فائزون|۱۹ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10402 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۰|۱۱:۳۱

تاریخ شمسی

19 مرداد 1359

تاریخ قمری

28 رمضان 1400

تاریخ میلادی

10 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- انتشار اطلاعیه اخیر حزب کمونیست عراق در نامه مردم، ارگان مرکزی حزب توده، دربارۀ سرکوب، خشونت زایدالوصف و شکنجه مردم و مبارزان عراقی توسط حکومت بعث عراق.

- نشانه‌های ادامۀ درگیری‏های فرسایشی در نوار مرزی غرب و جنوب‏‌غربی: گزارش مالکیان، فرمانده سپاه مستقر در قصرشیرین، درخصوص اقدام عراق در تقویت سراسر نوار مرزی قصرشیرین از باویسی تا سومار با 300 تانک، تعداد زیادی آتشبار و توپخانه و نیز اوضاع نوار مرزی در 36 ساعت گذشته و نقل‏‌وانتقال نیروهای عراقی در مرز؛ حمله مجدد آتشباری توپخانۀ عراق در ساعت 23 به پاسگاه دربندجوق و یکه‌شان قصرشیرین؛ تقویت احتمال ورود مواد غذایی مسموم از داخل عراق به ایران و اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از این موضوع؛ ادامۀ تحرکات مرزی عراق و جابه‏‌جایی نیرو و ادوات نظامی در منطقۀ مرزی مهران ازجمله تقویت منطقۀ مقابل جنوب پاسگاه هلاله حوزۀ گروهان صالح‏‌آباد؛ هشدار سپاه مرکز به سپاه اهواز دربارۀ آمادگی و قصد نیروهای عراق برای حملۀ قریب‌الوقوع در مناطق مرزی خوزستان؛ درخواست ادارۀ مرزبانی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران از مرزبان خرمشهر مبنی‏‌بر اعتراض به مرزبان مقابل در عراق به‏‌دلیل تجاوزات مکرر مرزی در روزهای اخیر در این منطقه.

- افزایش تحرکات و تقویت مواضع گروه‏‌های مسلح معاند با نظام تحت حمایت رژیم عراق با نزدیک‏‌شدن به روز عید فطر: گزارش‏‌های متعدد منابع خودی مبنی‏‌بر حملۀ همه‏‌جانبۀ عوامل مسلح ضدانقلاب در روز عید فطر و تجمع آنان در روستاهای اطراف سنندج؛ درگیری نیروهای خودی که درحال پاک‏‌سازی اطراف بانه بودند با مهاجمان مسلح که قصد حمله به پادگان بانه را داشتند؛ پایان پاک‏‌سازی روستای و‌له‏‌ژیر از توابع مریوان بدون تلفات نیروهای خودی؛ حملۀ حدود 250 تن از پیشمرگان بارزانی ـ که در مناطق مرزی ایران به سر می‏‌برند ـ به پاسگاه نوماچک عراق.

- گسترش درگیری‏‌های نقده و اشنویه به مهاباد و برخی روستاهای تابع شاهین‌دژ: دستور فرماندهی سپاه مبنی‏‌بر کنترل همۀ راه‌های ورود و خروج ارومیه و نقده؛ ادامه کمک‌رسانی به نیروهای مستقر در نقده. اعلام لشکر64 ارومیه مبنی‏‌بر خلع‏‌سلاح نقده و آرام‏‌بودن اوضاع این شهر؛ حمله مهاجمان مسلح ضدانقلاب با سلاح‏‌های سنگین و سبک از بالای چهارراه ژاندارمری مهاباد به مقر سپاه پاسداران این شهر؛ پناه‏‌بردن گروهی از مردم به کوهستان‏‌ها درپی تشنج در شهر مهاباد؛ حمله افراد مسلح به روستاهای هولاسو، محمودآباد و ینجی‏‌آباد از توابع شاهین‏‌دژ با خمپاره و تفنگ 106؛ خارج‏‌شدن نیروهای ژاندارمری تحت امر لشکر64 ارومیه از اشنویه بنا به دستور فرماندهی این لشکر باتوجه‏‌به اوضاع متشنج این شهر در چند روز گذشته.

- ادامه ناامنی ناشی از وضعیت انقلابی، در شهرهای مختلف: تعطیلی بازار آمل دیروز و امروز به درخواست امام‏‌جمعۀ این شهر درپی درگیری‏‌هایی که در روز قدس بین طرف‏داران مجاهدین خلق (منافقین) و طرف‏داران انجمن‏‌های اسلامی در گزنک آمل روی داد؛ ادامۀ تحصن گروهی از مردم آمل که از روز گذشته در تکیۀ "اسک" شروع شده بود به‏‌منظور روشن‏‌شدن وضعیت گروه‏‌های سیاسی و برچیدن بساط آنها در سطح شهر آمل؛ درگیری میان موافقان و مخالفان حمله به چند زن بی‌حجاب در شهر رشت.

- دستگیری یک جاسوس زن انگلیسی در اصفهان به نام مارگارت جین وادل، با تلاش نیروهای سپاه این شهر.

- قرائت نامۀ بنی‏‌صدر در معرفی محمدعلی رجایی به‏‌عنوان نخست‏‌وزیر در جلسۀ علنی امروز مجلس شورای اسلامی؛ ایرادات و انتقادات اکثر نمایندگان مجلس ـ که طیف مقابل رئیس‏‌جمهور را تشکیل می‏‌دهند ـ به متن این نامه و سرانجام پذیرش نامه به همین صورت از رئیس‏‌جمهوری.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- انتشار دو مطلب در شماره امروز روزنامۀ انقلاب اسلامی که تفکرات و دیدگاه‏‌های بنی‏‌صدر را منعکس می‏‌سازد و حاکی‏‌از نارضایتی جناح وی از انتخاب محمدعلی رجایی به‏‌عنوان نخست‏‌وزیر است.

- سخنان امروز ادموند ماسکی وزیر خارجه و جیمی کارتر رئیس‌جمهور امریکا و بررسی احتمالات آزادی گروگان‌ها و نیز آغاز اعمال جنبه‌ای دیگر از تحریم‌های امریکا علیه ایران.

- ادامۀ بازتاب سفر غیرمنتظرۀ صدام حسین به عربستان سعودی در هفتۀ گذشته و دیدار با مقامات این کشور؛ انتشار خبر روزنامۀ کویتی الانباء در رسانه‌های غربی مبنی‏‌بر ابراز تمایل مقامات امریکایی برای میانجی‌گری عربستان میان امریکا و عراق برای ازسرگیری روابط رسمی دیپلماتیک.

- تظاهرات آرام صدها نفر در مقابل سفارت انگلیس در تهران به دعوت دانشجویان عضو اتحادیۀ انجمن‏‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تظاهرکنندگان خواستار آزادی هرچه سریع‏‌تر دانشجویان دستگیرشده در لندن و نیز محاکمۀ پلیس انگلیس در یک دادگاه انگلیسی که قاضی آن صهیونیست نباشد، شدند؛ دانشجویان ایرانی که در زندان‏‌های انگلستان به سر می‏‌برند اعلام کردند پلیس این کشور را به‏‌اتهام ضرب و شتم آنان در جریان تظاهرات ضدامریکایی که منجر به بازداشتشان شد، تحت‏‌تعقیب قانونی قرار می‏‌دهند. اطلاعیۀ انجمن اسلامی دانشجویان در ایتالیا درخصوص آغاز محاکمه 22 دانشجوی مسلمان ایرانی که به درخواست مستقیم مقامات واتیکان در مراسم روز قدس دستگیر شده‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال