فائزون|۲۰ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10411 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۰|۱۲:۱۰

تاریخ شمسی

20 مرداد 1359

تاریخ قمری

29 رمضان 1400

تاریخ میلادی

11 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- مقالۀ روزنامۀ تایم دربارۀ جاروجنجال سیاسی ناشی از کمک هسته‏‌ای پاریس به بغداد؛ پاسخ روزنامۀ الجمهوریه بغداد به انتقاد دولت انگلیس از برنامۀ هسته‏‌ای عراق؛ گزارش رادیو اسرائیل و خبرگزاری یونایتدپرس درمورد تهدید یک سازمان ایرانی به نام "جمعیت طرف‏داران انقلاب اسلامی" مبنی‏‌بر اینکه رؤسای شرکت‏‌های فرانسوی را که در ساختمان کورۀ اتمی برای عراق دست دارند به قتل خواهد رساند؛ افزایش مخالفت‏‌ها در کنگرۀ امریکا با درخواست شرکت بویینگ برای مجوز فروش پنج فروند هواپیمای بویینگ به عراق.

- ادامۀ ناآرامی‏‌های مرزی و تحرکات عراق ازجمله: حملات آتشباری نامنظم به پاسگاه پرویز، پاسگاه‏‌های مرزی خان‌لیلی و زینل‌کش در منطقۀ عمومی قصرشیرین؛ افزایش میزان حفاظت مأموران عراقی از جاده‏‌های خانقین و بغداد به‏‌منظور جلوگیری از تردد عناصر مخالف رژیم بعثی در مناطق عراق؛ ایران حراست و مراقبت از چاه‏‌های نفت منطقۀ دهلران را افزایش داد؛ اعطای پناهندگی سیاسی دولت عراق به چهار تن از افسران نیروی هوایی ایران که در ماه جاری از ایران گریختند.

- گزارش‏‌های متعدد از تحرکات گروه‏‌های مسلح معاند با نظام در مناطق کردنشین حاکی است این گروه‏‌ها در هفته‏‌های گذشته، با حمایت رژیم عراق، خود را برای حملۀ همه‏‌جانبه در روز عید فطر آماده کرده‏‌اند. این تحرکات امروز به‏‌ویژه در مناطق اطراف پاوه و بانه به اوج خود رسیده است.

- مهاجرت 47 نفر دیگر از معلمان و کارمندان دولت مستقر در منطقۀ نوسود به شهر پاوه درپی درگیری‏‌های اخیر در نوسود و فشار گروه‏‌های مسلح غیرقانونی به مردم این شهر؛ گزارش تیپ مهاباد مبنی‏‌بر اینکه دولت عراق قصد دارد تعدادی در حدود 30 هزار نفر از اتباع پاکستانی و افغانی که در خاک عراق هستند را به زور اسلحه به داخل خاک ایران سوق دهد؛ یک گزارش دیگر از نیروهای اطلاعاتی ایران دربارۀ ادامۀ حمایت عراق از گروه‏‌های مسلح معاند با نظام ایران و اسکان آنها در اردوگاه‌های هم‏جوار مرزی.

- ادامۀ پاک‏‌سازی روستاهای اطراف نقده و درگیری در این منطقه، خلع‏‌سلاح و پاک‏‌سازی سه روستای مهم دیزج، خلیفان و مهماندار از توابع نقده.

- روابط عمومی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران درپی شایعاتی مبنی‏‌بر بمباران قریب‏‌الوقوع مناطق عشایری استان فارس که منجر به کوچ زودهنگام آنان شده است، با صدور اطلاعیه‏‌ای ضمن تأکید به دوستی و همکاری قدیم‏‌الایام این مردم شریف با ژاندارمری، همۀ شایعات را تکذیب کرده است؛ درگیری در منطقۀ وارزین‌آباد بین افراد ضدانقلاب و سپاه بم و شهادت 3 نفر از پاسداران؛ دستگیری یکی از عوامل کودتای نافرجام نقاب در رشت؛ ادامه محاکمۀ متهمان شرکت در کودتای نافرجام نقاب و اتمام محاکمۀ تیمسار سعید مهدیون در روز گذشته.

- گزارش تازه فرمانده سپاه محلات دربارۀ عزت‌الله کفایتی عضو فعال سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، درپی ارسال نامۀ شکوائیۀ خانوادۀ وی به بنی‏‌صدر مبنی‏‌بر تهدید و ارعاب‏‌هایی که درمورد آنها می‏‌شود؛ انتشار اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و هشدار این سازمان نسبت به تصفیۀ هواداران خود از ادارات و نهادهای رسمی؛ تلگراف سازمان مذکور به امام خمینی و افترادانستن اتهاماتی که در بازجویی یکی از متهمان شرکت در کودتای نافرجام نقاب به این سازمان زده شده بود؛ به تشنج کشیده‏‌شدن مجلس سخنرانی آیت‏‌الله خزعلی در حوزۀ علمیۀ قائم چیذر توسط گروهی از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و نامۀ حجت‏‌الاسلام معادیخواه دراین‏‌باره.

- انتخاب محمدعلی رجایی به‏‌عنوان اولین نخست‏‌وزیر جمهوری اسلامی با اکثریت آرا در مجلس شورای اسلامی و گزارش مبسوط روزنامه جمهوری اسلامی دراین‏‌باره. گزارش روزنامه اطلاعات از مصاحبۀ رجایی پس از رأی تمایل به وی.

- ارائۀ گزارش نهایی هیئت منتخب بررسی صلاحیت نامزدی نخست‏‌وزیر توسط محمد یزدی نماینده قم و عضو این هیئت در جلسه علنی امروز مجلس.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سخنان امام خمینی به مناسبت فرارسیدن روز عید فطر، در حضور سی تن از نمایندگان کشورهای اسلامی.

- تیرگی روزافزون روابط میان ایران و روسیۀ شوروی: سخنان صادق قطب‌زاده وزیر امور خارجه در حوزۀ علمیه قائم چیذر و حملۀ شدید وی به حزب توده؛ انتقاد محتاطانۀ رئیس مجلس شورای اسلامی از شوروی با بیان اینکه شوروی از دشمنان ایران حمایت می‌کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال