت‌شهر؛ استقرار آتشبارهای با کالیبر مختلف در منطقه بصره به فاو (روبه‌روی خرمشهر)؛ ایجاد سنگرهای متعدد مقابل نهر فعلیه؛ تقویت نیرو در شلمچه؛ تحرکات گروه‏‌های مسلح معاند با نظام در مناطق کردنشین با حمایت آشکار عراق: تجهیز و ارسال 120 تن از مهاجمان مسلح ضدانقلاب با حمایت استخبارات "میدان" عراق به ایران جهت حمله به پاسگاه‏‌های مرزی.

- درگیری در مناطق مختلف کردنشین ازجمله: سردشت، بانه و مریوان؛ محاصره یک بالگرد خودی که دچار نقص فنی شده بود توسط مهاجمان ضدانقلاب که سرنشینان آن با یک عملیات نجات و واردآوردن تلفات سنگین به مهاجمان نجات یافتند؛ دستگیری 10 تن از عناصر مسلح غیرقانونی در پاک‏سازی شمال‏‌شرقی مریوان؛ استقرار گروه‏‌های مسلح ضدانقلاب در ارتفاعات و مناطق کرسی، روستای کرجو، نوره، زلکه و آبادی‌های واقع در گردنه سنگ‌سرخ آویهنگ؛ استقرار افراد حزب دمکرات در روستای پلیسلو از توابع نقده؛ استقرار پیشمرگ‌های کومه‏له و دمکرات در قره‌موسی در بین بوکان و میاندوآب و نیز روستای نصرت در نزدیکی تونل کنگاور. (ضمیمه دارد)

- پایان محاکمه 7 تن دیگر از متهمان شرکت در کودتای نافرجام و محکومیت 3 تن از آنان به اعدام؛ انتشار نامه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به امام خمینی در روزنامه انقلاب اسلامی که در آن اتهام شرکت عوامل این سازمان در کودتا شدیداً رد شده است.

- ادامه حوادث و درگیری میان گروه‏‌های سیاسی مخالف و موافق در شهرهای مختلف ازجمله درگیری در بابلسر بین هواداران مجاهدین خلق (منافقین) و مردم؛ حمله به کتاب‏‌فروشی حزب توده در ورامین؛ ارسال نامه اتحادیه فلورانس عضو کنفدراسیون دانش‌آموزان و دانشجویان ایران در ایتالیا به دادستان کل انقلاب و اعتراض به حملات مکرر به دفاتر گروه‏‌های سیاسی ازجمله حزب رنجبران.

- بازدید بنی‌صدر از پایگاه هوایی نوژه همدان، محورهای سخنرانی بنی‏‌صدر در جمع مردم همدان: اعتراض شدید به یکی از نامزدهای ریاست‏‌جمهوری امریکا (ریگان)؛ حمله به گروه رقیب به‏‌دلیل انتشار نقل‏‌قول‌های غلط از وی و تأکید بر اینکه نمایندگان حق مداخله در امور اجرایی را ندارند.

- ادامه تنش و سردی در روابط ایران و شوروی: نامه شدیداللحن قطب‌زاده به آندره گرومیکو وزیر امور خارجه شوروی که در آن به موارد متعدد دخالت‌های شوروی در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در امر کمک به گروه‏‌های مسلح و چپ مخالف نظام اشاره شده است؛ انتقاد شدید برنامه شامگاهی رادیو مسکو از نامه قطب‌زاده و حمله به سیاست "نه شرقی، نه غربی" جمهوری اسلامی ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال