فائزون|۱۸ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10229 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۸:۲۳

تاریخ شمسی

18 تیر 1364

تاریخ قمری

20 شوال 1405

تاریخ میلادی

9 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- تک محدود موفق دشمن به مواضع ارتش در منطقه‌ی "نهر عنبر" مقابل پاسگاه شرهانی (جنوب نوار مرزی موسیان) و پاتک ناموفق خودی در بازپس‌گیری ارتفاع 402 معروف به "کله شوان" در منطقه‌ی سومار که روز گذشته به تصرف دشمن در آمده بود.

- هواپیماهای عراقی یک نفت‌کش به نام "ام - وطن" دارای ملیت ترکیه را که در اجاره‌ی دولت ایران بود، هدف اصابت یک فروند موشک قرار دادند.

- در یک اقدام بی‌سابقه، هواپیمای حامل وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران که در حال بازگشت از کنفرانس وزیران نفت اوپک در وین بود، مورد تعرض هواپیما‌های عراقی قرار گرفت ولی با توجه به اسکورت دو فروند هواپیمای جنگی اف - 4 ایران، این تعرض دفع شد.

- "حسن" شاه مراکش، اعراب را به پشتیبانی از عراق در مقابله با "تجاوز ایران" فرا خواند.

- در مرحله‌ی دوم عملیات "انصارالله" که در مناطق مرزی شمال‌غرب کشور جهت قطع ارتباط نیروهای ضدانقلاب با عراق و سرکوبی و انهدام آنان و پاک‌سازی روستاهای مرزی ادامه دارد، قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) (سپاه) به‌عنوان این‌که "تعداد کثیری از عناصر تشکیلاتی و سران ضدانقلاب از جمله "علیار" مسئول نظامی حزب منحله‌ی دمکرات، به هلاکت رسیده‌اند"، اسامی دیگر کشته‏ شدگان را با سمت آن‏ها اعلام کرد. در یک نشریه‌ی داخلی سپاه نیز در گزارشی به میزان خسارات وارده به ضدانقلاب، کادر تشکیلاتی و عناصر مهم آن، دست‏یابی به اسناد و مدارک، آزادی اهالی بومی روستاهای آزاد شده، قطع ارتباط تدارکاتی گروهک‌ها با حکومت بعثی عراق و نیز گرفتن تعدادی اسیر از جمله "علی عزیزی" مسئول نظامی گروهک "خبات" و... اشاره شده‏ است. همچنین به گزارش قرارگاه حمزه (ارتش) عناصر حزب دمکرات که از عراق وارد ایران شده‌اند، خود را برای فعالیت ایذایی آماده می‌کنند.

- دیدار مسئولان قوه‌ی قضائیه با امام‌خمینی که در واقع مراسم تودیع دادستان قبلی (آقای صانعی) و معارفه‌ی دادستان جدید (آقای موسوی خوئینی‌ها) محسوب می‌شد و سخن‏رانی امام‌خمینی درباره‌ی مسائل مختلف جنگ و نظام و نیز درباره‌ی این تغییرات.

- مهندس "غرضی" وزیر نفت نتایج اجلاس مقدماتی کنفرانس وزیران نفت اوپک را تشریح کرد.

- آخرین تحولات در روابط ایران با شوروی با توجه به آخرین مواضع مسئولان جمهوری‌ اسلامی ایران از جمله مصاحبه‌ی دیروز نخست‌وزیر ایران، در مصاحبه رادیو بی‏.بی‏.سی با "جهانگیر بهروز" روزنامه نگار ایرانی، بررسی شد.

- روزنامه‌ی "هرالد تریبون" با تأکید بر این‌که ایران جسورانه ثابت کرده که با پشت سر گذا‌شتن مخاطرات قبلی (جنگ پنج‌ساله با عراق، تهدید گروه‌های چپ و راست...) ماندنی و پابرجاست، از امریکا خواست تا از تیرگی روابطش با ایران بکاهد و در صدد یافتن راهی مناسب برای نزدیک شدن دوباره به ایران باشد.

- در واکنش به مواضع امریکا و اظهارات روز گذشته‌ی ریگان درباره‌ی تروریسم و متهم کردن چند کشور به تروریسم، امروز منابع شوروی، لبنان، لیبی و اردن مواضع رسمی و غیر رسمی کشورهای خود را اعلام کردند.

- گزارش نشریه‌ی "فارین ریپورت" از آخرین تحولات جنگ ایران و عراق و نیز وضع جسمی امام‌خمینی.

- رادیو "صدای نجات ایران" (وابسته به علی امینی) گزارش داد که "طارق عزیز" وزیر خارجه‌ی عراق، از سوی صدام‌حسین یک ساعت نفیس طلا که در پشت آن نقشه‌ی عراق حک شده و در آن خرمشهر به نام "محمره" و به‌صورت یکی از شهرهای عراق ترسیم گردیده، به "مسعود رجوی" هدیه کرده‏ است.

ارسال نظر






captcha
ارسال