فائزون|۱۱ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10333 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۰:۳۰

تاریخ شمسی

11 مرداد 1359

تاریخ قمری

20 رمضان 1400

تاریخ میلادی

2 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- بازتاب موافقت نهایی دولت فرانسه با ساخت یک مرکز اتمی در عراق و گسترش روابط دو کشور در رسانه‏‌های جهان؛ بازتاب ماجرای دستگیری دو دیپلمات عراق در پایتخت آلمان‏‌غربی به ‏اتهامات مختلف ازجمله دست‏‌داشتن در توطئۀ نافرجام بمب‏‌گذاری در محل اجلاس سالانۀ دانشجویان کُرد در برلن‏‌غربی در رسانه‏‌های جهان.

- تحرکات چشمگیر امروز ارتش عراق در مناطق مرزی غرب و جنوب‏‌غربی: تقویت چشمگیر پاسگاه‏‌های زالوآب، پایگاه زالوآب، پاسگاه‌های دوراجی، گمرک و سایر پاسگاه‏‌های روبه‏‌روی نوار مرزی مهران در کشور عراق؛ تقویت احتمال عملیات نظامی عراق در نوار مرزی مهران؛ پرواز سه فروند هواپیمای جنگندۀ عراقی بر فراز شهر مریوان؛ تقویت نیروهای عراقی در پاسگاه‌‏های مقابل پاسگاه‏‌های دویرج و طاووسیه واقع در منطقۀ مرزی بستان؛ آتشباری توپخانۀ هوایی مرزبان ایران در منطقۀ آبادان به‏‌طرف هواپیمای ناشناس؛ تشدید اقدامات تأمینی و حفاظتی و اطلاعاتی عراق در داخل مرزهای خود ازجمله دستور رعایت اقدامات تأمینی و حفاظتی توسط فرمانده گارد مرزی بصره؛ دستور مسئولان عراقی به سندیکاهای رانندگان وسایط نقلیۀ عمومی مبنی‏‌بر ثبت‏‌نام در حزب بعث و پرکردن فرم استخدام به‏‌عنوان مأموران اطلاعاتی. (ضمیمه دارد)

- آتشباری و پیشروی تانک‏‌های عراقی به‏‌طرف شش نقطۀ مرزی قصرشیرین از ساعت 12 ظهر امروز و بروز یکی از شدیدترین درگیری‏‌های مرزی در 48 ساعت گذشته: آتشباری شدید روی پاسگاه‏‌های دارخور و برارعزیز و پاسگاه‏‌های دربندجوق، پرویز و تنگ ترشابه ازسوی عراق؛ حملات مکرر عراق به پایگاه سابق خاله‏‌کشته مشرف به زینل‏‌کش و تصرف کوتاه آن؛ زیر آتش قرار‏دادن تمام پاسگاه‏‌های قصرشیرین؛ تشدید درگیری‏‌های مرزی منطقۀ عمومی قصرشیرین در ساعت 20 و واردآمدن خسارات به واحدهای مسکونی و سیم‏‌های برق؛ واردآمدن خسارات به تأسیسات نفتی نفت‏‌شهر براثر آتشباری توپخانۀ سنگین و خمپاره‏‌اندازهای عراقی و قطع صدور نفت خام به پالایشگاه کرمانشاه.

- افزایش اقدامات و تحرکات عوامل داخلی وابسته به عراق به‏‌صورت بمب‏‌گذاری در مناطق پرجمعیت و سازمان‏‌های دولتی، عبور قاچاقی از مرز به‏‌منظور آوردن سلاح و بمب‏‌های آماده، ‏بردن افراد فراری به آن‏‌سوی مرز به‏‌منظور آموزش و سازماندهی آنها، جاسوسی برای دولت عراق و ارتباط با کودتاگران فراری.

- بررسی معضل قاچاق اجناس ازسوی مسئول واحد هماهنگی نیروهای انتظامی آبادان با توجه‏‌به مرزی‏‌بودن این شهر و ارائۀ پیشنهادهایی به دولت جهت بهبود وضع لنج‏‌داران.

- ادامۀ تحرکات ایذایی گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در مناطق کردنشین به‏إویژه در کردستان و ایلام با حمایت‏‌های دولت عراق: تأسیس پایگاهی به‏‌دست گروه‏‌های مخالف نظام در نزدیکی مرز کلاشین در خاک عراق؛ تجمع قابل‏‌توجه عناصر مسلح گروه‏‌های مخالف نظام در برخی مناطق به‏‌ویژه در اطراف اسلام‏‌آباد و نیز در محدودۀ سنندج ـ مریوان؛ تجمع افرادی حدود 2000 نفر در ارتفاعات دالاهو در منطقۀ ریجاب و قصد حملۀ آنها بعد از عید رمضان؛ تجمع 700 نفر از افراد حزب کومه‏‌له در آبادی گلیه از توابع مریوان؛ ورود 270 نفر از پیشمرگان کومه‏‌له و دمکرات و فدایی از دزلی به قریۀ آویهنگ؛ همکاری اهالی آویهنگ با افراد کومه‏‌له و دمکرات؛ الحاق گروه‏‌های مسلح غیرقانونی در منطقۀ مریوان؛ تجمع 306 نفر از افراد سپاه رزگاری در منطقۀ مریوان.

- ادامۀ تحرکات و حملات گروه‏‌های مسلح مخالف نظام در مناطق کردنشین آذربایجان‏‌غربی و کردستان: ترور 3 نفر از پیشمرگان مسلمان کرد در روستای دهگلان؛ حملۀ 80 نفر به پاسگاه تازه شهر سلماس و محاصرۀ اطراف آن؛ حملۀ مهاجمان مسلح به پاسگاه مرکزی نقده که در منطقۀ کردنشین واقع است؛ انفجار یک بمب در قسمت کمربندی خیابان آپادانای ارومیه؛ برخورد مسلحانه میان پیشمرگان حزب کومه‏‌له و دمکرات در بوکان.

- اطلاعیۀ شاخۀ کردستان چریک‏‌های فدایی خلق (اکثریت) دربارۀ بروز اختلافات در برخی گروه‏‌های مسلح غیرقانونی و نیز دستگیری حامد محمدطاهربیگ به‏‌دست افراد چریک‏‌های فدایی خلق در مهاباد و افشای وابستگی وی و برخی از دیگر سران گروه‏‌های مسلح غیرقانونی به رژیم عراق.

- بررسی نقش گروه‏‌های سیاسی چون سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، سازمان چریک‏‌های فدایی خلق و دیگر گروه‏‌های سیاسی چپ در تشدید بحران‏‌های قومی، صنفی و سیاسی در شهر مرزی آبادان؛ ازجمله تحریک خانواده‏‌های بازماندگان شهدای سینما رکس به ادامۀ تحصن 105 روزۀ خود در ادارۀ دارایی این شهر. (ضمیمه دارد)

- ادامۀ تحرکات گروه‏‌های سیاسی در داخل شهرها: اقدام هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در برهم‏‌زدن مراسم سخنرانی جواد منصوری در شب احیای دانشگاه امام صادق(ع) و ایجاد درگیری در مسجد و خیابان؛ آغاز محاکمۀ سعید متحدین عضو سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ازسوی دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به‏‌اتهام اقدام به سرقت از جواهرفروشی واقع در خیابان نادری با سلاح گرم که ناموفق ماند و دستگیر شد.

- اقدام مسئولان سیاسی ـ انتظامی کشور به‏‌منظور مقابله با تحرکات عوامل مخالف نظام در سراسر کشور به‏‌ویژه کشف شبکه‏‌های برجای‏‌مانده از عوامل فراری کودتای نافرجام اخیر و تصمیم به تشکیل کمیته‏‌های اطلاعاتی در هر استان؛ ابراز نگرانی واحد عملیات سپاه تهران از وضعیت پوشش هوایی مرکز صداوسیمای کشور؛ پرواز یک هواپیمای مشکوک اف5 ازسمت شمال به‏‌طرف جنوب شهر بیرجند با سرعت زیاد و اظهار بی‏‌اطلاعی نیروی هوایی مشهد از این واقعه.

- حملۀ مجدد بنی‏‌صدر به مخالفان خود و آن دسته از نمایندگان مجلس که دم از مخالفت با وی می‏‌زنند در مراسم سخنرانی اجتماع امروز مردم در مدرسۀ عالی شهید مطهری.

- ادامۀ درگیری سیاسی میان ایران و امریکا: بازتاب موضوع ضرب‏‌وشتم و بازداشت دانشجویان ایرانی در تظاهرات روز یکشنبه گذشته و اعتصاب غذای گروهی دیگر از دانشجویان در مقابل کاخ سفید در اعتراض به رفتار پلیس امریکا، در رسانه‏‌های غرب.

- بررسی روابط ایران و شوروی که این روزها به سردی گراییده، در دیدار امروز سفیر ایران در مسکو با بنی‏‌صدر در تهران.

- بازتاب نبردهای 48 ساعت گذشته در مناطق کردنشین میان قوای خودی و گروه‏‌های مسلح کرد مخالف نظام و نیز اعدام‏‌های اخیر در ایران در میان برخی محافل خبری غربی.

- تحلیل و تفسیر رادیو لندن و مرور مفسر آن درخصوص سیر تیرگی روابط ایران و امریکا و وضعیت کنونی این مناسبات به‏‌بهانۀ مرگ شاه مخلوع در هفتۀ گذشته.

- بررسی و تحلیل موضوع افزایش و تشدید حضور ناوگان‏‌های جنگی امریکا در اقیانوس هند و خلیج‏‌فارس از سه دیدگاه مختلف: دیدگاه کمونیستی و ضدروسی رادیو آلبانی، دیدگاه رادیو مسکو و دیدگاه رادیو لندن.

ارسال نظر






captcha
ارسال