فائزون|۹ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10307 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۰۹:۰۷

تاریخ شمسی

9 مرداد 1361

تاریخ قمری

10 شوال 1402

تاریخ میلادی

31 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- ادامه تلاش محسن رضائی فرمانده سپاه برای حفظ روحیه نیروهای سپاه و بسیج و ابهام‌زدایی از آنان. عوامل پیروزی از نظر قرآن صبر و استقامت و پایداری است. گمان ما این بود که وقتی عراق را به مرزها عقب راندیم صدام را برمی‌دارند، اگر بخواهیم سربلند زندگی کنیم باید قدرت اسلامی خود را توسعه بدهیم وگرنه قدرت‌های بزرگ علیه ما وارد صحنه خواهند شد. دنیا می‌خواهد با دخالت نیروهای سازمان ملل تمام نیروهای ما را در 800 کیلومتری مرز خودمان نگاه دارد. ما باید نیروهای عراقی را منهدم کنیم. اگر موفق به این کار شدیم می‌توانیم حتی با راهپیمایی مردمی به کربلا برسیم.

- نیروهای خودی در اطراف سنندج، سه ارتفاع را پاک‌سازی کردند.

- چهارمین گروه از عراقی‌های مقیم ایران امروز در مراسمی راهی جبهه‌های جنگ شدند. 63 تن از مردم عراق به جمهوری اسلامی پناهنده شدند.

- یک فروند شکاری بمب‌افکن ارتش به هنگام بازگشت از مأموریت جنگی، براثر سانحه‌ای سرنگون شد.

- اعزام 127 خودرو سنگین حامل تجهیزات نظامی از کشورهای عربستان، کویت و اردن به عراق.

- اسیران عراقی: صدام قصد دارد با آزاد ساختن تیپ‌های گارد ریاست‌جمهوری، آنها را به جبهه‌های جنگ بفرستد.

- وزیرخارجه عراق: تمام احتیاجات لازم برای برگزاری موفقیت‌آمیز هفتمین نشست سران کشورهای غیرمتعهد آماده است. ایران که بیش از سه سال سابقه عضویت در این جنبش را ندارد، نمی‌تواند ادارة تمامی کشورهای عضو را زیر سلطة خود قرار دهد. نخست‌وزیر یوگسلاوی: هند و یوگسلاوی باید مشترکاً برگزاری کنفرانس سران عدم‌تعهد در بغداد را تضمین کنند. خبرگزاری آلمان: یک هیئت پنج نفری از سوی آیت‌الله خمینی به کشورهای مختلف اعزام شده‌اند تا از آنان بخواهند که در اجلاس بغداد شرکت نکنند.

- دیدار سفیر عراق در عربستان با فهد پادشاه این کشور. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به حضور دو تن از مسئولان نظامی عربستان در این دیدار، درخواست کمک نظامی عراق از عربستان، موضوع اصلی این جلسه بوده است.

- تلاش کشورهای عربی برای میانجی‌گری در جنگ ایران و عراق. "حبیب شطی" دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی: "قرار است یک کمیته حسن نیت اسلامی در دو هفته‌ی آینده تلاش‌های خود را برای پایان دادن به جنگ آغاز کنند." وی در این‌باره با پادشاه عربستان، امیر کویت، نخست‌وزیر و وزیرامورخارجه این کشور صحبت کرده است. مقاله‌ روزنامه‌ی آلمانی "دی ولت" درباره‌ی موضع‌گیری عراق در جنگ عراق با ایران: شورای همکاری خلیج فارس در جلسه ماه پیش خود به صدام توصیه کرد که با پذیرش شرایط ایران، نیروهای خود را کاملاً به عقب بکشد. در غیر این صورت، آنان کمک‌های مالی و نظامی خود را به رژیم عراق قطع خواهند کرد. " "دی ولت" همچنین مواضع مصر و سایر کشورهای عربی در پشتیبانی از عراق و کشورهای عربی که با ایران همکاری دارند را بررسی می‌کند.

- ورود یک هیئت پارلمانی کنگره‌ی امریکا به عربستان سعودی.

- نشریه "فرانکفورتر الگماینه": «شرکت‌های نفتی برای خرید نفت از ایران علاقه‌مند شده‌اند.» ادعای این نشریه: ایران برای مبارزه با عربستان، به‌جای 1/2 میلیون بشکه نفت، 2/2 میلیون بشکه صادر می‌کند و یک دلار ارزان‌تر می‌فروشد.

- مقاله‌ی نشریه کانادایی "کرسنت" درباره‌ی جنگ ایران و عراق و تشریح مواضع مردم ایران و عراق در جنگ و احتمال ورود ارتش‌های غربی در جنگ به حمایت از عراق: مردم ایران هرگونه کوتاهی در جنگ را خیانت به کشور می‌دانند. واکنش مردم عراق در برابر جنگ انتقادآمیز است و خسارت‌های مادی و تلفات جانی، مردم را برای یک دگرگونی آماده کرده است. وقتی که ارتش اعراب در مقابل تجاوز صهیونیزم به لبنان کوچک‌ترین اقدامی نکرده است، مشکل بتوان تصور کرد که به کمک صدام بشتابند.

- گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه از درستی آمار و اخبار اطلاعیه‌های نظامی ایران.

- گزارش واشنگتن پست درباره‌ی صدور عملی فرهنگ انقلاب اسلامی: یک تازه مسلمان امریکایی: "آرزو دارم زمان شهادت من مصادف با ورود ایرانی‌ها به لبنان برای جنگ با اسرائیل و آزادی قدس باشد." یک مسلمان پاکستانی: فرهنگ اسلامی به رهبری امام‌خمینی در کالبد ایران و مردم آن دمیده شده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال