فائزون|۵ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10286 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۲:۰۸

تاریخ شمسی

5 مرداد 1359

تاریخ قمری

14 رمضان 1400

تاریخ میلادی

27 ژوئیه 1980
 
خلاصه روز: 

- حملۀ هوایی عراق به پاسگاه‏های مرزی منطقۀ گرده نو ـ باویسی ازجمله حملۀ هوایی به تنگ‏‌هوان، بیشگان، تیله‏‌کوه، تپه‏‌رش و شیخ‏‌سله؛ تجاوز هوایی عراق جهت شناسایی در مناطق دالهو؛ درگیری‏‌های مرزی میان نیروهای مرزی ایران و عراق در نوار مرزی بستان واقع در شهرستان دشت آزادگان؛ درگیری پاسداران با عده‏‌ای از عوامل عراق که قصد ورود به خاک ایران را داشتند.

- ادامۀ مبارزه با عوامل داخلی و ستون پنجم رژیم عراق: اعدام یک جاسوس عراقی در آبادان.

- ادامۀ تحرکات ایذایی عوامل و گروه‏‌های مسلح مخالف نظام در مناطق کردنشین به‏‌ویژه در منطقۀ مریوان؛ اخبار گسیل افراد کمکی گروه پیکار از استان‏‌های هم‌جوار کردستان و دستور اجرای اقدامات تأمینی ازسوی سپاه مرکز به سپاه‏‌های شهرهای کرمانشاه، همدان و زنجان؛ تیراندازی افراد وابسته به گروه‏‌های ضدانقلاب از داخل شهر بانه و منازل مسکونی به مواضع سپاه پاسداران و گروهان ژاندارمری.

- اطلاعیۀ دادستان کل کشور و انتقاد و هشدار به حمله‏‌کنندگان به دفاتر گروه‏‌های سیاسی به‏‌دلیل ادامۀ ناآرامی‏‌ها و ناامنی ناشی از برخوردهای بعضاً خشونت‏‌بار سیاسی؛ حملۀ جمعی موسوم به جوانان مسلمان اهواز به دفتر حزب توده مرکز اهواز و اشغال آن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- قرائت نامۀ رئیس‏‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس دربارۀ معرفی مهندس مصطفی میرسلیم در مجلس شورای اسلامی و ایراد و انتقاد برخی نمایندگان دربارۀ نحوۀ انشای نامه؛ نامۀ آیت‏‌الله پسندیده، برادر امام، به رئیس مجلس شورای اسلامی و درخواست ایشان از نمایندگان که دست رئیس‏‌جمهور را برای انتخاب نخست‏‌وزیر باز بگذارند.

- رسیدن اولین خبر رسمی مرگ شاه در مصر به ایران و بازتاب و واکنش‏‌های داخلی و خارجی آن؛ بررسی تأثیر مرگ شاه بر سرنوشت گروگان‏‌های امریکایی توسط تیم رسمی بحران در امریکا؛ نظر مشاور رئیس‏‌جمهور مبنی‏‌بر اینکه مرگ شاه تأثیری در روابط ایران و امریکا نخواهد گذاشت.

- حملۀ پلیس امریکا به تظاهرات طرف‏داران انقلاب اسلامی ایران در واشنگتن و تشدید درگیری سیاسی ایران و امریکا.

- اظهارات سخن‌گوی وزارت نفت درمورد درآمد ایران در تیرماه 1359 بابت فروش نفت خام و نیز سخنان وزیر نفت دربارۀ سیاست‏‌های عمومی ادارۀ صنعت نفت، وضعیت گاز کشور و نیز اوضاع مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی.

- ادامۀ حواشی جلسۀ پنجشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی: مصاحبۀ روزنامه کیهان با حجت‏‌الاسلام انواری، نماینده رزن همدان، دربارۀ دلیل استعفای وی از نمایندگی مجلس و یادداشت روز ابراهیم یزدی در روزنامه کیهان دربارۀ علت رأی کبود وی به حسن آیت.

- تبلیغات پرحجم رسانه‏‌های جهانی علیه گروه‏‌های موسوم به خط امام ازجمله بازتاب مناقشۀ جناح‏‌های حاکم نظام بر سر انتخاب نخست‏‌وزیر و دولت جدید در رادیو صدای امریکا به نقل از دو روزنامۀ مشهور امریکایی و نیز در رادیو کلن آلمان‏‌غربی.

ارسال نظر






captcha
ارسال