فائزون|۶ مرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10289 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۲:۲۶

تاریخ شمسی

6 مرداد 1364

تاریخ قمری

9 ذی‌القعده 1405

تاریخ میلادی

28 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- در پی محول شدن مأموریت جدید به تیپ قدس سپاه که همواره در کردستان و با ضدانقلاب درگیر بوده و این اولین مأموریت برون‌مرزی و عملیات کلاسیک آن است، این تیپ کار شناسایی در عملیات "قادر2" را به‌رغم فرصت بسیار کم آن، آغاز کرد.

- تشریح نحوه‌ی عمل‏کرد و میزان موفقیت تیپ بدر در عملیات "قدس4" در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم با حضور قائم‏ مقام فرمانده کل سپاه، فرمانده و مسئول طرح و عملیات تیپ بدر.

- یک شکست دیپلماتیک دیگر برای عراق و یک پیروزی برای ایران: انصراف [اجباری] عراق از پذیرش میزبانی هشتمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد که برای سال 1986 پیش‌بینی شده‏ بود.

- تعویق اجلاس فوق‌العاده‌ی (اضطراری) کنفرانس سران عرب به‌دلیل وجود شکاف و صف‏بندی‌های موجود بین این کشورها؛ درخواست شاه حسن از سران عرب مبنی‌بر کنار گذاشتن اختلافات موجود با توجه به اعلامیه‌های ریگان و اعاده‌ی روابط شوروی با اسرائیل؛ تأکید وی (حسن) بر مطرح شدن جنگ ایران و عراق در این اجلاس و مطرح نشدن مسئله بازگشت مصر به جامعه‌ی عرب، موضوع آوارگان فلسطینی. اعلام حضور کویت و اردن و لیبی (مشروط) در کنفرانس سران عرب؛ ابراز رضایت عراق و ساف از مطرح شدن موضوع مورد نظر آن‏ها؛ انتقاد مطبوعات مصر از عدم طرح مسئله این کشور؛ انتقاد سوریه از برپایی این اجلاس.

-  اظهارات صدام در مصاحبه با یک روزنامه‌ی کویتی درباره‌ی احتمال شرکت وی در کنفرانس سران عرب؛ اتمام جنگ در صورت عدم توانایی ایران در کسب پیروزی نظامی؛ تحلیل عملیات‌های محدود ایران.

- نخست‌وزیر اسبق فرانسه یک‏بار دیگر با تأکید بر موضع‏‌گیری خصمانه در برابر ایران، حمایت شدید خود از عراق را اعلام کرد.

- نامه‌ی رسمی سازمان بین‌المللی حقوق بشر به صدام و ذکر مواردی از نقض حقوق بشر درباره‌ی خانواده‌ی "حکیم" و ذکر این تهدید که اگر به توصیه‌های این سازمان عمل نکند، از افکار عمومی جهان مصون نخواهد ماند.

- دیدار سفیران و کارداران جمهوری‌اسلامی ایران در کشورهای اروپایی و امریکایی با آقای "هاشمی رفسنجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی و آقای "موسوی اردبیلی" رئیس دیوان عالی کشور. آقای هاشمی: انقلاب ما اسلامی است، نباید به عنوان یک انقلاب شیعی مطرح شود. آقای موسوی اردبیلی: دو مشکل داریم: یکی این‏که مسائل ریز برای ما تدوین و روشن نشده‏ است، دوم این‌که دنیا نمی‌گذارد مسائل‏مان را مطرح کنیم.

- گزارش قائم‌مقام وزارت خارجه‌ی کشورمان از موافقت عربستان با اعزام 150هزار زائر ایرانی به حج.

- گزارش وزیر نفت از تصمیم اخیر اوپک در دیدار وی با رئیس مجلس شورای اسلامی.

ارسال نظر






captcha
ارسال