فائزون|۱۷ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10377 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۲۳:۵۳

تاریخ شمسی

17 مرداد 1359

تاریخ قمری

26 رمضان 1400

تاریخ میلادی

8 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- گزارش امروز روزنامۀ واشنگتن پست دربارۀ ادامه روند نزدیکی عراق به غرب، مسلح‏‌شدن عراق به فناوری هسته‌ای و درپی آن سلاح هسته‌ای، که دو کشور فرانسه و ایتالیا مشغول تجهیز، پشتیبانی و تدارک آن هستند.

- آتشباری شدید عراق در شهر قصرشیرین و دو منطقۀ قلعه‌‏سفید و دربندجوق و گزارش نصر، فرمانده عملیات سپاه قصرشیرین، دراین‌‏مورد؛ اقدام عوامل بعث عراق به مسموم‏‌کردن یک چشمه آب آشامیدنی در روستاهای مله دزکه و تپه کبود و درنتیجه مسموم‌‏شدن 20 نفر از اهالی که اکثر آنها کودک بودند؛ اعدام دو تن از جاسوسان بعث عراق به نام‏‌های علیرضا خیرخواه و یدالله پیکان به حکم دادگاه انقلاب اسلامی سرپل ذهاب.

- حملۀ حدود صد جوان به دفتر حزب توده در میدان قاضی محمدشهر مهاباد و سردادن شعارهایی به طرف‏داری از قاسملو، گزارش نامۀ مردم دراین‏‌مورد.

- افزایش‏‌یافتن احتمال نخست‌وزیری محمدعلی رجایی درپی ملاقات پیش‏‌ازظهر دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی، شیخ محمد یزدی و فضل‏‌الله محلاتی و محمدعلی رجایی با بنی‏‌صدر از یک‏سو و ملاقات امروز شیخ محمد یزدی و فضل‏‌الله محلاتی (دو تن از اعضای هیئت بررسی صلاحیت نخست‏‌وزیر) به‏‌همراه آقای رجایی با امام خمینی از سوی دیگر، مصاحبۀ تلویزیونی امشب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حاکی‏‌از معرفی قریب‏‌الوقوع وی ازسوی رئیس‏‌جمهور می‏‌باشد.

- گذشت یک سال از نام‏‌گذاری آخرین جمعۀ ماه رمضان به نام "روز جهانی قدس" و برپایی راه‏پیمایی‌ها و اجتماعات وسیع در تهران و شهرستان‌ها که در بعضی شهرها ازجمله رشت، خوی و گزنک آمل با تنش‌ها و بعضاً تلفاتی همراه بود؛ برپایی تجمعات و اعتراض‌هایی به همین مناسبت در برخی مناطق در خارج از ایران.

- مصاحبۀ مطبوعاتی محمد مکری، سفیر ایران در مسکو، که چشم‏‌اندازی از افزایش تیرگی در مناسبات و روابط ایران و شوروی ترسیم کرده بود و بازتاب آن در رسانه‏‌های غربی.

- اختصاص بخشی از گزارش‏‌ها و اخبار رسانه‏‌های جمعی غرب به فعالیت‏‌های تازۀ مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس درزمینه ایجاد یک "جنبش مقاومت ملی ایرانی" توسط شاپور بختیار نخست‏‌وزیر پیشین ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال