فائزون|۲ مرداد ۱۳۶۱

کدخبر : 10270 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۲:۳۵

تاریخ شمسی

2 مرداد 1361

تاریخ قمری

3 شوال 1402

تاریخ میلادی

24 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- در گلوله‌باران آبادان سه تن غیر نظامی شهید و 20 تن نیز مجروح شدند.

- 25 دستگاه تریلر حامل مهمات از کویت وارد عراق شد. امریکا موشک ضدتانک "تاو" و فرانسه و عربستان توپ‌های 105 و 155 میلی‌متری تحویل دولت عراق داده‌اند. مقاله‌ی نیویورک تایمز درباره کمک‌های نظامی و فنی دولت مصر به عراق: مصر تاکنون یک میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار عراق قرار داده است. بیش از 40 خلبان در ارتش عراق فعالیت می‌کنند. معاون اول نخست‌وزیر عراق از دولت‌های عربی خواست که کمک کنند تا مصر از انزوای سیاسی خارج شود.

- واشنگتن پست: ناظران سیاسی امریکا متقاعد شده‌اند که عمر صدام به سر رسیده است. کویت و عربستان به تازگی از کمک‌های خود به عراق کاسته‌اند.

- یک شاهزاده‌ی عربستان سعودی از کاخ کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد دیدن کرد. مطبوعات انگلیس: رئیس‌جمهور آرژانتین تصمیم گرفته است در کنفرانس سران عدم‌تعهد در بغداد شرکت کند. روزنامه هندی "استیتمن": شک و تردید در بین اعضای جنبش عدم‌تعهد برای شرکت در کنفرانس بغداد بالا گرفته است. کشورهای غیرمتعهد به این نکته پی برده‌اند که برگزاری کنفرانس بغداد به صلاح جنبش نیست.

- دیدار "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر، با امام خمینی. نخست‌وزیر در این دیدار گزارش سفر خود به الجزایر و لیبی را تقدیم امام کرد. مصاحبه‌ی میرحسین موسوی درباره‌ی سفر اخیر خود به لیبی و الجزایر: ما در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر بر تحقق شرایط خود تأکید کردیم.

- مسئول ایرانی دفتر هماهنگی بیانیه‌ی الجزایر: تاکنون 21 مورد تخلف امریکا از بیانیه را به اطلاع دولت الجزایر رساندیم.

- هرالدتریبون: سخنان سفیر ایـران در کویت مبنی بر محترم شمـردن حاکمیت کویت، واکنش ایـران به تهدید غیرمستقیم امریکا است. هرالدتریبون به نقل از یک مقام نفتی بحرین: در صورتی که ایران جنگ را پایان دهد، عربستان و کشورهای عربی پرداخت 50 میلیارد دلار غرامت جنگی را تقبل خواهند کرد.

- هفته نامه‌ی فرانسوی "پست پاریس": فرانسه قصد دارد مناسبات خود با ایران را به سطح عادی برگرداند.

- واشنگتن پست: رئیس ربوده شده دانشگاه امریکایی بیروت قطعاً در سفارت ایران در بیروت نگه‌داری می‌شود تا با کارمندان ربوده شده‌ی سفارت ایران معاوضه شود.

- بررسی تطبیقی توان نیروی هوایی و زمینی ایران و عراق در نشریه‌ی آرژانتینی "کان ویشن": در مقابل 335 فروند هواپیمای جنگی عراق، ایران کم‌تر از 115 فروند هواپیما دارد. نیروی زمینی ایران نسبت به عراق برتری مطلق دارد.

- مقاله‌ی نیویورک تایمز درباره ویژگی‌های صدام‌حسین، بررسی زندگی ماجراجویانه‌ی دوران جوانی و چگونگی به قدرت رسیدن وی، روش‌های حکومت عراق در تحمیل صدام به عنوان یک رهبر بلامنازع و قدرتمند در جامعه‌ی سیاسی عراق.

- سازمان مجاهدین خلق: در حملات هفته اخیر 50 تن از نیروهای ایرانی را کشته‌ایم.

- حمله افراد ضدانقلاب به نیروهای سپاه پاسداران در محور کامیاران ـ مریوان، شهادت 6 تن از پاسداران و محاصره شدن دو پایگاه؛ واکنش نیروهای خودی با پشتیبانی هوانیروز، به هلاکت رسیدن 5 تن از نیروهای ضدانقلاب.

ارسال نظر






captcha
ارسال