فائزون|۱۹ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10232 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۹:۰۴

تاریخ شمسی

19 تیر 1366

تاریخ قمری

13 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

10 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- نیروی دریایی ارتش سه کشتی را در تنگه هرمز مورد بازرسی قرار داد.

- در عملیات نیروهای سپاه در غرب سنندج 2 تن از نیروهای سازمان کومه‌له کشته و 2 تن نیز مجروح شدند.

- 5 تن از آسیب‌دیدگان حمله شیمیایی عراق به سردشت برای ادامه معالجه به اسپانیا اعزام شدند.

- مبارزان کرد عراق یکی از مسئولان حزب بعث و یک عنصر اطلاعاتی عراق را به ‏‏قتل رساندند. مصاحبه‌ی انوشیروان امین معاون اتحادیه میهنی کردستان درباره‌ی همبستگی جدید نیروهای معارض کرد عراق و توافقات آنها برای ادامه‌ی مبارزه: اتحاد ما با حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‏‌ها) استراتژیک است.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازتاب حمله قایق‏‌های تندرو علیه کشتی‏ پکونیک در مطبوعات کویت.

- گزارش روزنامه کیهان از دیدار جمعی از علما و روحانیون معارض عراقی با آیت‌‏الله منتظری: کشور عراق را ملت عراق باید آزاد سازد و مسئولیت عمده به دوش علما است.

- معاون سیاسی وزیرخارجه ایران طی مصاحبه‌‏ای در اسپانیا ضمن اعتراض به کشورهای اروپایی به‌‏خاطر پناه دادن به سازمان‌‏های تروریست ایرانی، خواستار پیگیری و مجازات عاملان ترور دبیر دوم سفارت ایران در مادرید شد.

- دیدار سفیر ایران در زیمبابوه با وزیرخارجه این کشور و تقدیم پیام وزیرخارجه ایران به مقامات آن کشور. من‏گودندا: در بیانیه‌ی سران جنبش عدم تعهد با حضور ناوگان قدرت‏‌های بزرگ و خارجی در خلیج‌‏‏فارس مخالفت شده است.

- سانفرانسیسکو کرونیکل: نیروی دریایی امریکا حضور خود را در خلیج‏‌فارس توسعه داده تا برای عملیات اسکورت نفت‌کش‌‏ها کسب آمادگی کند. رزم‌ناو میسوری آماده می‏‌شود تا سواحل غربی امریکا را به قصد خلیج‌‏‏فارس ترک کند. تلویزیون ای.بی.سی: امریکا قصد دارد برای مقابله و خنثی کردن قایق‌‏های گشتی سپاه پاسداران در خلیج‌‏‏فارس هلی‏کوپتر تهاجمی به منطقه اعزام کند. رادیو مسکو: تقویت ناوگان جنگی نه‌‏تنها برای اسکورت نفت‌کش‌‏های کویتی بلکه برای وارد کردن ضربت پیشگیرانه به ایران است.

- سفیر ژاپن در کویت حضور نظامی کشورش را در منازعات منطقه خلیج‏‏‌فارس رد کرد: توکیو تلاش می‌نماید فضای مناسبی میان ایران و عراق جهت دست یافتن به راه‌حلی صلح‌آمیز برای جنگ فراهم آورد.

- سخنرانی نزار حمدون معاون وزیرخارجه عراق و سفیر سابق این کشور در امریکا‏ در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌‏الملل امریکا درباره‌ی بهبود روابط امریکا و عراق، تغییر سیاست امنیتی - نظامی امریکا به‏‌نفع عراق، واقع‌‏گرایی عراق در درک منافع امریکا، اجتناب ناپذیر بودن گرایش عراق به امریکا و نقش ایران گیت و حادثه حمله به ناو استارک در پیوند و دوستی بین دو کشور و...

- امریکا بار دیگر پیشنهاد ایران مبنی‌‏‏بر توقف حملات به کشتی‌‏ها در خلیج‌‏فارس را رد کرد. چارلز ردمن سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا: این پیشنهاد فاقد یک راه‏‏‌حل جامع است.

- سفیر ایران در ژاپن: در صورتی‌که سازمان ملل متحد عراق را به عنوان آغازگر جنگ معرفی کند، ایران حاضر است مذاکرات مستقیم را با سازمان ملل آغاز کند. سازمان ملل باید عراق را نصیحت کند تا حمله به نفت‌کش‏‌ها در خلیج‌‏فارس را متوقف کند. روزنامه فرانکفورتر الگماینه: هیچ کس در کادر رهبری تهران حاضر نیست تا زمانی که بغداد به گناه خود اعتراف نکرده است، در مورد صلح اقدامی بکند.

- پیشنهاد یاسر عرفات برای تشکیل اجلاس فوق‌العاده‌ی کشورهای عضو کنفرانس اسلامی جهت برقراری صلح بین ایران و عراق در کویت.

 - مذاکره کاردار فرانسه در ایران با مقامات وزارت خارجه. پی‏یر‏لافرانس: تماس‏‌ها تقریباً‌ فنی و در مورد وضعیت وحید گرجی بود. رادیو فرانسه: دولت فرانسه برای حل بحران با تهران به‌‏دنبال یک کشور واسطه است. این کشور ممکن است الجزایر باشد. اظهارات سردبیر بخش خاورمیانه‏‌ای روزنامه لیبراسیون درباره‌ی روابط ایران و فرانسه، عملکرد دو کشور در بحران اخیر، سوابق تلاش‌‏های دو کشور برای عادی‌‏سازی روابط در سال‏‌های اخیر، نقش وحید گرجی در بهبود روابط دو کشور و میزان نفوذ وی در سطوح تأثیر‏گذار در وزارت خارجه.

- دولت انگلیس در ادامه سیاست‌های واگرایانه با ایران یک نفت‌کش ایرانی را به بهانه‌ی شکایت دولت نروژ توقیف کرد.

- مقاله روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در بررسی عملکرد و دیدگاه‌‏های دو دولت فرانسه و انگلیس در خلیج‌‏‏فارس. اسکورت اعلام نشده‌ی نفت‌کش‌‏‏‏های انگلیسی توسط ناوگان این کشور در خلیج‌‏‏فارس و پرهیز از هیاهوی تبلیغاتی در این‌باره و عملکرد فرانسه در ابعاد محدودتر و محطاطانه‌‏تر برای اجتناب از درگیری با ایران محور اصلی این مقاله است.

- گزارش مجله‌ی لبنانی الشراع از مذاکرات ایران و سوریه برای آزادی گروگان‏‌های فرانسوی. در آستانه‌ی دیدار نخست وزیر سوریه از اردن رادیو اسرائیل زمینه‌ی این دیدار را در جهت آشتی دو کشور عراق و سوریه اعلام کرد.

- افزایش قیمت نفت در پی حمله به نفت‌کش امریکایی پکونیک. عربستان سعودی خواهان افزایش قیمت نفت در سال آینده شد.

- خبر رادیو امریکا از گشایش خط جدید انتقال نفت عراق از دی‏‌ماه از طریق ترکیه. گزارش خبرگزاری آلمان درباره‌ی وضعیت صدور نفت عراق با توجه به فعال شدن خط جدید انتقال نفت این کشور و گزارش این خبرگزاری از تخلف این کشور از قوانین اوپک و صدور غیر مجاز نفت.

- گزارش رویتر از رویکرد جدید اقتصادی عراق برای جذب سرمایه‏‌های خارجی به‌‏منظور بازسازی اقتصادی این کشور. بررسی تغییر استراتژی اقتصادی حکومت عراق و سازمان‌دهی جدید سیاست اقتصادی این کشور در خبرگزاری آلمان.

- در پی حادثه‌ی شهرهای کوتیه و کراچی، دولت پاکستان اعلام کرد که اعمال خشونت‌‏بار مخالفان ایران را در خاک خود تحمل نخواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال