فائزون|۱۹ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10235 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۹:۱۰

تاریخ شمسی

19 تیر 1361

تاریخ قمری

18 رمضان 1402

تاریخ میلادی

10 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- گزارشی از اقدامات مهندسی عراق در شرق بصره و منطقه عملیاتی رمضان: ایجاد کانال در شرق تنومه و کاربری آن در پدافند از بصره، احداث چند ردیف مواضع و استحکامات جدید در شلمچه، ایجاد سکوهای تانک و ضدتانک در پشت کانال ماهی.

- معاونت سیاسی استانداری ایلام: ارتفاعات مهم و حساس 343 و... که بر مهران مشرف هستند، هنوز در اشغال نیروهای عراقی است.

- در انفجار انبار مهمات سپاه در حوالی حمیدیه، 17 تن مجروح شدند و 60 باب منزل ویران و یا دچار آسیب‌دیدگی شد.

- افراد حزب دمکرات با کمین در محور میاندوآب ـ مهاباد، 3 تن را شهید و دو تن را مجروح کردند. سازمان مجاهدین خلق: طی 3 ماه در 8 عملیات در شمال ایران، 90 تن از پاسداران را کشته‌ایم.

- شصت تریلر حامل تانک و تعدادی لودر و خودرو شورولت از مرزهای کویت وارد بغداد شدند.

- نشریه دیلی تلگراف: در جنگ ایران و عراق بیش از یک صد و پنجاه میلیون پوند به کشتی‌های تجاری آسیب وارد شده است.

- سخنان حجت‌الاسلام حکیم درباره دلایل ورود ایران به خاک عراق: ایران جوانان زیادی را در جنگ از دست داده است. عراق شهرها و روستاهای ایران را ویران کرده است و ملت مظلوم عراق از ایران تقاضای کمک کرده است. گروهی با نام سازمان سربازان انقلاب اسلامی عراق مستقر در لندن، حمایت خود را از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق، اعلام کرد.

- طرح شورای امنیت برای تصویب یک قطع‌نامه درباره‌ی جنگ ایران و عراق: عقب‌نشینی نیروها به مرزهای بین‌المللی، تشکیل یک نیروی نظامی برای نظارت بر آتش‌بس.... برگزاری فرانسه: اوضاع فعلی برای راه‌حل سیاسی مساعد است. نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت در مدت 22 ماه تهاجم و تجاوز عراق، در مورد جنگ بی‌تفاوت بود. هنوز قسمت‌هایی از خاک ما در اشغال عراق است. شرایط ایران برای برقراری صلح، آزادی کلیه سرزمین‌های ایران، دریافت 150 میلیارد دلار خسارت و تعیین و تنبیه متجاوز است.

- مقاله روزنامه اطلاعات در مورد صلح‌طلبی عراق، تلاش‌های امریکا در زمینه حفظ صدام و احتمال حمله مجدد عراق بعد از برقراری صلح.

- صدام‌حسین: ما از هشتم تیر به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کرده‌ایم؛ ایران به تلاش‌های صلح‌جویانه پاسخ نمی‌دهد؛ اسرائیل و کره شمالی به ایران کمک نظامی می‌کنند؛ به خاطر جنگ، نیروی کار عراق 40 درصد کاهش یافته است؛ از بعضی کشورهای عربی وام دریافت کرده‌ایم؛ ما خواستار رابطه‌ی حسنه با امریکا هستیم و خصومتی با امریکا نداریم؛ شوروی گفته است که علاقه‌مند به حفظ عراق می‌باشد.

- مقاله مجله تایم درباره‌ی وضعیت جبهه‌های جنگ، رابطه‌ی عراق با امریکا، پی‌آمدهای احتمالی پیروزی ایران بر عراق در خلیج‌فارس.

- سخنان "طه یاسین رمضان" معاون رئیس‌جمهور عراق، درباره‌ی آمادگی این کشور برای ادامه جنگ، حضور نیروهای مصری در عراق و انتقاد از مواضع سیاسی سوریه.

- روزنامه سوری "الثوره": صدام و مبارک مسئول پیش آمدن وضع ناهنجار کنونی در جهان عرب هستند.

- پشتیبانی مجدد دولت یوگسلاوی از برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد؛ حمایت‌های تبلیغاتی ـ سیاسی دولت یوگسلاوی از عراق. روزنامه "ویسنگ" چاپ زاگرب: عقب‌نشینی عراق گامی مثبت برای تشکیل کنفرانس بغداد است؛ ایران به بمباران شهرهای مرزی عراق ادامه می‌دهد؛ ایران سعی در ادامه‌ی مناقشات دارد و مواضع اسرائیل را تقویت می‌کند.

- تفسیر خبرگزاری فرانسه دربارة سفر روز گذشته شاه اردن به عراق: شاه حسین برای اعلام حمایت از صدام به عراق مسافرت کرده است. رادیو کلن: سفر شاه حسین به بغداد زمانی انجام گرفته که ایران تهدید کرده است به خاک عراق حمله خواهدکرد.

- مقاله روزنامه آلمانی "فرانکفورتر الگمانیه" درباره‌ی مناسبات متقابل ترکیه، عربستان و عراق.

- در پی تعطیلی موقت سفارت و کنسول‌گری‌های ایران در آلمان در اعتراض به حکم اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی، وزیرخارجه آلمان در نامه‌ای به همتای ایرانی خود از این اقدام اظهار تأسف کرد. در این نامه برای حل و فصل مسائل به وجود آمده و رفع سوءتفاهمات اعلام آمادگی شده است.

- وزارت امورخارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای مقام‌های لبنان را مسئول پی‌آمدهای ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در لبنان دانست.

- برای تهیه و تنظیم ادعا نامه علیه حکومت عراق و مشخص کردن ابعاد جنایات حاکمان این کشور، وزارت امورخارجه کمیسیونی مرکب از پنج کمیته نظامی، خبری، اقتصادی، حقوقی و سیاسی تشکیل داد.

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازگشت از سفر عربستان: دولت عربستان تسهیلات لازم را برای زائران ایرانی فراهم خواهد ساخت.

ارسال نظر






captcha
ارسال