فائزون|۱۷ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10376 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۲۳:۵۱

تاریخ شمسی

17 مرداد 1361

تاریخ قمری

18 شوال 1402

تاریخ میلادی

8 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- شهادت 3 تن و مجروح شدن 12 تن در گلوله‌باران شهر آبادان. هشت پرواز ناموفق هواپیماهای عراق بر فراز این شهر.

- پنجاه و یک تن از مسلمانان عراقی به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند.

- حمله دو تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.

- گزارش هفته‌نامه "لوپوئن" فرانسه از فروش تسلیحات این کشور به عراق.

- سخنان امام‌خمینی در دیدار وزیر کشور، فرمانده ژاندارمری، استان‌داران و ...: تمام قوای نظامی و انتظامی باید بدانند که ما الان در حال جنگ هستیم. مادامی که آن‌ها به شرایط ما عمل نکرده‌اند، جنگ ما باقی است. ما با کسانی که اشرار هستند نمی‌توانیم صلح کنیم.

- پیام آقای خامنه‌ای رئیس‌جمهور ایران به "ضیاءالحق" رئیس‌جمهور پاکستان، درباره جنگ ایران و عراق، کنفرانس آتی غیرمتعهدها و تجاوز ارتش حکومت صهیونیستی به جنوب لبنان. "علی اکبر ولایتی" وزیرامورخارجه: این صحیح نیست که نهضت غیرمتعهدها سرنوشت خود را به سرنوشت صدام گره بزند. تغییر محل کنفرانس غیرمتعهدها از بغداد قابل پیش‌بینی بود. به نخست‌وزیر ترکیه گفتیم که ما صلح را ترجیح می‌دهیم اما از شرایطی که اعلام کرده‌ایم، عدول نمی‌کنیم.

- کوشش عراق برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزیران کشورهای غیرمتعهد در بغداد: سفر "حمادی" وزیرامورخارجه، "حسن علی" عضو شورای فرماندهی، "عبدالملک الیاسی" معاون وزارت خارجه، "محمد سعید الصحاف" از مقام‌های دیگر عراقی به کشورهای هند، بنگلادش، اندونزی، اردن، یمن، کویت، سریلانکا، مالی و نیجریه. وزیرخارجه عراق در هند: هیچ نیازی به برگزاری کنفرانس وزرای کشورهای غیرمتعهد در هاوانا نیست؛ تصمیم باید در بغداد اتخاذ شود. خبرگزاری فرانسه: میان عراق و کوبا بر سر مسئله کنفرانس سران عدم‌تعهد یک رقابت واقعی در گرفته است. عراق قصد دارد با برگزاری کنفرانس فوق‌العاده وزرای خارجه در بغداد، ثابت کند که بغداد جای امنی برای اجلاس سران غیرمتعهدها است. بدون شک کنفرانس غیرمتعهدها با چند ماه تأخیر به جای عراق در هند برگزار خواهد شد. نشریه "لیبراسیون": فقط سه تن آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس بغداد اعلام کرده‌اند: رئیس‌جمهور بنگلادش، رئیس‌جمهور مصر و دبیرکل اتحادیه عرب.

- سخنان صدام‌حسین در مصاحبه با نشریه "لوموند" درباره کنفرانس آتی غیرمتعهدها، دلیل عقب‌نشینی ناتمام عراق از خاک ایران، قرارداد 1975 الجزایر و روابط عراق و فرانسه: هیئت‌های اعزامی دعوت‌کننده عراق با جواب‌های تشویق‌آمیز به ویژه از جانب کشورهای بنیان‌گذار جنبش عدم‌تعهد باز گشته‌اند. به علت مشکلات ظاهری زمین و برای حفاظت خود، نیروهای ما حدود یک یا دو کیلومتر از آن اراضی را که متعلق به کسی نیست، در اختیار دارند. ... صدام در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند که "آیا شما نبوده‌اید که به ایران حمله کردید؟" گفت: ما راه‌ حل دیگری برای حفظ شهرهای خود که مورد حمله ایرانی‌ها قرار گرفته بودند، نداشتیم. ما به جای اجرای قرارداد 1975 الجزایر، چند اصل را پیشنهاد کرده‌ایم.

- گزارش شبکه دوم تلویزیون آلمان از عملیات عمرانی عراق برای احداث اتوبان بصره ـ بغداد و احداث یک کانال در موازات اروندرود و فرودگاه بصره که به دست شرکت‌های آلمانی صورت می‌گیرد.

- "حبیب شطی" دبیرکل کنفرانس اسلامی: طبق محاسباتی که در امریکا به عمل آمده بود، فتح خرمشهر حداقل هشت ماه جنگ لازم داشت و فتح دو روزه خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، امریکایی‌ها را متحیر ساخت. شطی به مقام‌های کویت توصیه کرده است که با توجه به وضع متشنج عراق، در روابط خود با عراق عاقلانه‌تر رفتار کنند.

- امام‌خمینی با پذیرش استعفای آقای محمدرضا مهدوی کنی از سمت سرپرستی کمیته‌های انقلاب اسلامی، آقای علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور را به جای وی منصوب کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال