فائزون|۱۶ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10372 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۲۳:۴۶

تاریخ شمسی

16 مرداد 1359

تاریخ قمری

25 رمضان 1400

تاریخ میلادی

7 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- از دلایل عمدۀ نزدیکی دوسویۀ غرب به‏‌ویژه امریکا و رژیم عراق: بحران و تنش روزافزون در روابط و مناسبات ایران و عراق و نیز ایران و امریکا که مناسبات تجاری و نظامی عراق با امریکا، فرانسه، ایتالیا و برخی کشورهای غربی دیگر در همین چارچوب قرار می‏‌گیرد؛ بازتاب این مناسبات در محافل خبری غرب. 

- ادامۀ تحرکات و حملات آتشباری عراق در مناطق غرب و جنوب‏‌غربی ایران: ادامۀ آتشباری توپخانه‏‌های سنگین عراق روی شهرهای قصرشیرین؛ آتشباری روی پاسگاه‏‌های هوان و تیله‌کوه؛ حملۀ عراق به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در منطقۀ باویسی؛ ادامۀ تحرکات مرزی عراق و تقویت نیرو در مناطق مرزی استان خوزستان ازجمله پیاده‏‌کردن نیرو و تجهیزات کامل در پاسگاه سوبلۀ عراق، اقدام چند روز اخیر مهندسان نیروی دریایی عراق به نقشه‏‌کشی در جزیرۀ ام‌الرصاص جهت تأسیس پایگاه نظامی در این جزیره؛ اقدام و تحرکات ایذایی هم‌زمان عوامل داخلی وابسته به عراق ازجمله حمله شبانه با آر.پی.جی7 به انبارهای عمومی واقع در پنج کیلومتری خرمشهر و نیز انفجار بمبی که روی خط آهن ایستگاه بام‌دژ ـ آهودشت کار گذاشته شده بود.

- خلاصۀ دو مقاله از نشریۀ نامه مردم، ارگان مرکزی حزب توده، درباره توطئه‏‌های دولت بعث عراق علیه انقلاب اسلامی ایران و نیز افشای سندی از وابستگی عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان به عراق.

- ادامه تحرکات مسلحانه گروه‏های درگیر در مناطق کردنشین، ازجمله در مناطق کامیاران، بانه، سقز، مریوان، سنندج و ارومیه که گزارش‏‌های آن به مراکز ذیربط واصل شده است.

- ادامۀ محاکمه و مجازات عوامل دخیل در کودتای نافرجام 18 تیرماه گذشته: تیرباران 13 کودتاگر و یک سرتیپ ساواک در سحرگاه امروز؛ صدور حکم برائت برای 12 نفر از نظامیان متهم به شرکت در کودتای اخیر ازسوی شعبۀ اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز.

- بازرسی خانۀ عزت‏‌الله کفایتی وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شهرستان محلات توسط سپاه و کشف مقادیری مواد منفجره، مهمات و سلاح از این خانه؛ گزارش مبسوط خبرنگار روزنامۀ جمهوری اسلامی دراین‏‌باره از محلات.

- اختلاف رئیس‏‌جمهور بنی‌صدر و مجلس شورای اسلامی به‏‌عنوان مهم‌ترین موضوع مناقشه‌برانگیز میان دو جناح رقیب حاکم بر نظام بر سر معرفی نخست‏‌وزیر ازسوی بنی‌صدر و به‏‌تعویق‏‌افتادن آن؛ سخنرانی شامگاه امروز بنی‏‌صدر در مسجد سیدالشهدای نازی‏‌آباد دربارۀ سیر انتخاب نخست‏‌وزیر و مناقشاتی که دراین‏‌باره با حزب جمهوری اسلامی داشته‌اند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تشریح وضعیت دیپلماسی و سیاست‏‌های وزارت امور خارجه و هشت ماه تصدی صادق قطب‏‌زاده در این سمت، در جلسۀ امروز مجلس شورای اسلامی، با حضور وی و پاسخ به پرسش‏‌های صریح برخی نمایندگان مجلس ازجمله دربارۀ موضع‏‌گیری وزارت خارجه درمورد حمله به خانۀ شاپور بختیار توسط گروهی موسوم به پاسداران اسلام.

-  ادامه اعتصاب غذای 70 دانشجوی ایرانی دستگیرشده در لندن در زندان‏‌های این کشور و صدور اطلاعیه وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران درباره دستگیری این دانشجویان و اقدامات وزارت امور خارجه.

ارسال نظر






captcha
ارسال