فائزون|۱۴ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10361 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۲:۴۱

تاریخ شمسی

14 مرداد 1359

تاریخ قمری

23 رمضان 1400

تاریخ میلادی

5 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- دیدار غیرمنتظرۀ امروز صدام حسین از کشور عربستان سعودی در چارچوب تلاش رهبری عراق برای برقراری روابط نزدیک‌‏تر با کشورهای میانه‏‌رو عرب و بازتاب آن در محافل رسانه‌ای غرب.

- ادامۀ جنگ تبلیغاتی رسانه‏‌های عراق علیه جمهوری اسلامی ایران: مقالۀ روزنامۀ الجمهوریه بغداد به‏‌بهانۀ بررسی و تحلیل یک گزارش دروغین از روزنامۀ کویتی الانباء مبنی‏‌بر درخواست امام خمینی برای انتقال مرکزیت علمی دینی از نجف به قم و حملۀ شدید به امام خمینی.

- ادامۀ عملیات تعرضی و تهاجمی نیروهای عراقی با شدت کمتر نسبت به روزهای گذشته: آتشباری عراق روی پاسگاه‏‌های تیله‏‌کوه؛ وقوع درگیری‏‌های پراکنده در منطقۀ گرده‏‌نو، باویسی، تنگاب و خان‏‌لیلی؛ آرامش در منطقۀ مرزی نفت‏‌شهر و سومار؛ برخورد یک نفربر ایرانی با مین ضدتانک در جادۀ باویسی و مجروح‌شدن 8 نظامی ایرانی؛ ادامه‏‌یافتن آتش‏‌سوزش انبار مهمات شهرک چارکلا عراق که در درگیری‏‌های روز گذشته منفجر شده بود؛ اعمال تدابیر حفاظتی ازسوی ایران در حفاظت بیشتر از چاه نفت موسیان. تشدید تحرکات و نقل‏‌وانتقالات ارتش عراق در مناطق مرزی غرب و جنوب‏‌غربی کشور: ورود 300 نفر از نیروهای عراقی با 35 دستگاه تانک و 5 قبضه توپ دورزن به پایگاه بویان عراق؛ اقدام عراق برای ایجاد استحکامات نظامی تازه و احداث 5 فرودگاه و اعزام نیروهای تازه‏‌نفس در نوار مرزی ایران و عراق؛ اقدام عراق برای پاک‏سازی منطقۀ مرزی خود به‏‌ویژه در مناطق کردنشین؛ اقدام مشکوک عراق در اطراف پاسگاه چیلات؛ هشدار منطقۀ سوم دریایی خرمشهر دربارۀ امکان خرابکاری یک گروهان از مردان قورباغه‏‌ای مستقر در بندر ام‌القصر.

- اقدام خصمانۀ دیگر عراق علیه جمهوری اسلامی در مناطق همجوار مرزی: حفر غیرمجاز چاه‏‌های نفت در مرز مشترک؛ اقدام به آموزش و پشتیبانی نظامی و تبلیغاتی از ایرانیان فراری به آن کشور و اعزام آنان به داخل ایران برای اجرای عملیات بمب‏‌گذاری و ترور مسئولان ایرانی؛ گزارش منابع اطلاعاتی ایران دربارۀ رابطۀ دولت عراق با کودتای اخیر و شخص شاپور بختیار. فرار یک هواپیمای فراندشیب نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با چهار سرنشین و فرود آن در خاک عراق.

- همکاری اطلاعاتی عوامل داخلی وابسته به عراق موسوم به جبهةالتحریر با استخبارات عراق در العماره و دریافت حقوق ماهیانه از رژیم بعثی؛ انفجار یک بمب روبه‏‌روی سینما میهن خرمشهر.

- انتشار نامۀ افشاگرانۀ شورای فرماندهی سران منشعب از حزب دمکرات موسوم به "سمکو" دربارۀ وابستگی سران حزب دمکرات کردستان به دولت عراق و دریافت تدارکات مالی و نظامی مستمر از این رژیم. (ضمیمه دارد)

- گزارش‏‌هایی از منابع خودی حاکی‏‌از تدارک گسترده و آمادگی گروه‏‌های مسلح مخالف نظام در مناطق کردنشین: تبلیغات و عضوگیری سران احزاب غیرقانونی در میان مردم بوکان؛ استفاده افراد حزب کومه‏‌له از گروگان‏‌هایی که در اختیار دارند برای کندن تونل در زمین و قصد محاصرۀ پاسداران در منطقۀ بانه.

- ادامۀ ناآرامی در منطقۀ عمومی نقده ـ اشنویه: حملۀ مهاجمان با سلاح‏‌های سنگین به پایگاه مهرآباد واقع در شش کیلومتری جنوب‏‌غربی نقده؛ تیراندازی مهاجمان با سلاح‏‌های سنگین از ارتفاعات روستاهای جلوآن و قارنا به شهر نقده و تیراندازی از محل کردنشین به ساختمان مرکزی ژاندارمری این شهر؛ حملۀ مهاجمان با سلاح‏‌های سنگین و سبک از چهار طرف به پاسگاه نلی‏وان در حوالی اشنویه؛ اطلاعیۀ لشکر64 ارومیه درباره درگیری‏‌های اخیر در شهر اشنویه و پاک‏سازی این شهر؛ انفجار یک بمب صوتی قوی در شهر ارومیه در راستۀ غلام‏‌خان و اول کوچۀ معتمدی.

- گزارشی از عملکرد 14 روز گذشتۀ سپاه پاسداران دزفول درخصوص حفاظت از پادگان کرخه و زندانیان ضدانقلاب در زندان یونسکو، گشت مستمر و روزانه در نوار مرز از بخش موسیان تا فکه و کنترل و بازرسی اشخاص و اتومبیل‏‌ها در جادۀ دهلران، تعقیب و دستگیری عوامل ساواک منحله در منطقه، دستگیری عوامل بمب‏‌گذار و جاسوسان وابسته به عراق و انتقال آنان به زندان اوین و اجرای احکام صادره ازسوی دادگاه انقلاب اسلامی دزفول؛ مبارزۀ سپاه پاسداران در برخی مناطق داخلی ازجمله کرمان با عوامل دیگر ایجاد ناامنی و ناآرامی ازجمله مبارزه با قاچاقچیان در اطراف شهرهای بم، فهرج و ماهان؛ کشف و خنثی‌سازی یک بمب بسیار قوی ـ که در زیر پل شاه طره واقع در کیلومتر10 جادۀ تهران ـ ساوه کار گذاشته شده بود ـ با تلاش پاسداران ستاد عملیاتی 8 یاسر.

- مشخص‏‌شدن محمدعلی رجایی به‏‌عنوان آخرین گزینه برای نخست‏‌وزیری؛ جلسۀ سه‏‌ساعتۀ هیئت تشخیص صلاحیت نخست‏‌وزیر با بنی‏‌صدر؛ اعلام بنی‏‌صدر مبنی‏‌بر اینکه تا دو روز دیگر نتیجۀ بررسی تعیین نخست‏‌وزیر اعلام می‏‌شود؛ بررسی روند تعیین نخست‏‌وزیر در کارنامۀ روزانۀ بنی‏‌صدر و انتقاد وی از فشارهای گروه رقیب؛ هشدار آیت‏‌الله محمد صدوقی امام‏‌جمعۀ یزد در اطلاعیه‏‌ای خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس دربارۀ انتخاب نخست‏‌وزیری مکتبی و در خط امام.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبۀ رئیس مجلس درباره اولویت‏‌های مجلس شورای اسلامی و نیز انتخاب نخست‏‌وزیر.

- بحث و بررسی دربارۀ اعتبارنامۀ احمد مدنی نماینده شهرستان کرمان، رد اعتبارنامۀ وی و ارائۀ پیشنهاد بازداشت و محاکمۀ مدنی ازسوی خلخالی؛ نامۀ درخواستی 21 تن از نمایندگان مجلس به دادستان کل انقلاب مبنی‏‌بر درخواست دستگیری مدنی؛ تفسیر رادیو لندن درمورد رد اعتبارنامۀ احمد مدنی.

- پیامدهای تظاهرات روز گذشته دانشجویان مسلمان انجمن‏‌های اسلامی در انگلستان در مقابل سفارت امریکا در لندن به حمایت و در تأیید دانشجویان در بند ایرانی در امریکا: مصاحبۀ آقای آرتور رایت کاردار سفارت انگلستان در تهران و ارائۀ گزارشی درباره دستگیری و قرار محاکمۀ دانشجویان؛ گزارش رادیو کلن دربارۀ تظاهرات 40 نفر از ایرانیان دربرابر ساختمان میسیون دیپلماتیک واتیکان در تهران و درخواست از پاپ ژان پل دوم جهت اقدام برای آزادی تظاهرکنندگان ایرانی در امریکا و بریتانیا.

- امیدوارشدن مقامات امریکایی به حل بحران گروگان‏‌گیری باتوجه‏‌به رویدادهای اخیر چون مرگ شاه مخلوع، بحث بر سر طرح مسئلۀ گروگان‏‌ها در مجلس شورای اسلامی و طرح موضوع بازپس‏‌گیری دارایی‏‌های شاه و نیز دارایی‏‌های مسدودشدۀ ایران از نظام اقتصادی امریکا ازسوی مقامات ایرانی.

ارسال نظر






captcha
ارسال