فائزون|۳ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10275 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۳:۵۶

تاریخ شمسی

3 مرداد 1361

تاریخ قمری

4 شوال 1402

تاریخ میلادی

25 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- برای جبران تلفات وارده به ارتش عراق، وزارت دفاع این کشور افسران منقضی خدمت دوره‌ی نوزدهم را به خدمت فراخواند.

- تجاوز هواپیماهای عراق به حریم هوایی شهر فسا.

- عملیات نیروهای خودی در "قاضی‌آباد" مهاباد، دو تن از سران حزب دمکرات کشته شدند و پایگاه آنان نیز منهدم شد. سه تن از اعضای گروه رزگاری و حزب دمکرات کردستان با سه قبضه سلاح خود را به سپاه معرفی کردند.

- افراد سازمان مجاهدین خلق با گروگان گرفتن یک تن در خیابان "بیستون" تهران، مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال اخاذی کردند. عملیات گروگان‌گیری دیگر نیز با هوشیاری مردم خنثی شد و با حضور به موقع نیروهای کمیته و به هلاکت رسیدن دو تن از اعضای این سازمان، پایان یافت.

- واحد مرکزی خبر از لندن اعلام کرد که اخیراً دولت فرانسه 60 فروند "میراژ" پیشرفته به عراق فروخته است. 109 دستگاه تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از مرز "عبدلی" کویت وارد خاک عراق شد.

- امام در بیاناتی اعلام کرد که هدف ایران از ورود به خاک عراق، دفاعی و به منظور قطع آتش دشمن از مناطق مسکونی کشورمان است و "هدف ما تصرف بصره نیست." امام به دولت‌های حامی عراق هشدار داد و با یادآوری سکوت سازمان‌های بین‌المللی در زمان اشغال بخش‌هایی از ایران، به مقایسه موضع کنونی آنها با آن زمان پرداخت و تأکید کرد که گرچه ایران نیرومندترین کشور منطقه است، به هیچ کشوری تعدی نخواهدکرد. امام خمینی با اعلام این‌که امریکا خطر اصلی برای منطقه است، وجود ایران را برای منطقه لازم و رحمت دانست.

- سرهنگ صیاد شیرازی: در عملیات اخیر 380 تانک و نفربر دشمن منهدم شده است.

- ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده، بازسازی و نوسازی شهر سوسنگرد و دویست روستای جزیره‌ی مینو را به مردم استان‌های مازندران و اصفهان واگذار کرد. "بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی" از مردم شهرهای سوسنگرد و دشت‌آزادگان خواست تا به شهرهای خود بازگردند.

- ولیعهد عربستان سعودی پس از دیدار با صدام‌حسین امروز وارد دمشق شد. رادیو امریکا: وی (ولیعهد عربستان) در دیدار با صدام درباره جنگ ایران و عراق، برپایی کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در بغداد و تضمین‌های مالی بیش‌تر برای حمایت از عراق را مورد بررسی قرار داد.

- روزنامه عراقی "الجمهوریه": سکوت اعراب در مقابل تداوم حملات ایران به عراق پذیرفتنی نیست. ولیعهد کویت از سران کشورهای عربی خواست تا به منظور بررسی جنگ ایران و عراق و حمله‌ی اسرائیل به لبنان، تشکیل جلسه دهند.

- وزیر امور اجرایی کویت پیشنهاد امریکا مبنی‌بر اجرای مانور مشترک امریکا با کشورهای منطقه را رد کرد. واشنگتن پست: این اظهارات ناشی از حملات ایران به عراق است؛ کشورهای منطقه محافظه کار شده‌اند. سعودی‌ها مایل نیستند طرف مقابل ایران باشند. کشورهای عرب منطقه از محکوم کردن حمله اخیر ایران به عراق خودداری کردند.

- "غرضی" وزیر نفت ایران: ایران با نظر عربستان سعودی مبنی بر تولید بیش‌تر و ارزان‌تر نفت و نیز با انحصارطلبی این کشور در بازار جهانی نفت مخالف است. معاون امور بین‌المللی وزارت نفت در مصاحبه‌ای چگونگی لغو قراردادهای نفتی ایران با شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفتی را تشریح کرد.

- مقاله‌ی نشریه‌ی انگلیسی "میدل ایست" درباره‌ی روند سرمایه‌گذاری امریکا، ژاپن و کشورهای اروپای غربی در عراق و تأثیر جنگ بر این امر: مقامات امریکا نگران روابط تجاری خود با رژیم رو به زوال عراق هستند. تجار انگلستان سود سرشاری از تجارت با عراق به دست آورده‌اند ولی آنها هم نگران هستند. در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع جنگ، شرکت‌های ژاپنی خسارت‌های فراوانی متحمل خواهند شد. جنگ، آینده‌ی اقتصاد عراق را غیر قابل پیش‌بینی کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال