فائزون|۲۰ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10239 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۹:۲۹

تاریخ شمسی

20 تیر 1364

تاریخ قمری

22 شوال 1405

تاریخ میلادی

11 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- از ساعت 2:45 بامداد عملیات "قدس3" در محور عمومی دهلران - طیب در غرب رودخانه‌ی میمه با هدف نفوذ به مواضع دشمن برای انهدام نیروهایش و تجهیزات آن‏ها به‌‏وسیله‌ی رزمندگان لشکر19 فجر سپاه انجام شد. در این عملیات در مرحله‌ی رفت، از نظر میزان موفقیت و سهولت‌کار بیش از حد انتظار و در مرحله‌ی بازگشت برعکس بود [ضمیمه دارد].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- امروز دشمن با حمله به یک پست استراق‌سمع خودی روی تپه‌ی 402 در منطقه‌ی سومار، آن را تصرف کرد.

- مرکز تجمع نیروهای ارتش جمهوری‌ اسلامی ایران که جهت اجرای یک عملیات در منطقه‌ی سیدکان به‌سر می‌برند، در نوار مرزی کلاشین - اشنویه هدف حمله‌ی هوایی عراق قرار گرفت.

- پس از قطعی شدن عملیات فاو، اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، حاکی از عدم پیشرفت است، به‌نحوی که فاو را از جایگاه یک عملیات اصلی خارج کرده و به نظر می‌آید که گویا عملیات‏‌های محدود محور اصلی کار قرارگاه‌های سپاه است. این مسئله در جلسه‌ی امروز فرماندهان سپاه بررسی شد و بر ضرورت توجه جدی به آن، تأکید گردید.

- در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم موضوع استفاده‌ی عراق از تجربیات عملیات بدر و خیبر جهت مقابله با نیروهای خودی در منطقه‌ی فاو، بررسی شد. "فدوی" مسئول اطلاعات عملیات قرارگاه نوح، درباره‌ی فعالیت‌های مهندسی عراق که بر مبنای استفاده از آن تجربیات انجام می‌شود، گزارشی داد.

- در ادامه‌ی خط انفجار در اماکن عمومی به‌وسیله‌ی عوامل عراق، امروز بمبی در یک اتوبوس مسافربری - که از تبریز عازم خوی بود - منفجر شد و دست‌کم 12 شهید و 22 مجروح بر جا گذاشت.

- امروز در دو رستوران کویت انفجارهایی روی داد که روزنامه‌ی فرانسوی "لوکوتیدین دوپاری" تلفات آن را 11 کشته و 89 مجروح اعلام کرده و این انفجارها را بر اساس "یک استراتژی که از تهران هدایت و رهبری می‌شود"، دانسته است. تلویزیون فرانسه نیز آن را به افراطیون ایران نسبت داده، در حالی‌که یک فرد ناشناس در تماس با دفتر خبرگزاری فرانسه، با پذیرفتن مسئولیت این انفجار، خود را منسوب به "بریگادهای عرب" خوانده است. گزارش شده که از جمله‌ی کشتگان این انفجارها، چند افسر عالی‌رتبه‌ی وزارت کشور کویت و چند کودک و یک زن بوده‌اند.

- به گزارش یک روزنامه‌ی تونسی، سازمان امنیت تونس عده‌ای از هواداران عراقی را که در یک شبکه‌ی جاسوسی برای دولت بعثی عراق فعالیت می‌کرده‏‌اند، دست‏گیر کرده‏ است. همچنین نشریه‌ی انگلیسی "فارین ریپورت" از دست‏گیری 13 عراقی در بحرین خبر داد که در حال منفجر کردن بمب و برجا گذاشتن نشانه‌ای مبنی‌بر دخالت ایران، بوده‌اند. آن‏ها اعتراف کرده‏‌اند که انفجار دو بمب در بحرین هم‌زمان با سفر "سعودالفیصل" (وزیر خارجه‌ی عربستان) به ایران نیز کار عراق بوده‏ است.

- "سعودالفیصل" در پایان مذاکرات دو روزه‌ی شورای همکاری خلیج‌فارس گفت مطمئن است جنگ پنج‌ساله بین ایران و عراق به‌زودی پایان خواهد یافت. رادیو بی‏.‏بی.‏سی. این اظهارات را بسیار خوش‌بینانه توصیف کرد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی جنگ نفت‌کش‌ها (که از اوایل 1984 آغاز شده) و بررسی آمار و ارقام آن و نیز تبعات و سودها و زیان‌هایش.

- سخنان یکی از مسئولان وزارت نیرو در بررسی علل کمبود برق و کثرت خاموشی‌های روزانه با اشاره به مواردی چون جنگ و آثار آن به‌ویژه جنگ شهرها؛ رفتن کارشناسان و متخصصان شوروی از نیروگاه‌ها؛ تعویق اجرای عملیات پیمان‏کار فرانسوی در نیروگاه تبریز؛ رفتن کارشناسان آلمانی از نیروگاه نکا؛ تقسیم ناعادلانه‌ی بودجه و سیاست‌های نادرست ارزی؛ نباریدن برف و باران کافی؛ و مهم‌‌تر از همه، فرار و کناره‌گیری نیروهای انسانی متخصص از وزارت‏ نیرو.

ارسال نظر






captcha
ارسال