فائزون|۵ مرداد ۱۳۶۶

کدخبر : 10282 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۲:۰۱

تاریخ شمسی

5 مرداد 1366

تاریخ قمری

30 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

27 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله نیروهای ارتش در میمک و بازپس‌گیری تپه "شهدا" و قسمتی از یال جنوبی ناف میمک.

- حمله تکاوران تیپ 75 ظفر سپاه و حزب دمکرات کردستان عراق در جاده چمچال ـ سنگاو؛ انهدام 12 دکل انتقال برق در منطقه "اسکی‌کلک" که بر اثر آن، برق شهرهای موصل، اربیل و کرکوک قطع شد؛ سیاست عراق برای به‌کارگیری جاش‌ها.

- دیدار فرماندهان سپاه با امام امت و تأکید ایشان بر حفظ وحدت و خلوص عمل؛ سخنان محسن رضایی در مورد اوضاع خلیج‌فارس.

- سخنان آیت‌الله "خامنه‌ای" رییس‌جمهور پس از جلسه شورای عالی دفاع در تشریح سیاست "مقابله به مثل" ایران در قبال حمله عراق، احتمال حمله موشکی به کویت و درگیری با امریکا.

- تأکید دکتر ولایتی بر جلوگیری از گسترش جنگ، اجرای سیاست مقابله به مثل و نزدیک بودن خلیج‌فارس به میدان جنگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در ژنو و سخنان رجایی خراسانی از (نماینده ایران در سازمان ملل) در مورد عدم تمایل ایران به شروع جنگ با امریکا.

- اعلام آماده‌باش امریکا به نیروهای خود در خاورمیانه و طرح‌های این کشور برای ضربه‌زدن به ایران.

- تأکید فرمانده ناوگان امریکا در خلیج‌فارس بر بازبینی برنامه محافظت از کشتی‌های کویتی و اعزام کارشناسان مین به منطقه.

- برخورد نفت‌کش بریجتون به مین در خلیج‌فارس و موضع مقامات امریکا (کارتر، نمایندگان کنگره جفری‌کمپ).

- تحلیل "وال ‌استریت‌ ژورنال"، "ایندیپندنت" و رادیو اسراییل از شیوه رویارویی ایران و امریکا در خلیج‌فارس و تأثیر مثبت آن در تقویت روحیه و موقعیت مردم و گروه‌های تندرو در ایران.

- مصاحبه رجایی خراسانی با واحد مرکزی خبر در مورد اهداف امریکا در تصویب قطع‌نامه 598، ارزش و اعتبار حقوقی قطع‌نامه، چگونگی تعیین متجاوز و اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران.

- دیدار طارق عزیز با جورج شولتز و دبیرکل سازمان ملل متحد و پافشاری وی بر تداوم حملات هوایی عراق به خطوط کشتی‌رانی و اعلام شرایط پایان جنگ.

- واکنش عراق در برابر سخنان گنشر مبنی‌بر آغاز جنگ از سوی عراق و عقب‌نشینی و تأکید مشاور وزارت خارجه آلمان در مورد بی‌طرفی این کشور در جنگ ایران و عراق.

- تأثیر متقابل قیمت نفت و اوضاع خلیج‌فارس بر یکدیگر در سرمقاله "میدل‌ایست‌ ریپورت"؛ گزارش خبرگزاری رویتر از صادرات نفت ایران.

- گزارش خبرنگار خبرگزاری آلمان از میزان تأثیر جنگ بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال