فائزون|۱۲ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10349 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۱:۳۰

تاریخ شمسی

12 مرداد 1359

تاریخ قمری

21 رمضان 1400

تاریخ میلادی

3 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- فروکش‌‏کردن درگیری‏‌های مرزی در منطقۀ مرزی قصرشیرین؛ گزارش خبرنگار روزنامۀ انقلاب اسلامی از اوضاع قصرشیرین مبنی‏‌بر شایعه‏‌پراکنی عوامل ضدانقلاب و گروه‏‌های چپ‏‌گرا دربارۀ بمباران قریب‏‌الوقوع این شهر و ایجاد نگرانی در مردم؛ دستگیری یک گروهبان فراری ارتش به‏‌جرم جاسوسی برای عراق در منطقۀ خسروی که به دنبال آن 8 نفر دیگر هم به‏‌اتهام جاسوسی برای عراق دستگیر شدند؛ جابه‏‌جایی نیروها و تانک‏‌های عراقی در منطقۀ مقابل پاسگاه قلعه‏‌سفید؛ تجمع نیرو و تجهیزات و تحرکات محسوس عراق در مقابل پاسگاه‏‌های چزابه، کوشک و طلائیه جدید؛ دستور فرمانده هنگ ژاندارمری خوزستان به مرزبان سوسنگرد مبنی‏‌بر اعتراض مجدد به مرزبان عراق به‏‌دلیل درگیری‏‌های چند روز اخیر در مرز ایران و عراق؛ کشف دو گلولۀ خمپارۀ ارتش عراق در نوار مرزی بستان؛ اعلام آماده‏‌باش ستاد عملیات اروند به کلیۀ یگان‏‌های تابعه به‏‌دلیل حملات احتمالی عراق در روزهای آتی.

- ادامۀ مبارزه علیه نفوذ و فعالیت‏‌های تخریبی عوامل داخلی وابسته به عراق در شهر مرزی آبادان: اعدام دو تن از عوامل بعث عراق در آبادان؛ ملتهب‏‌شدن جو سیاسی آبادان درپی شایعه‏‌پراکنی و تظاهرات افراد وابسته به مجاهدین خلق (منافقین) و دیگر گروه‏‌های چپ در آستانۀ ورود بازپرس ویژۀ دادگاه به این شهر برای رسیدگی به پرونده متهمان فاجعۀ سینما رکس.

- حملۀ مهاجمان مسلح از سه طرف به تلمبه‏‌خانۀ پاطاق و بالاطاق پاسگاه ژاندارمری؛ هجوم افراد مسلح به اطراف پاسگاه شیروان در منطقۀ ایلام؛ تشکیل ستادی در کرمانشاه برای هماهنگی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش در مناطق کردنشین.

- ادامۀ حملات عوامل وابسته به گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در مناطق کردنشین آذربایجان‏‌غربی: حملۀ مهاجمان مسلح از ساعت 24 نیمه‏‌شب گذشته به پایگاه نلی‏‌وان اشنویه که تا ساعت 3 بامداد امروز ادامه داشت؛ حملۀ عوامل مسلح حزب دمکرات و کومه‏‌له از چهار طرف به پاسگاه آغ بلاغ در ساعت 20 که تا ساعت یک بامداد روز بعد ادامه یافت و در این درگیری 2 نفر شهید، 2 نفر زخمی و 15 نفر از اهالی آغ بلاغ به گروگان گرفته شدند. همچنین یکی از فرماندهان مهم حزب دمکرات به نام سیدانور علوی به اسارت نیروهای خودی درآمد؛ اطلاعیۀ لشکر64 ارومیه خطاب به مردم منطقۀ اشنویه و اعلام مقررات منع عبورومرور در این منطقه از ساعت 21:30 تا 5 صبح روز بعد.

- بازتاب درگیری‏‌های شدید سه روز گذشته میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و عناصر وابسته به گروه‏‌های معارض با نظام، در رسانه‏‌های جمعی جهان.

- سخنرانی آیت‏‌الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در جمع صدها هزار نفر از مردم در مسجد امام اصفهان درخصوص دستاوردهای انقلاب، برخی خطرهایی که آن را تهدید می‏‌کند، روند انتخاب نخست‏‌وزیر و... ؛ اجتماع هزاران نفر از مردم اصفهان در مسجد جامع این شهر و امضای طوماری به‏‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی مبنی‏‌بر حمایت و پشتیبانی از رئیس‏‌جمهور و درخواست لغو اعتبارنامۀ حسن آیت.

- درج قسمت‏‌هایی از مصاحبۀ مفصل پنجشنبه گذشتۀ بنی‏‌صدر با روزنامۀ آلمانی فرانکفورتر روندشاو در رسانه‏‌های جمعی جهان و تفسیر و تحلیل موضوعات مطرح‏‌شده در آن ازجمله مسائل اقتصادی ایران و نیز تعیین نخست‏‌وزیر و استقرار دولت جدید.

- ملاقات اسقف کاپوچی، نماینده پاپ ژان پل دوم، رهبر کاتولیک‏‌های جهان، با امام خمینی و تقدیم نامۀ پاپ (درمورد مدرسه مسیحیان در تهران) به امام، بیانات مهم امام در پاسخ به این نامه.

 

 

 

 

 

 

 

- بررسی و بازتاب دو مسئله تأثیرگذار در حل بحران گروگان‏‌های امریکایی: رفتار خشونت‏‌آمیز پلیس امریکا با دانشجویان تظاهرکننده ایرانی و موضوع رسیدگی به برخی پرونده‏‌های اختلافات مالی شرکت‏‌های امریکایی با ایران.

- گزارش‏‌های منابع خبری جهان درمورد برخی موضع‏‌گیری‏‌ها و تلاش‏‎های شاپور بختیار در مبارزه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران؛ مصاحبۀ صادق قطب‏‌زاده وزیر امور خارجۀ ایران با روزنامۀ فرانسوی لوماتن و اعتراض به دولت فرانسه دربارۀ اعطای پناهندگی به بختیار و دیگر هواداران او.

ارسال نظر






captcha
ارسال