فائزون|۱۸ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10396 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۰|۱۱:۰۷

تاریخ شمسی

18 مرداد 1361

تاریخ قمری

19 شوال 1402

تاریخ میلادی

9 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- با آتش توپخانه‌ها و خمپاره‌های ارتش عراق در جزیره مینو و شهر آبادان یک تن به شهادت رسید و 16 تن مجروح شدند.

- دو کشتی متعلق به یونان و کره جنوبی پس از تخلیه بار در بندر ماهشهر به هنگام بازگشت هدف حمله هلی‌کوپترهای عراقی قرار گرفتند که از کارکنان دو کشتی 9 تن مجروح و 13 تن نیز مفقود شدند. عراق در اطلاعیه شماره 805 خود به این حمله اعتراف کرد.

- یک کشتی روسی حامل تانک "تی 72" برای ارتش عراق، در بندر "شعیبیه" کویت پهلو گرفت.

- در عملیات کمین رزمندگان خودی علیه افراد مسلح غیرقانونی در اطراف بوکان، دو تن از این افراد کشته و دو تن نیز مجروح شدند.

- مسئول تشکیلات سازمان مجاهدین خلق در قائم‌شهر که به دست مردم دست‌گیر شده بود با خوردن سیانور خودکشی کرد.

- در ادامه تلاش‌های سیاسی عراق برای جلب افکار عمومی، "صالح عمر" نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل، در یادداشتی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق قطع‌نامه‌های 479 و 514، همچنین تصمیم کنفرانس وزاری خارجه کشورهای غیرمتعهد در فوریه 1981 دهلی‌ نو را پذیرفته است. در این نامه ایران به طولانی کردن جنگ و گسترش آن نیز متهم شده است. وزیرخارجه عراق که از دیروز به هند رفته است، امروز گفت‌وگوهای خود را با مقام‌های این کشور آغاز کرد. گزارش و تفسیر بی.بی.سی. از این گفت‌وگوها و از آخرین تصمیم‌های گرفته شده درباره تشکیل کنفرانس سران در بغداد.

- "بولنت الوسو" نخست‌وزیر ترکیه، در بازگشت از ایران: نتایج گفت‌وگوها با رهبران ایران برای خاتمه دادن به جنگ 23 ماهه چندان مثبت نبود، ولی ما خوش‌بینی خود را از دست نداده‌ایم. مقامات ایرانی بر حفظ مواضع خود تا حصول شرایط پیشنهادی خود تأکید دارند.

- گزارش روزنامه "فرانکفورتر الگمانیه" از گسترش روابط اقتصادی بین ایران و آلمان شرقی.

- "آندره یانگ" نماینده سابق امریکا در سازمان ملل، درباره‌ی حوادث خلیج‌فارس، موضع امریکا در جنگ ایران و عراق مطالبی گفت و افزود: امید می‌رود که یک نیروی نظامی در ایران بروز کند و نظام داخلی ایران را تغییر دهد. امریکا از آشوب جزئی در ایران خشنود است.

ارسال نظر






captcha
ارسال