فائزون|۳ مرداد ۱۳۶۴

کدخبر : 10274 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۳:۵۳

تاریخ شمسی

3 مرداد 1364

تاریخ قمری

6 ذی‌القعده 1405

تاریخ میلادی

25 ژانویه 1985
 
خلاصه روز: 

- بررسی مسائل مربوط به تحویل خطوط پدافندی از ارتش و ژاندارمری به سپاه برای اجرای عملیات آتی و احتمال لو رفتن منطقه‌ی عملیاتی بر اثر این جابه‏ جایی و بررسی راه‌های مقابله با آن، در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم[ضمیمه دارد].

- تصرف بدون درگیری آخرین هدف عملیات "قدس4"؛ نتایج عملیات و خسارات خودی و دشمن.

- در پی تهاجم عراق و عقب‌نشینی نیروهای خودی از ارتفاع سرهویز پیش از آغاز مرحله‌ی بعدی عملیات قادر، گردان 107 از لشکر28 (ارتش) مأموریت بازپس‌گیری این ارتفاع را به‌عهده گرفت. چنانچه پاتک خودی موفق نباشد، تصرف سرهویز هم به اهداف مرحله‌ی دوم عملیات افزوده خواهد شد.

- گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه‌ی "تایمز لندن" به بغداد از فعالیت‌های عراق برای تأمین ذخیره‌های تسلیحاتی، از جمله چهار ملاقات صدام با سفیر شوروی در عراق در دو هفته برای تقاضای دریافت موشک. گزارش این خبرنگار درباره‌ی تحویل اولین بخش از محموله‌ی 48 فروندی هلی‌کوپترهای "بل" امریکایی به بغداد. اعتراف مشاور وزیر خارجه‌ی امریکا به فروش 24 هلی‌کوپتر "هیوز" به عراق بدون آگاه‏ ساختن رسمی کنگره با توجیه "فاقد اهمیت نظامی بودن".

- تلاش تبلیغاتی ناموفق عراق در قالب اجازه دادن به خبرنگاران خارجی برای بازدید از اردوگاه‌های اسیران ایرانی در عراق، که خبرنگاران در حین بازدید به ساختگی بودن وضعیت نسبتاً مناسب اردوگاه‌ها پی بردند.

- رادیو اسرائیل: اعدام 12 پزشک نظامی عراق به‌دستور صدام.

- گزارش رادیو امریکا از تلاش‌های جدید سازمان کنفرانس اسلامی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق. عرفات ادعا کرد حافظ‌‌ اسد مانع شده‌است که توافق حاصل در مورد برقراری آتش‌بس جزئی بین ایران و عراق، جنگ را خاتمه دهد.

- تأکید رئیس شورای عالی دفاع بر خودکفایی در تجهیزات نظامی به‌عنوان مهم‌ترین نقطه برای پایداری استقلال کشور، در دیدار با مسئولان و مدیران وزارت دفاع و سازمان‌های آن.

- اختلاف جدید بین عربستان و ایران بر سر کاهش تعداد زائران ایرانی خانه‌ی خدا به‏ رغم توافق قبلی وزیر خارجه‌ی عربستان؛ تلاش مسئولان وزارت ارشاد و وزارت خارجه که تا مرز تهدید به نرفتن هیچ زائر ایرانی به حج، کشیده شد؛ تحلیل‌ها و بازتاب‌های این اختلاف؛ تعویض سرپرست حجاج ایرانی با حکم امام؛ اصرار ایران به برگزاری راهپیمایی در مکه.

- پایان هفتاد و چهارمین کنفرانس اوپک و کاهش 50 سنتی بهای نفت سنگین و نیز کاهش 20 سنتی بهای نفت متوسط؛ گزارش‌ رادیو کلن درباره‌ی بی‌تأثیری تصمیم اوپک بر بازار نفت به‌دلیل عرضه‌ی بیش از تقاضای نفت در بازارهای جهانی.

- یک مقام مسئول در دولت ریگان گزارش‌های منتشر شده مبنی‌بر این‌ را که انتقاد غیرمنتظر و شدید امریکا از سازمان مجاهدین خلق، یک واکنش مثبت در قبال گام‌های ایران است، تکذیب کرد.

- تلاش پلیس ترکیه برای نسبت دادن مسئولیت ترور یک دیپلمات اردنی در آنکارا به ایران و گزارش چند خبرگزاری از تماس‏‌های جداگانه‌ی افراد ناشناس برای به‌عهده گرفتن مسئولیت این ترور با معرفی خود به عنوان سازمان جهاداسلامی، گروه حزب‌الله، سازمان فلسطینی "سپتامبر سیاه".

ارسال نظر






captcha
ارسال