فائزون|۷ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10296 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۲:۴۳

تاریخ شمسی

7 مرداد 1359

تاریخ قمری

16 رمضان 1400

تاریخ میلادی

29 ژوئیه 1980
 
خلاصه روز: 

- شدت‌‏گرفتن درگیری‏‌های مرزی در منطقۀ عمومی قصرشیرین ازسوی عراق: حملۀ آتش‌باری به پاسگاه‏‌های تنگاب، گروهان و قرارگاه هنگ خان‏‌لیلی؛ حمله به تأسیسات نفتی ایران در نفت‏‌شهر؛ حمله به پاسگاه‏‌های چقاشیرگه، سه‏‌تپان و نفت‏‌شهر از سومار؛ و حمله به پاسگاه‏‌های برج احمدی، یکه‏‌شان، دربندجوق، تنگاب‏‌نو از گروهان قصرشیرین و پاسگاه‏‌های زینل‌کش، امینه و واحد توپخانۀ مستقر در خان‏‌لیلی؛ مأموریت‏‌دادن به مرزبان دشت آزادگان برای اعتراض به مرزبان عراق به‏‌دلیل حملات انجام‏‌شده ازسوی ارتش عراق به مرز ایران در چند روز گذشته.

- حملۀ عناصر مسلح وابسته به عراق به مقر سپاه پاسداران شادگان؛ اعدام یک کماندوی عراقی به‏‌جرم جاسوسی در آبادان؛ خنثی‏‌شدن دو بمب در اسلام‏‌آباد غرب و اعدام دو جاسوس در سرپل ذهاب.

- ادامۀ تحرکات گروه‏‌های مسلح مخالف نظام در مناطق کردنشین با اتکا به حمایت‏‌های دولت عراق: پیمان همکاری شیخ جلال حسینی با دولت عراق و احتمال حملۀ نیروهای وی ـ که حدود 500 الی 600 نفر می‏‌باشند ـ در روزهای آتی به پادگان بانه؛ تدارک و آمادگی افراد حزب کومه‏‌له در اطراف سنندج و قصد حمله به قریۀ زنوری؛ تحرکات گروه‏‌های مسلح معارض با نظام در محور سنندج ـ مریوان؛ گزارش رکن2 ارتش درمورد وضعیت تحرکات گروه‏‌ها و احزاب مسلح مخالف نظام در مناطق سقز، تکاب و دیواندره؛ افشاگری حزب توده درخصوص سخنرانی قاسملو در دهکده "عیسی‏‌کند" مبنی‏‌بر ارتباط حزب دمکرات با رژیم عراق.

- اطلاعیۀ وزارت آموزش‏‌وپرورش مبنی‏‌بر دعوت به خدمت مجدد فرهنگیان استان کردستان و ادارات و مدارس این استان.

- کشف یک شبکه از کودتاچیان در نیشابور و دستگیری اعضای آن.

- کشف یک خانۀ تیمی گروه‏‌های چپ در مسجدسلیمان؛ اقدام شهرداری قائم‏‌شهر در برچیدن بساط دکه‏‌های گروه‏‌های سیاسی در این شهر؛ حادثه‏‌آفرینی هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شهرستان نور و درگیری با مردم این شهر؛ انفجار مهیب در ساختمان یک سالن غذاخوری در خیابان پیروزی تهران؛ هشدار سپاه پاسداران شهرستان جهرم درمورد تکوین یک توطئۀ وسیع در سطح استان فارس ازسوی گروه‏‌های چپ و مجاهدین خلق [منافقین]؛ اطلاعیۀ اشغال‏‌کنندگان ادارۀ کل ارشاد ملی اصفهان در پنجمین روز اشغال این اداره؛ کشف یک بالن مخابراتی و اطلاعاتی در روستای "دریامان" از توابع "گرمی" استان آذربایجان‏‌شرقی.

- مصاحبۀ بنی‏‌صدر با خبرگزاری پارس دربارۀ شرکت در جلسۀ خصوصی روز گذشتۀ مجلس: قرار بر انتخاب هیئتی ازطرف امام، رئیس‏‌جمهور و مجلس برای رسیدگی به کار صلاحیت داوطلبان نخست‏‌وزیری و وزارتخانه‏‌ها؛ اطلاعیه دفتر امام خمینی دربارۀ دخالت‏‌نکردن امام در این موضوع.

- اطلاعیۀ نسبتاً تند جامعۀ روحانیت مبارز تهران دربارۀ برخوردهای غیراسلامی و موضع‏‌گیری‏های خصمانۀ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوع پرمناقشۀ جلسۀ پنجشنبه گذشتۀ مجلس؛ گزارش کیهان دربارۀ جلسۀ امروز مجلس: سخنان رئیس مجلس درباره استعفای انواری نماینده رزن همدان و درخواست بازگشت ایشان به مجلس؛ قرائت نامۀ استعفای نمایندۀ زنجان و جواب رئیس مجلس به ایشان؛ سخنان ابراهیم یزدی در پاسخ به رئیس مجلس و دفاع از شیوۀ برخورد روزنامۀ کیهان دربرابر حوادث اخیر.

- تقدیم نامۀ بیش از 180 نفر از نمایندگان کنگرۀ امریکا به رئیس مجلس در ملاقات کاردار سفارت سوئیس در تهران با ایشان؛ مصاحبۀ رئیس مجلس با خبرنگاران تلویزیون آلمان‏‌غربی و اعلام شروط ایران برای آزادسازی گروگان‏‌های امریکایی.

- تبلیغات شدید رسانه‏‌های جمعی امریکا علیه ایران با دستاویز قراردادن موضوعاتی چون مرگ شاه مخلوع و تأثیرات احتمالی آن بر سرنوشت گروگان‏‌های امریکایی و روابط ایران و امریکا، ترور علی‏‌اکبر طباطبایی و ترور ناموفق بختیار.

- مقالۀ نامۀ مردم ارگان مرکزی حزب توده، دربارۀ نقش فعال دولت بعثی عراق در ادامۀ توطئه‏‌های خطرناک امپریالیستی علیه ایران.

- اعلامیۀ نهضت انقلاب اسلامی پاکستان علیه سفارت پاکستان در تهران مبنی‏‌بر جایگزینی این سفارتخانه به‏‌جای لانۀ جاسوسی امریکا.

ارسال نظر






captcha
ارسال