فائزون|۱۴ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10360 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۲:۳۸

تاریخ شمسی

14 مرداد 1361

تاریخ قمری

15 شوال 1402

تاریخ میلادی

5 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- سه جنگنده ایران بخش وسیعی از مواضع و محل استقرار، استحکامات و جنگ‌افزارهای ارتش عراق در شلمچه و بصره را بمباران کردند.

- در گلوله‌باران آبادان چهار تن شهید یا مجروح شدند.

- امروز نیز 33 خودرو حامل تجهیزات نظامی از اردن وارد عراق شد. نشریه "ال پائیس": امریکا به وسیله ماهواره و هواپیماهای آواکس در تشخیص مواضع نیروهای ایرانی به عراق کمک می‌کند.

- در عملیات کمین افراد ضدانقلاب در مسیر سقز ـ بوکان، هفت تن از نیروهای خودی به شهادت رسیدند. ناکامی نیروهای مسلح غیرقانونی در نفوذ به شهر بوکان و حمله به ساختمان جهادسازندگی پیرانشهر. در عملیات مشترک ارتش و سپاه در اطراف مهاباد، 34 تن از افراد ضدانقلاب کشته شدند. پاک‌سازی چند روستا در اطراف دیواندره.

- "مسعود رجوی" رئیس سازمان مجاهدین خلق: به زودی به ایران باز خواهم گشت. بنی‌صدر: اگر حکومت ایران سقوط کند، ریاست‌جمهوری ایران را برعهده خواهم گرفت و رجوی نیز نخست‌وزیر خواهد شد. هرالد تریبون: بنی‌صدر قسم خورده بود که هرگز ایران را ترک نکند ولی وی به همراه رجوی از ایران فرار کرد. امروز یک ردیف خانه تازه‌ ساز برای 40 نفر و باغچه سبزی‌کاری شده ـ که به خوبی نگهداری می‌شود ـ به مقر سریع التأسیس آنها رایحه‌ی همیشگی بودن بخشیده است.

- آقای هاشمی رفسنجانی در پایان جلسه‌ی شورای عالی دفاع: درباره حرکت‌های آینده در جبهه‌ها تصمیماتی اتخاذ شد. ما می‌خواهیم به صدام و حامیانش بفهمانیم که پشت مرزها نخواهیم ایستاد؛ در صورت عدم توجه برنامه‌های جدیدی را اجرا خواهیم کرد. بعید است که کشورهای غیرمتعهد در مورد ناامنی کنفرانس هوشیاری لازم را به کار نبرند و دست به ریسک بزنند.

- سخنان فرمانده سپاه درباره چگونگی عملیات رمضان، تلفات و خسارت‌های وارده به عراق، نتایج اقدامات خودی در مقابله با سازمان مجاهدین خلق و برنامه‌های تأمینی سپاه برای خنثی کردن اقدامات آینده این سازمان.

- "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر: وضعیت ما نسبت به سال‌های گذشته که همه از سرنگونی جمهوری اسلامی حرف می‌زدند، بسیار خوب است و امروز ثبات کامل داریم. اکنون ایران به عنوان قدرت غیرمتمایل به شرق و غرب در جهان مطرح است. قدرت‌های جهان برای حفظ صدام اتفاق نظر دارند. طنین‌انداز شدن نغمه‌های صلح به علت ترس از سقوط صدام است. سیاست دولت براساس رسیدن به خودکفایی و اقتصاد سالم پی‌ریزی شده و از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری خواهد شد.

- در دیدار "کاظم‌پور اردبیلی" معاون امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت امورخارجه با سفیران کشورهای هند و کره شمالی، برپایی احتمالی اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه غیرمتعهدها در هاوانا به منظور تغییر محل کنفرانس سران عدم‌تعهد از بغداد به محل دیگر، مورد بحث قرار گرفت. رادیو بی.بی.سی.: برخی کشورهای غیرمتعهد مشغول بررسی راه‌حل‌هایی هستند که تشکیل کنفرانس "سران کشورهای غیرمتعهد" را ممکن سازد. امکان تغییر محل کنفرانس از سوی اعضاء مورد مطالعه قرار گرفته است. یوگسلاوی مدافع سر سخت تشکیل کنفرانس سران در بغداد بود ولی در نظر خود تغییراتی به وجود آورده است.

- سخنان حبیب شطی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، درباره ادامه تلاش کمیته 9 نفره صلح این کنفرانس. گزارش مطبوعات ترکیه از سفر آتی نخست‌وزیر ترکیه به ایران جهت میانجی‌گری بین ایران و عراق. گزارش روزنامه‌های سوریه و ترکیه از گفته‌های روز گذشته سفیر عراق در عربستان درباره پذیرش شرایط ایران.

- دولت عراق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، ایران را متهم کرد که به جنگ ادامه می‌دهد و درخواست کرد که جنگ دو کشور در مجمع عمومی سازمان ملل بررسی شود.

- نیویورک تایمز در مقاله‌ای با بررسی سابقه روابط عراق و امریکا، با توجه به اوضاع کنونی و بررسی سابقه رفتاری صدام در زمان حکومتش، به دولت امریکا توصیه کرد که روابط خود را با عراق برقرار کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال