فائزون|۱۸ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 10230 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۸:۲۵

تاریخ شمسی

18 تیر 1361

تاریخ قمری

17 رمضان 1402

تاریخ میلادی

9 ژوئیه 1982
 
خلاصه روز: 

- گزارش قرارگاه کربلا از عقب‌نشینی نیروهای عراقی در منطقه سوبله و دویرج و استقرار آن‌ها در مناطق سرکوب منطقه فکه و حمرین.

- ادامه‌ی تلاش نیروهای خودی برای پاک‌سازی میدان‌های مین در جبهه‌های غرب. تاکنون پانزده هزار عدد انواع مین در گیلان‌غرب و قصرشیرین کشف و 23 هزار عدد نیز منهدم شده است.

- گلوله باران مناطق مسکونی آبادان و خرمشهر که براثر آن، مناطقی در این دو شهر آتش گرفت و 2 تن شهید و 18 تن نیز مجروح شدند.

- عناصر سازمان مجاهدین خلق به قصد ترور فردی به خانه‌ی وی حمله کردند که در این حمله، همسر این فرد شهید و فرزندش مجروح شد و خانه نیز به آتش کشیده شد.در باختران به منظور خنثی کردن سوءقصد به جان آیت‌الله "اشرفی اصفهانی" امام جمعه این شهر، فرد دیگری به جای وی به اقامه نماز پرداخت.

- موضوع‌های مورد بحث آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران: موضع‌گیری در جنگ، ادعای صلح‌طلبی عراق و مقایسه آن با ادعاهای این کشور در اوایل جنگ، همچنین تشکیل کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ما گلوله‌های عراق را به طرف بغداد برمی‌گردانیم و دست او را می‌شکنیم. اگر خسارت ما را نداد، از حلقوم او بیرون می‌کشیم. اگر صدام صلح‌طلب بود چرا موقع عقب‌نشینی شهرهای ما را تخریب کرد؟! صدام فردای روزی که به ایران حمله کرد حرف از صلح زد ولی می‌گفت که شط‌العرب[اروند] را به ما بدهید، خوزستان هم عربستان شود. ولی حالا چطور شده که به مرزها عقب نشسته است؟ خبرگزاری رویتر: در ایران فریادهای پرقدرت برای تعقیب متجاوز به منظور متقاعد کردن بغداد به پذیرفتن شرایط ایران، بالا گرفته است.

- سفیر ایران در لبنان: توطئه ربودن دیپلمات‌های ایرانی، به منظور جلوگیری از اعزام داوطلبان ایرانی به لبنان، صورت گرفته است.

- باز هم پلیس فرانسه سه ایرانی دیگر را به اتهام اقدام برای قتل ابوالحسن بنی‌صدر بازداشت کرد. بانک ملی ایران شعبه پاریس به دست دو مرد مسلح مورد سرقت قرار گرفت. کاردار ایران در فرانسه: این مسئله مشکوک است، بعید است دو نفر مسلح بتوانند به این سادگی به یک بانک دستبرد بزنند.

- شورای امنیت به درخواست اردن برای بررسی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه داد. خبرگزاری عراق: پیش‌نویس یک قطع‌نامه به تصویب اعضای شورای امنیت می‌رسد. سفر ناگهانی شاه اردن به بغداد. مجله‌ی فرانسوی لوماتن: کمیته حسن‌نیت غیرمتعهدها در وین تشکیل جلسه می‌دهد.

- سخنان صدام‌حسین در نجف: با تأکید بر مقاومت، عربیت و ناسیونالیزم.

- تلگراف علمای عراقی به صدام: خداوند به شما در راه خیر و تحقق اهداف امت ما در وحدت، آزادی و سوسیالیزم توفیق دهد.

- آغاز به کار کنفرانس فوق‌العاده وزیران نفت کشورهای اوپک. وزیر نفت عراق: ما تولید خود را کاهش نخواهیم داد. وزیر نفت عربستان: ما تولید خود را به کمتر از 7 میلیون بشکه کاهش نخواهیم داد. گزارش بی.بی.سی. از وجود اختلاف بین کشورهای عربستان و عراق از یک سو و ایران از سوی دیگر. واشنگتن پست: آیا اوپک می‌تواند با کاهش میزان تولید نفت قیمت آن را بالا نگاه دارد؟ اوپک از قدرت اجرایی یک کارتل نفتی حقیقی محروم است.

- شرایط ویژه حکومت سعودی برای حجاج: ورود عکس و پوستر ممنوع است. افراد متخلف به کشورهای خود بازگردانده خواهند شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال