فائزون|۴ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10280 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۲۱:۵۴

تاریخ شمسی

4 مرداد 1361

تاریخ قمری

5 شوال 1402

تاریخ میلادی

26 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- امروز فرمانده قرارگاه کربلا درباره طرح مانور مرحله‌ی پنجم رمضان به نتیجه رسید. در طراحی مانور وسعت منطقه عملیات به 150 کیلومتر مربع کاهش یافته و 12 کیلومتر پیشروی شده است. در این عملیات، احداث خاک‌ریز اهمیت اساسی دارد.
- گلوله‌باران آبادان؛ شهادت 2 تن و مجروح شدن 10 تن از مردم غیر نظامی این شهر.
- امروز 126 کامیون و تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از کویت و عربستان وارد عراق شد. رادیو امریکا: برزیل یکی از تأمین‌کنندگان اصلی و قابل اعتماد سلاح‌های عراق است. عراق سال گذشته یک میلیارد دلار انواع تانک و موشک زمین به زمین از برزیل خریده است.
- "محسن رضایی" فرمانده سپاه پاسداران، "صیاد شیرازی" فرمانده نیروی زمینی ارتش و "معینی‌پور" فرمانده نیروی هوایی ارتش، جزئیات عملیات رمضان و تلفات و خسارت‌های وارد شده به دشمن را تشریح کردند. محسن رضایی: «800 کیلومتر از مرزهای جنوبی و غربی ایران به دلیل تجاوز هر روزه دشمن، از سکنه خالی است و ما ناگزیریم این امنیت را به هم‌میهنان خود بازگردانیم.» وی افزود که دشمن در عملیات رمضان بیش از عملیات بیت‌المقدس تلفات و خسارت دیده است. صیاد شیرازی: 101 تانک دشمن به غنیمت گرفته شده، 650 تانک و نفربر عراق منهدم شده است، 1159 نفر به اسارت نیروهای خودی درآمده‌اند، بیش از 150 کیلومتر مربع از خاک دشمن در اختیار ماست. 
- بیش از 40 تانک و نفربر از مجموع 101 تانک و نفربر غنیمت گرفته شده از ارتش عراق مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. فرمانده لشکر زرهی سپاه: علاوه بر تانک‌های تی 54، تی 55 و تی 62، تعدادی تانک مدرن تی 72 نیز در مجموعه‌ی غنایم وجود دارد. 
-  سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره تلاش امریکا برای ایجاد مناقشه بین ایران و کشورهای منطقه؛ تأثیر پیروزی عراق در سلب امنیت منطقه با توجه به اهداف توسعه‌طالبانه این کشور. آقای هاشمی رفسنجانی: ما به جای فرستادن هواپیما می‌توانیم بصره را گلوله‌باران کنیم و شش صد هزار آواره به عراق تحمیل کنیم ولی به دلایل اسلامی این کار را نمی‌کنیم. 
- میر حسین موسوی (نخست‌وزیر) با رد این ادعای خبرگزاری‌های خارجی که ایران قطع‌نامه 1975 الجزایر را پذیرفته، گفت: ما در این زمینه موضعی را اعلام نکرده‌ایم ما بارها اعلام کرده‌ایم که نیروهای عراقی باید به نقاط قبل از آغاز درگیری‌ها برگردند. 
- وزیرامورخارجه عراق: هیچ تغییر مهمی در موضع ایران که منجر به پایان جنگ باشد، مشاهده نشده است. عراق آماده است پس از برقراری آتش‌بس، مذاکرات مربوط به حاکمیت بر شط‌العرب (اروند رود) را آغاز کند.
- حسنی مبارک(رئیس‌جمهور مصر): «جهانیان نباید در قبال اقدامات اخیر ایران در ورود به خاک عراق بی‌تفاوت باشند.» ادعای رادیو بغداد مبنی بر حمایت معاون نخست‌وزیر اندونزی از عراق.
- بازتاب سفر اخیر شاهزاده عربستان به بغداد و دمشق در روزنامه‌های کویت: السیاسه: امید است ولیعهد عربستان قبل از انجام مأموریت خود ـ که صلح میان دمشق و بغداد است ـ به کشور خود برنگردد. الرای العام: اگر ایران درباره‌ی میانجی‌گری الجزایر سر سختی نشان دهد، چگونه می‌تواند دیگران را وادار به تسلیم کند؟
- گزارش روزنامه تایمز لندن درباره‌ی سخنان روز گذشتة امام خمینی: آیت‌الله خمینی حمایت از عراق را یک جنایت و خیانت به اسلام خواند. این سخنان شدیدترین هشداری است که آیت‌الله خمینی تاکنون در مورد حامیان عراق در منطقه، به عمل آورده است. جریان حمل کالا از کویت به عراق در هفته گذشته از 12 هزار تن به هفت هزار تن کاهش یافته است. نیوزویک: اخیراً فرستاده ایران به امارات متحده عربی در مورد ادامه کمک به عراق، هشدار داد. به نظر می‌رسد که کشورهای عربی توصیه ایران را بسیار جدی گرفته‌اند.
- مقاله‌ی مجله لبنانی "الشراع" درباره‌ی انتقال قدرت در میدان نبرد از عراق به ایران، حمله اسرائیل به لبنان و ارتباط آن با جنگ ایران و عراق، هم‌سویی صدام با امریکا و اسرائیل و اجرای اصلاحات داخلی در عراق به دستور حاکمان این کشور بعد از پیروزی ایران در عملیات بیت‌المقدس. 
- شش تن از نیروهای پاسدار و بسیجی با انفجار چند عدد از مین‌هایی که نیروهای مسلح غیرقانونی در اطراف کامیاران و سنندج کار گذاشته‌اند، به شهادت رسیدند. 
- در درگیری نیروهای کمیته انقلاب اسلامی با عناصر سازمان مجاهدین خلق در تهران و اهواز، شش تن از افراد این سازمان کشته و پنج تن نیز دستگیر شدند. 
- پانزده تن از اهالی بغداد و سلیمانیه با عبور از مرزهای غربی وارد ایران شدند و تقاضای پناهندگی کردند. 
- بازسازی و نوسازی قصرشیرین به مردم استان آذربایجان شرقی واگذار شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال