فائزون|۸ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10301 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۰۸:۵۲

تاریخ شمسی

8 مرداد 1361

تاریخ قمری

9 شوال 1402

تاریخ میلادی

30 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- ادامه‌ی مرحله پنجم عملیات رمضان: نیروهای سپاه در منطقه‌ی پیش‌بینی شده با دشمن درگیر شدند، سپس سه کیلومتر پیش رفتند. مقاومت نیروهای عراقی و توقف پیشروی. ورود نیروهای ارتش با پنج ساعت تأخیر و با توان ناقص. عقب‌نشینی نیروها به مواضع سابق.

- خلاصه‌ای از دلایل عقب‌نشینی نیروهای خودی از منطقه متصرفه در مرحله پنجم عملیات. سخنرانی محسن رضائی در جمع نیروهای عمل‌کننده و توصیه به صبر و استقامت برای به دست آوردن پیروزی.

- با آتش پدافند نیروهای خودی، یک هواپیما و یک هلی‌کوپتر عراقی در منطقه عملیاتی رمضان سرنگون شدند. هواپیماهای عراقی دو روستا در حوالی اشنویه و جلدیان را بمباران کردند. سه تن از اهالی آبادان براثر آتش سنگین توپخانه‌های عراقی به شهادت رسیدند.

- شمار مین‌های جمع‌آوری شده در منطقه غرب به 155 هزار عدد رسید.

- ادامه‌ی کمک‌های کشورهای عربی منطقه به عراق: 84 خودرو حامل مهمات از کویت و 65 خودرو سلاح‌های ضدهوایی از عربستان وارد عراق شدند. یک کشتی روسی نیز در بندر "شعیبه" کویت پهلو گرفت تا تجهیزات نظامی را که برای عراق آورده تخلیه کند.

- گزارش روزنامه‌ی آلمانی "زوددویچه سایتونگ" از کمک اطلاعاتی امریکا به عراق: امریکا عکس‌های ماهواره‌ای مناطق نبرد را در اختیار عراق قرار می‌دهد.

- امروز نیز 11 تن از مردم عراق پس از گذشتن از مرزهای منطقه بانه وارد ایران شدند و تقاضای پناهندگی کردند.

- در یک عملیات مشترک نیروهای خودی، چند پایگاه نیروهای مسلح غیرقانونی در اطراف سردشت و بوکان پاک‌سازی شد. انفجار مین در جاده هزارکانیان 5 تن از نیروهای خودی را شهید کرد.

- ترور یکی از اعضای سپاه پاسداران همدان به دست افراد سازمان مجاهدین خلق.

- آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: من به عنوان یکی از تصمیم‌گیرندگان مسائل مربوط به جنگ، سه دلیل اساسی برای ورود به خاک عراق قائل هستم: 1 ـ پایان دادن به جنگ. هیچ بعید نیست که اگر حتی ما صلح ذلیلانه را بپذیریم، عراق مجدداً به ما حمله نکند. پس ما با تشدید جنگ آن را تمام خواهیم کرد. 2 ـ دریافت غرامت از عراق. 3 ـ آزاد کردن مردم عراق از قید رژیم بعثی.

- آقای "ولایتی" وزیرامورخارجه، در پاسخ به سخنان اهانت‌آمیز وزیر دفاع امریکا: در امریکا فرهنگ کابوی بر نظامیان حاکم است. ایران خطری برای کشورهای منطقه ندارد ولی یک خطر جدی برای اسرائیل است. کوچک‌ترین تعدیلی در شرایط ایران صورت نگرفته است. بغداد برای برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها نا امن است.

- اعتراف صدام به تصرف بخش‌هایی از اراضی ایران و اظهارات وی درباره رابطه سیاسی فرانسه و عراق: مناطقی که در تصرف ماست مناطق استراتژیک هستند. رابطه‌ی رضایت‌بخش عراق و فرانسه حاکی از اعتماد متقابل است.

- تایمز مالی: مطالب اخیر آقای هاشمی رفسنجانی با برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها ارتباط دارد. پذیرش قطع نامه‌ی 1975(اسفند 1353) توسط صدام‌حسین، عقب‌نشینی وی از ادعاهای ارضی خود (ادعای مالکیت بر مناطقی از جنوب غربی ایران) است.

- مقاله "میدل ایست اینترنشنال" درباره‌ی کمک‌های کویت به عراق، فشار روانی ورود ایران به خاک عراق بر سیاست‌مداران کویتی و ترس کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از تشکیل نیروی 10 هزار نفری عراقیان پناهنده به ایران. مجله‌ی امریکایی "نیوزویک" اعتماد به نفس نیروهای عراقی در مقابل تهاجمات اخیر ایران را خوب توصیف کرد و پیش‌بینی نیروهای ایرانی در به محاصره درآوردن نیروهای عراقی و قطع خطوط تدارکاتی کویت به عراق را شکست خورده اعلام کرد. این نشریه درباره خسارت‌های وارده به اقتصاد عراق براثر حملات اخیر ایران نیز گزارشی داده است.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از مطبوعات آلمان درباره‌ی موقعیت برنامه‌های اقتصادی و افزایش فروش نفت و بهبود اعتبار مالی ایران.

- گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی گلوله‌باران جنوب لبنان به وسیله‌ی ارتش اسرائیل و خسارت‌های وارد شده به سفارت‌خانه‌های الجزایر، امارات متحده عربی، عراق، کویت، شوروی، لیبی و ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال