فائزون|۲۳ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10435 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۱|۰۸:۰۴

تاریخ شمسی

23 مرداد 1361

تاریخ قمری

24 شوال 1402

تاریخ میلادی

14 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- تاکنون یک میلیون و هفتصد هزار مین را در مناطق آزاد شده یافته‌اند.

- سپاه پاسداران در منطقه سردشت شش روستا را پاک‌سازی کرد. در درگیری‌های بین سپاه و ضدانقلابیون در منطقه دیواندره، مهاباد، ماکو، دو تن از اهالی کرد مسلمان شهید و پنج تن از ضدانقلابیون نیز کشته شدند.

- دفتر مسعود رجوی اعلام کرد که چهار تن از ورزش‌‌کاران تیم ملی ایران به سازمان مجاهدین خلق پیوسته‌اند. حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق به یک کبابی در تهران. دادستانی انقلاب اسلامی مرکز: شاخه‌ی شهرستان‌های سازمان‌ اتحادیه کمونیست‌های ایران متلاشی شد.

- امروز محاکمه صادق قطب‌زاده و سید مهدی مهدوی [روحانی نما] به جرم کوشش جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی، در دادگاه ارتش شروع شد. دادستان انقلاب اتهامات‌ قطب‌زاده را در 16 بند اعلام کرد: رهبری کردن گروه، همکاری با چند گروه نظامی، تغذیه مالی گروه‌ها، برقراری ارتباط با مفسدین، تماس با قشقایی‌ها، برقراری ارتباط با سوسیالیست‌ها، تهیه نقشه چگونگی انهدام بیت امام و.... رادیو اسرائیل: وی متهم است که قصد داشت در تشکیلات انقلاب اسلامی به تصفیه گسترده‌ای دست بزند و موجب تغییر رژیم شود. رادیو امریکا: قطب‌زاده اعتراف کرده که با آیت‌‌الله شریعتمداری هم‌دست بوده است. "مهدی مهدوی" یکی از متهمان: دوستان با نفوذ آلمانی قطب‌زاده قرار بود ارز لازم را جهت کودتا در اختیار او قرار دهند.

- مصاحبه میرحسین موسوی ‌(نخست‌وزیر) پس از ملاقات با امام درباره تغییر مکان اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد، اظهارت اخیر صدام و وضعیت کلی اقتصادی کشور: لغو میزبانی بغداد لطمه دیگری بر حیثیت سیاسی صدام در خارج از عراق است. صدام مترصد است که تمهیداتی را فراهم کند که حداقل وزرای امورخارجه کشورهای غیرمتعهد در بغداد گردهم آیند. وحشت صدام بعد از فتح خرمشهر افزون‌تر شده است. با در نظر گرفتن میانگین نرخ رشد تورم در ایران و در کشورهای دیگر، رشد تورم در کشور ما کنترل شده است. اگر دو سوم ارزی را که‌ برای خرید کالاهای موردنیاز به خارج پرداخت می‌کنیم به مسائل جنگی اختصاص ندهیم، می‌توانستیم نرخ تورم را بیش از این نیز مهار کنیم.

- بازتاب سفر آقای هاشمی رفسنجانی به هندوستان در خبرهای رادیو بی.بی.سی.: مقامات ایران و هندوستان به منظور امضای پیمان هم‌‌کاری‌های اقتصادی و علمی به مذاکره پرداختند. استقبال ایران از پیشنهاد عراق مبنی‌بر انتقال محل کنفرانس غیرمتعهدها از بغداد به دهلی‌نو موجب خشنودی دولت هندوستان شده است.

- صدام‌حسین تهدید کرد: جزیره خارک و اهداف اقتصادی و کشتی‌هایی که در سواحل ایران تردد کنند، مورد هجوم هواپیماهای عراقی قرار خواهند گرفت. هر کس که با ایران در حمل نفت به جزیره خارک همکاری کند، در صورت نزدیک شدن به جزیره مزبور تنها خود را سرزنش می‌کند.

- سفیر جمهوری دمکراتیک خلق کره نامه وزیرامورخارجه کشورش را تسلیم وزیرامورخارجه ایران کرد. در این دیدار دو طرف درباره تغییر محل برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد از عراق به کشوری دیگر و نیز گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند. سفیر کره: ضروری است اجلاس وزیران خارجه غیرمتعهدها در زمان تعیین شده در هاوانا تشکیل شود. آقای "شیخ‌الاسلام" معاون وزارت امورخارجه ایران، با سفر به سریلانکا پیام رئیس‌جمهور درباره کنفرانس عدم‌تعهد را تسلیم رئیس‌جمهور این کشور کرد. رئیس‌جمهور سریلانکا: در جنبش عدم‌تعهد کنار شما هستیم. آقای شیخ‌الاسلام: به همان دلایل که با برگزاری کنفرانس سران عضو کشورهای جنبش عدم‌تعهد در بغداد مخالفیم، با برگزاری اجلاس وزرای خارجه این کشورها در عراق نیز مخالف هستیم. یادداشت روزنامه اطلاعات درباره میزبانی بغداد از کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد: صدام به لحاظ این‌ که اصول اولیه و بدیهی عدم‌تعهد را زیر پا گذاشته و به مرزهای یک کشور مستقل تجاوز کرده، لیاقت و شایستگی عضویت در غیرمتعهدها را ندارد چه رسد به این‌که بغداد محل برگزاری کنفرانس سران باشد. کنفرانس مقدماتی باید در هاوانا برگزار شود چرا که در حال حاضر ریاست کنفرانس با رئیس‌جمهوری کوبا است.

- وزیر بازرگانی عراق در کلکته: دورنمای روابط اقتصادی دو کشور هند و عراق بسیار عالی است. گزارش رادیو امان درباره شکایت عراق از سوریه در خصوص جلوگیری سوریه از صدور نفت عراق. مدیرکل امور اقتصادی وزارت امورخارجه ترکیه: گذشت دو سال از جنگ ایران و عراق بر اهمیت ایجاد خط لوله نفت ایران از طریق ترکیه، افزوده است.

- گزارش روزنامه "عرب نیوز" درباره آمار کشورهای موافق و مخالف با برگزاری کنفرانس سران کشورهای عربی و ادامه کنفرانس فاس.

ارسال نظر






captcha
ارسال