فائزون|۴ مرداد ۱۳۵۹

کدخبر : 10281 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۱:۵۶

تاریخ شمسی

4 مرداد 1359

تاریخ قمری

13 رمضان 1400

تاریخ میلادی

26 ژوئیه 1980
 
خلاصه روز: 

- حملۀ آتش‌باری ارتش عراق در منطقۀ عمومی قصرشیرین: آتش‌باری بر روی پاسگاه برارعزیز؛ ادامه درگیری‏‌ها در خان‏‌لیلی، تنگ‏‌هوان و تنگ ترشابه؛ شلیک آر.پی.جی به روستای مشمشیه و برگه در نوار مرزی دشت آزادگان ازسوی عوامل وابسته به عراق؛ تحرکات و نقل‏‌وانتقالات نیروهای عراقی در مناطق قصرشیرین و مرز آبی آبادان؛ درگیری در داخل نیروهای مسلح عراق ازجمله پادگان خانقین.

- ادامۀ تبلیغات تحریک‏‌آمیز رسانه‏‌های عراق با هدف تحریک مردم عرب خوزستان: گفتار و تفسیر امروز رادیو عربی صوت‏‌الجماهیر بغداد.

- درگیری و تیراندازی شدید میان اعضای سازمان امل و افراد مسلح حزب بعث عراق در جریان تشییع جنازۀ ریاض طه در بیروت؛ درگیری و تیراندازی میان اعضای سازمان امل و جبهه آزادی‏‌بخش عرب (وابسته به عراق) در بعلبک لبنان و کشته‏‌شدن 16 نفر و زخمی‏‌شدن تعداد زیادی از طرفین.

- ادامۀ تحرکات عوامل مسلح غیرقانونی و حمایت، تجهیز و سازماندهی معارضان با نظام در غرب کشور؛ درگیری نیروهای مسلح خودی با عوامل مسلح کرد در حین پاک‏سازی ارتفاعات ماکووان؛ پاک‏سازی منطقۀ قطور و الند به‏‌دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛ ارعاب مردم و آتش‏‌زدن خرمن‏‌های روستای خان‏‌کندی از توابع میاندوآب توسط گروه‏‌های مسلح غیرقانونی؛ ورود یک بالگرد به حریم هوایی ایران در نوار مرزی ایران و شوروی.

- ادامۀ درگیری‏‌های سیاسی در برخی شهرها ازجمله: درگیری هواداران مجاهدین خلق (منافقین) و چریک‏‌های فدایی خلق با جوانان انجمن اسلامی شهر لنگرود و کشته‏‌شدن یک نفر از اعضای این انجمن؛ درگیری میان چریک‏‌های فدایی خلق با مردم نظرآباد آبیک؛ دستگیری 35 تن از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شیراز؛ حمله افراد ضدانقلاب به مسجد جامع تنکابن؛ هشدار دادسرای انقلاب اسلامی دزفول به هواداران گروه‏‌های سیاسی معاند با نظام در اندیمشک.

- آغاز محاکمه 6 نفر دیگر از عوامل کودتای نافرجام تیرماه در دادگاه ویژه انقلاب؛ کشف شبکۀ دیگری از عوامل کودتا در رشت؛ کشف دو بمب در نزدیکی منزل حجت‎‏الاسلام معادیخواه؛ دستگیری یک فرد خرابکار پیش از اقدام به پرتاب بمب در حوالی بازار تهران؛ تفسیر نامۀ مردم ارگان مرکزی حزب توده درخصوص نقش ساواکی‏‌های فراری در حوادث، بمب‏‌گذاری‏ها و سوءقصدهای اخیر.

- نامۀ رسمی رئیس‏‌جمهوری بنی‏‌صدر به رئیس مجلس شورای اسلامی و معرفی مصطفی میرسلیم به‏‌عنوان اولین نخست‏‌وزیر ایران به مجلس؛ مصاحبۀ عزت‏‌الله سحابی و رد کارایی دولت تفاهم ملی و اظهار خوش‏‌بینی دربارۀ نخست‏‌وزیری میرسلیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبۀ رادیو تلویزیونی مفصل بنی‌صدر دربارۀ معرفی میرسلیم به‏‌عنوان نخست‏ وزیر، وضعیت دولت گذشته و آینده و جو حاکم بر انتخاب میرسلیم.

- ارسال نامۀ بنی‏‌صدر به امام خمینی درمورد تشریح اوضاع جاری و وضع اقتصادی کشور و ضرورت حل سیاسی آن؛ سرمقالۀ روزنامۀ انقلاب اسلامی دربارۀ سودجستن از راه‏‌حل سیاسی برای خروج از بن‏‌بست اقتصادی.

- بروز جناح‏‌بندی کنونی حاکمیت در عرصۀ مطبوعات داخلی به شکل بحث طرف‏داری یا ضدیت با ملی‏‌گرایی و حاشیه‏‌های آن: سخنان دکتر یدالله سحابی، نماینده مردم تهران، دربارۀ ملی‏‌گرایی و طرف‏داری از آن، سخنان دکتر ابراهیم یزدی دربارۀ ناسیونالیسم و ملی‏‌گرایی و تناقض آن با اسلام.

- بازتاب رخدادهای جاری ایران در برخی محافل خبری ازجمله گزارش خبرنگار بی‏‌بی‏‌سی از تهران دربارۀ انتخاب و معرفی نخست‏‌وزیر؛ گزارش رادیو کلن آلمان‏‌غربی درباره رخدادهای سیاسی هفتۀ گذشته ایران؛ گزارش رادیو بغداد دربارۀ نزاع میان مراکز قدرت در ایران.

- گزارش نشریۀ اکونومیست دربارۀ نوسانات موجود در روابط عراق و شوروی، نزدیکی عراق به غرب و کشورهای ساحلی خلیج‏‌فارس و تلاش این کشور برای جایگزینی ژاندارمی منطقه به‏‌جای ایران زمان شاه.

- سیاست تبلیغاتی حزب توده همسو با رسانه‏‌های بلوک شرق مبتنی‏‌بر مخالفت شدید با امریکا و حمایت موضعی از ایران: تحلیل نامۀ مردم بر تهدیدات داخلی و پیرامونی انقلاب اسلامی ایران.

- انعکاس ترور علی‏‌اکبر طباطبایی در مطبوعات امریکا.

- بازتاب تقویت حضور نیروهای غربی در خلیج‏‌فارس در رسانه‌های بلوک شرق و عربی؛ برگزاری اولین جلسۀ کمیتۀ مرکزی حزب بعث سوریه در دمشق و سخنرانی حافظ اسد درباره سرکوب مخالفان این کشور ازجمله گروه اخوان‏‌المسلمین در سوریه.

ارسال نظر






captcha
ارسال