فائزون|۹ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10308 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۰۹:۱۰

تاریخ شمسی

9 مرداد 1359

تاریخ قمری

18 رمضان 1400

تاریخ میلادی

31 ژوئیه 1980
 
خلاصه روز: 

- مصاحبۀ وابستۀ فرهنگی سفارت اتریش در تهران درمورد انفجار بمب در نزدیکی سفارت ایران در وین و هشدار دولت اتریش به عراق؛ اخراج دو دیپلمات عراقی دخیل در بمب‏‌گذاری از اتریش؛ حمله عوامل مزدور عراق به سفارت ایران و بیمارستان زهرا در بیروت.

- حملۀ آتشباری عراق از اولین ساعات بامداد و درگیری در مناطق پاسگاه تنگاب‏‌نو، برارعزیز و تنگ‏‌هوان؛ آتش توپخانه عراق بر روی پاسگاه‏‌های نفت‏‌شهر، گروهان خان‏‌لیلی و سومار؛ حملۀ مجدد به پاسگاه‏‌های گروهان خان‏‌لیلی، سومار، تنگاب، زینل‏کش، سلمان‏کشته، برارعزیز، پرویز، دارخور، منطقۀ باویسی، تیله‏کوه، تنگ‏هوان، گرده نو؛ به آتش کشیده‏شدن چاه‏های شمارۀ 11 و 12 و 4 و یک لولۀ گاز در نفت‏شهر؛ اوضاع بحرانی شهر نفت‏شهر و عقب‏نشینی توپخانۀ ارتش مستقر در این شهر در حدود 15 کیلومتر.

- تجاوز یک فروند هواپیمای نظامی عراق به آسمان ایران در حوالی خسروآباد آبادان و اعتراض مرزبان خرمشهر به مرزبان عراق دراین‏مورد؛ دعوت مرزبان سوسنگرد از مرزبان عراق برای بازدید از آثار تجاوزات ارتش عراق در چند روز گذشته در منطقۀ فکه؛ گزارش مرزبان سوسنگرد از وقوع چند انفجار در غرب پاسگاه سعیدیه براثر شلیک آر.پی.جی7 عوامل عراقی؛ حمله جنگنده‏های عراقی به قریه چمشیر، رودبار غرب و ارتفاعات پاسگاه بدر از توابع ایلام به‏وسیله راکت و بمب‏های آتشزا.

- ادامۀ فعالیت‏های عوامل وابسته به عراق در داخل ایران: کشف سه بمب در زیر یکی از پل‏هایی که سوسنگرد را به هویزه متصل می‏کند؛ کشف سه عدد مین ضدتانک در زیر پلی واقع در دشت آزادگان؛ کشف یک مخفیگاه اسلحه و شبکۀ جاسوسی عراق بین اهواز ـ بندر امام؛ محاکمه و اعدام دو تن به‏اتهام خرابکاری و جاسوسی برای حزب بعث عراق در آبادان و خرمشهر.

- ادامۀ بحران در کردستان و درگیری‏‌های شدید به‏‌ویژه در مثلث بحرانی بانه ـ سقز ـ مریوان: حملۀ عوامل مسلح غیرقانونی به ستون نظامی آذوقه و سوخت در محور سنندج ـ مریوان و شهادت 11 تن از نیروهای خودی؛ پاک‏‌سازی روستاهای آرمَردِه، بَلکََه، بانِوان و کوچِر از توابع بانه و کشته یا زخمی‏‌شدن 200 مهاجم؛ بروز تشنجاتی در نقده و سلماس و انفجار بمب در قسمت کمربندی ارومیه؛ برخورد یک خودرو سیمرغ سپاه جوانرود با مین؛ اظهارات استاندار کردستان دربارۀ اوضاع امنیتی این استان (ضمیمه دارد).

- ادامه مراقبت‌های اطلاعاتی از تحرکات گروه‏‌های مسلح در مناطق کردنشین: گزارش واحد اطلاعات و بررسی‏‌های سیاسی کردستان دربارۀ تحرکات گروه‏‌های مسلح غیرقانونی ازجمله حزب رزگاری و قصد حمله به پاسگاه تیژتیژ؛ به‏‌کارگیری نیروهای کرد عراقی در حمایت و تقویت گروه‏‌های مسلح مخالف نظام؛ سفر سردار جاف به‏‌همراه دکتر حسن و کدخدا کریم چفته‏‌ای به مناطق سلیمانیه عراق و استخدام پیشمرگان کرد عراقی برای حمله به پاسگاه‏‌های ایران.

- اطلاعیۀ هیئت اعزامی وزارت آموزش‏‌وپرورش به استان کردستان درمورد استخدام کادر اداری و آموزشی این استان؛ ارسال طوماری ازسوی مردم سردشت و روستاهای اطراف برای جهاد سازندگی استان کردستان و درخواست شروع مجدد فعالیت جهاد سازندگی در این منطقه.

- محاکمه و اعدام 15 تن دیگر از عوامل شرکت در کودتای نافرجام 18 تیرماه گذشته و نیز عوامل رژیم گذشته ازجمله ابراهیم بروخیم سرمایه‏‌دار یهودی معروف.

- گزارش و تحلیل مجلۀ فرانسوی‏‌زبان نوول ابسرواتور دربارۀ فعالیت‏‌های برخی مخالفان نظام جمهوری اسلامی همچون بختیار، اویسی و... در خارج از کشور علیه ایران.

- نامۀ بنی‏‌صدر به هیئت بررسی صلاحیت نخست‏‌وزیر و یادآوری نکاتی به آنها دربارۀ لیست 14 نفری که قبلاً ارائه شده است.

- ادامۀ حواشی جلسۀ جنجالی پنجشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی: نامۀ سرگشادۀ محمدجواد حجتی کرمانی به رئیس مجلس و مصاحبۀ حجت‏‌الاسلام محلاتی با خبرگزاری پارس که هر دو در کیهان امروز منتشر شده است.

- تفسیر نشریۀ انگلیسی‏‌زبان کریستین ساینس مانیتور دربارۀ گسترش روابط عراق با غرب به‏‌ویژه روابط هسته‏‌ای و نظامی این کشور با فرانسه.

ارسال نظر






captcha
ارسال