فائزون|۱۲ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10348 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۱:۲۸

تاریخ شمسی

12 مرداد 1361

تاریخ قمری

13 شعبان 1402

تاریخ میلادی

3 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- سفر محسن رضائی به تهران برای مشورت با اعضاء شورای عالی دفاع و جمع‌بندی صیاد شیرازی از عملیات رمضان در جمع فرماندهان عمل کننده سپاه و ارتش و اعلام پایان عملیات در مقطع فعلی و طرح مانور عملیات آینده با هدف نزدیکی به بصره. تشکیل جلسه مجدد در قرارگاه کربلا و با شرکت فرماندهان قرارگاه‌های سپاه، تشکیک حسن باقری درباره عملیات آینده و بیان دشواری‌های طرح مانور پیشنهادی و دفاع برخی از اعضاء جلسه از طرح مانور و تشویق شرکت‌کنندگان به تحمل شدائد عملیات (با اقدام عراق در انداختن آب به منطقه عملیاتی راه‌کارهای دستیابی به بصره در این مقطع عملاً بسته‌شد).

- در گلوله‌باران شهر آبادان 19 تن مجروح شدند. دهلران نیز گلوله‌باران شد و به مناطق مسکونی آن خسارت‌هایی وارد آمد.

- به سبب وجود میدان‌های متعدد مین و تله‌های انفجاری در داخل و اطراف شهرهای آبادان و خرمشهر، بازگشت ساکنان این دو شهر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد. امروز مردم جنگ‌زده گیلان‌غرب در مراسمی با حضور امام جمعه باختران، وزیر نیرو و شماری از مسئولان کشوری و لشکری به شهر خود بازگشتند و اولین کلنگ بازسازی شهر نیز به زمین زده شد.

- ورود 218 کامیون و تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از کویت و عربستان به عراق.

- امروز نیز 84 تن از مردم مسلمان عراق پس از گذشت از مرز وارد ایران شدند و تقاضای پناهندگی کردند.

- نیروهای سپاه اشنویه در یک درگیری با حزب دمکرات، سه تن از اعضای جهادسازندگی را که در اسارت این حزب بودند، آزاد کردند. در این درگیری، یکی از افراد حزب دمکرات کشته شد و یک تن نیز به اسارت درآمد.

- در یک درگیری میان نیروهای خودی و افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مریوان، از این افراد دو تن کشته و چند تن نیز مجروح شدند. امروز سازمان کومله در پی امضای قرارداد با حزب دمکرات کردستان ـ که با وساطت عراق صورت گرفت ـ رسماً فعالیت خود را در شهر سلیمانیه عراق آغاز کرد.

- در یک عملیات نیروهای سپاه در شهر باختران، سه تن از افراد چریک‌های فدایی خلق ـ شاخه‌ی اشرف دهقان ـ دست‌گیر شدند و یک تن دیگر نیز کشته شد. در اطراف قائم‌شهر هم سه تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق دست‌گیر شدند. یک عضو این سازمان یکی از اهالی قائم‌شهر را با چاقو به شهادت رساند.

- یکی از اعضای دفتر سیاسی ـ عقیدتی نیروی هوایی ارتش و همسر یکی از اعضای انجمن اسلامی شرکت مینو به دست افراد سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسیدند.

- بمبی در میدان "باب الشارجه" بغداد منفجر شد. جنبش مجاهدین عراق شاخة "ابومیثم تمار" مسئولیت انفجار دو روز پیش بغداد را برعهده گرفت. گروه ابومیثم در اطلاعیه‌ای در مورد تشکیل جلسه سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد، هشدار داد.

- گزارش خبرنگاران نشریه‌های "لوموند" فرانسه و "اشپیگل" آلمان از اعدام فرماندهان نظامی عراق پس از عملیات رمضان.

- قرارداد جدید عراق با شرکت‌های کره‌ی جنوبی برای طرح‌های ساختمانی، آب‌رسانی و احداث خط آهن بغداد ـ ام‌القصر.

- سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام آمادگی برای تعیین آغازگر جنگ، خواستار دریافت غرامت از ایران شد.

- کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در کویت امروز در دیدار با سفیران هند و یوگسلاوی در آن کشور(کویت) بر جلوگیری از برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد به دلیل ناامنی این شهر، تأکید کرد. بنگلادش در پی سفر وزیر مشاور عراق به داکا، نظر خود را درباره لغو میزبانی عراق تغییر داد: ما در کنفرانس اجلاس سران عدم‌تعهد در بغداد شرکت خواهیم کرد.

- مقاله‌ی نشریه هندی "تلگراف" درباره‌ی وضعیت فعلی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی: علی‌رغم انتظار ناظران غربی، انقلاب ایران با تهاجم عراق شکست نخورد، پیشنهادهای آمرانه‌ی صلح عراق را نپذیرفت، بدون هیچ مشکلی بنی‌صدر را برکنار کرد و از ترور رهبران و انفجارها نیز موفق بیرون آمد. رشد تفکر شیعی اولین منبع تهدید اعراب منطقه است.

- نشریه "کریستین ساینس مانیتور": مقاومت عراقی‌ها در تهاجم اخیر ایران، چهره‌ی تار صدام‌حسین را شفاف‌تر کرد. بالاترین اولویت بین‌المللی عراق، برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد است. تابلوهای خوش‌آمدگویی بر دیوارهای بغداد نصب شده است. کارگران 24 ساعته کار می‌کنند... برگزاری کنفرانس در بغداد، ریاست سه ساله‌ی کنفرانس را به صدام خواهد داد.

- نشریه‌های الشعب، لوماتن، ژون‌آفریک و اشپیگل در بررسی حملات اخیر ایران به داخل عراق، هرکدام به یکی از آثار آن توجه کرده‌اند: "الشعب: تلفات عراقی‌ها"؛ "لوماتن: نفوذ ایران به عمق مواضع عراق"؛ "ژون‌آفریک: نفوذ ناموفق ایران"؛ "اشپیگل: هدف اصلی ایران بصره است. سقوط این شهر سرآغاز سقوط صدام خواهد بود." این نشریه سپس افزوده است که سربازان دیگر کشورهای عربی در ارتش عراق خدمت می‌کنند. اشپیگل همچنین با اشاره به این‌که بصره در تیررس توپخانه‌های ایران است، خاطرنشان کرده که ایران تاکنون از این امتیاز استفاده نکرده است.

- ارسال کمک‌های ایران به رزمندگان جبهه‌های لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال