فائزون|۲۰ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10240 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۹:۳۳

تاریخ شمسی

20 تیر 1361

تاریخ قمری

19 رمضان 1402

تاریخ میلادی

11 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- سخنان فرمانده سپاه پاسداران در جمع فرماندهان قرارگاه‌های منطقه عملیاتی مبنی‌بر تأکید در سرعت برای آماده شدن برای اجرای عملیات با توجه به کوشش مستمر عراق برای ایجاد موانع در مسیر عملیات؛ تدابیر عراق برای جلوگیری از عملیات‌ ایران: جاری‌ ساختن آب در برابر مواضع‌ جنوبی قرارگاه‌ فتح.

- ادامه‌ی گلوله‌باران شهرهای ویران شده ایران در غرب کشور و نیز شهرهای آبادان و خرمشهر که به شهادت دو تن و مجروح شدن 11 تن در این دو شهر انجامید.

- اقدامات ضد‌انقلاب در غرب کشور: شلیک سه موشک "بازوکا" به مناطق مسکونی بانه؛ حمله به پایگاه نیروهای نظامی مریوان؛ کمین در مسیر نیروهای سپاه و شهید کردن پنج تن از آنان.

- سپاه پاسداران یک شبکه جاسوسی و بمب‌گذاری در منطقه باختران و جوانرود را کشف کرد. افراد این شبکه اعتراف کرده‌اند که در شهرهای سرپل‌ذهاب، باختران و اراک بمب کار گذاشته بودند.

- گزارش یک بولتن داخلی سپاه پاسداران درباره آخرین وضعیت دو گروه معارض "رزگاری" و "حزب دمکرات کردستان". حمله سازمان مجاهدین خلق به سه تن از افراد بسیج در آستانه اشرفیه که یک تن از آنان به شهادت رسید و دو تن دیگر مجروح شدند. دست‌گیری پنج تن از اعضای کمیته نظامی سازمان مجاهدین خلق در شیراز.

- بی.بی.سی.: هواپیماهای عراقی به جزیره خارک حمله کردند.

- روزنامه "الشرق الاوسط" از موافقت "حسنی مبارک" رئیس‌جمهور مصر با ارسال مقادیری اسلحه از کشورش به عراق، خبر داد. مبارک گفته است که مصر به طور دائم در صف حمایت از عراق خواهد بود.

- سخنان "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر، درباره تأثیر حمله‌ی اخیر اسرائیل به جنوب لبنان در روند جنگ تحمیلی، تصمیم جمهوری اسلامی برای تداوم عملیات، تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد، موضع ایران در برابر تلاش‌های صلح کشورهای غیرمتعهد و شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ.

- توضیحات نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره عقب‌نشینی عراق از مناطق اشغال شده، تلاش شورای امنیت در تصویب قطع‌نامه جدید برای پایان دادن به جنگ، شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ، برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد و مطالبی درباره چگونگی تعیین مقدار غرامت جنگ و پرداخت آن به ایران.

- معاون فرهنگی و کنسولی وزارت امورخارجه اعلام کرده که به مناسبت روز جهانی قدس، هشت هیئت سیاسی تبلیغاتی به 24 کشور مسلمان در آسیا و آفریقا عزیمت خواهند کرد تا مواضع استراتژیک ایران را در مورد برگزاری روز قدس و همچنین تصمیم ایران برای آزادسازی قدس را تشریح کنند.

- گزارش هفته‌نامه "اکونومیست" از حمله مخالفان حکومت عراق به محل اقامت صدام‌حسین در الدجلیه.

- تظاهرات هزاران تن از عراقی‌های مقیم تهران با شعار "سرنگونی حکومت صدام و برقراری نظام جمهوری اسلامی در عراق". گزارش رادیو امریکا و رادیو اسرائیل از این تظاهرات: تظاهرکنندگان از کشورهای غیرمتعهد خواستند که از برگزاری اجلاس سران در بغداد خودداری کنند. هدف این تظاهرات تشویق نیروهای مسلح ایران به حمله به داخل خاک عراق است. راهپیمایی نیروهای عراقی مقیم سوریه در دمشق و حمایت آن‌ها از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق. سخنرانی سفیر ایران در سوریه در جمع راهپیمایان: ایران با کلیه امکانات خود از ملت مسلمان عراق حمایت خواهدکرد.

- وزارت امورخارجه عراق با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار استقرار نیروهای پاسدار صلح در مرزهای خود با ایران‌شد. دولت عراق در نامه‌ای به دبیر کل سازمان‌ ملل از کوشش‌های وی جهت برقراری‌ صلح، تشکر کرد.

- معاون اول نخست‌وزیر عراق و سفیر فرانسه در بغداد درباره روابط دو کشور و افزایش فعالیت شرکت‌های فرانسوی در عراق گفت‌و‌گو کردند.

- نخست‌وزیر ترکیه به هنگام بدرقه شاهزاده "حسن" ولی‌عهد اردن: در مورد بحران لبنان و جنگ ایران و عراق تبادل نظرهای مفیدی با ولی‌عهد اردن انجام شد.

- نشست اضطراری وزیران نفت کشورهای عضو "اوپک" پس از دو روز بحث، بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای خاتمه یافت. واشنگتن پست: اوپک نتوانست در مورد چگونگی مقابله با تخطی برخی از اعضاء تصمیم بگیرد. غرضی وزیر نفت ایران: به دست نیاوردن نتیجه، به معنای شکست نیست.

- گردهم‌آیی سلطنت‌طلب‌ها در پاریس به نقل از رادیو "صدای آزاد ایران": آنان تصمیماتی درباره سیاست‌های مبارزاتی و سازمان‌دهی مبارزات اتخاذ کردند.

- یادداشت‌های فخرالدین حجازی از سفر به سوریه ـ که امروز به چاپ رسیده است ـ درباره ملاقات هیئت ایرانی با حافظ اسد، سخنان حافظ اسد درباره برخی حوادث پشت پرده روزهای آغازین جنگ، مواضع کشورهای عربی و موضع حافظ اسد دراین‌باره و...

ارسال نظر






captcha
ارسال