فائزون|۱۸ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10226 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۰۸:۱۱

تاریخ شمسی

18 تیر 1366

تاریخ قمری

12 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

9 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- نفت‌کش 273 هزار تنی امریکایی پکونیک در 110 مایلی سواحل کویت هدف حمله‌ی قایق‏‌های تندرو قرار گرفت و آسیب دید. خبرگزاری فرانسه: این حمله ایران احتمالاً اولین و شاید آخرین اخطار ایران به امریکا قبل از اسکورت نفت‌کش‌‏های کویتی باشد. آسوشیتدپرس: این حقیقت که پکونیک در روز هدف حمله قرار گرفت به وضوح روحیه‌ی ضد امریکایی ایرانیان را نشان می‌‏دهد. رویتر: امریکا اعلام کرد که این کشور علیه حمله به پکونیک اقدام تلافی‏‌جویانه نخواهد کرد. سخن‌گوی کاخ سفید: حمله به پکونیک نمونه دیگری است که نشان دهنده‌ی لزوم پایان یافتن جنگ ایران و عراق است.

- اعزام داو‏طلبان بسیجی به جبهه‌‏های جنگ: چهارمین کاروان سپاهیان صاحب‏‌الزمان‏‏(عج) از استان کردستان از شهرهای سنندج، بیجار، قروه، مریوان، سقز و...، چهار گردان از استان کهکیلویه و بویراحمد تحت عنوان مدافعان خلیج‏‏‌فارس از شهرهای دوگنبدان، یاسوج، دهدشت و... و کاروان ثامن‏‌الائمه (ع) از شهرهای شیراز، سپیدان، فسا، داراب، استهبان و....

- بازرسی 13 کشتی در تنگه هرمز ضمن انجام مأموریت‌های ویژه پدافندی نیروی دریایی ارتش.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی بررسی وضعیت جنگ و بحران جاری منطقه و تحولات صورت گرفته، هدف قرارگرفتن یک نفت‌کش امریکا در خلیج‌‏‏فارس و بحران روابط سیاسی بین ایران و فرانسه و ایران و انگلیس.

- نمایندگان ایران در شوروی و بحرین در ملاقات با مقامات آن کشورها بر تداوم سیاست ایران برای مقابله به‏‌مثل با قدرت‏‌های جهانی در خلیج‌‏‏فارس تأکید کردند.

- رئیس کمیته‌ی کمیسیون روابط خارجی پارلمان آلمان غربی در ملاقات با طارق عزیز آخرین تحولات منطقه را مورد بحث قرار داد. سفیر عراق در آلمان از سیاست بی‏‌طرفی آلمان در جنگ ایران و عراق انتقاد کرد.

- در اولین سفر دوره‏ای هیئت سیاسی اتحادیه‌ی عرب به پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت، این هیئت در لندن با مارگارت تاچر نخست وزیر و جفری‏‏‏هاو وزیرخارجه انگلستان دیدار کرد. معاون سیاسی دبیرکل اتحادیه عرب از شورای امنیت خواست تا برای متوقف کردن جنگ، اقدامات سیاسی نظامی اتخاذ کند. وزیر دفاع عربستان از ایران خواست تا به پیام‌‏های صلح عراق پاسخ مثبت دهد.

- معاون نخست وزیر کویت نقش این کشور را در بحران جاری خلیج‏‏‌فارس صلح‌‏آمیز خواند. مقاله تایمز مالی درباره‌ی هم‌کاری کویت با عراق و نحوه‌ی کمک‌‏های این کشور به عراق: کویت سرنوشت خود را با عراق پیوند زده است. کویتی‏‌ها می‏‌گویند ما چاره‏‌ای نداریم جز این‌که به هواپیماهای میراژ عراقی اجازه دهیم از فضای کویت استفاده کنند!

- مصوبه روز گذشته کنگره امریکا درباره تعویق 90 روزه‌ی اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی در رأی‏‌گیری امروز مجلس سنا حد نصاب لازم را کسب نکرد.

- مقاله‌ی خبرگزاری فرانسه، خبر شکبه ان.بی.سی، مقاله جینز دیفنس و گزارش آسوشیتدپرس دربار‏ه‌ی احتمال درگیری ایران و امریکا. خبرگزاری فرانسه: حمله به کشتی پکونیک، آموزش نیروی دریایی سپاه و داوطلبان بسیجی و... نشانه‌ی عزم نیروهای ایران برای مقابله به‌‏مثل است. برنامه‌ی شبکه‌ی تلویزیونی ان.‏‌بی‌.‏سی امریکا به‌‏نقل از مقامات کاخ سفید درباره‌ی حضور قایق‌‏های تندرو در خلیج‌‏‏فارس و واکنش امریکا به آن. جینز دیفنس توان دریایی ایران را مورد بررسی قرار داده و تکنیک‏‌های احتمالی درگیری ایران با نیروهای امریکایی و تجهیزات به‌کار گرفته شده را مورد بحث قرار داده است. آسوشیتدپرس ضمن اعلام نگرانی مقامات کشورهای عرب در استقرار موشک‏‌های کرم ابریشم به‌‏نقل از برخی دیپلمات‏‌ها، امکان مسدود کردن تنگه هرمز را بررسی کرده است.

- نیویورک تایمز در مقاله‏‌ای به شدت به طرح اسکورت نفت‌کش‌‏های کویتی انتقاد کرد و با احمقانه خواندن این تصمیم از ابتکار دو سیاست‌مدار امریکایی (مبنی‌بر اجرای این مأموریت تحت نظارت سازمان ملل به‌‏جای دولت امریکا) استقبال کرد.

- انگلستان با اعلام این‌که دفاتر شرکت نفت ایران مرکز خرید سلاح برای ایران است و آن را تحت مراقبت قرار داده است، اولین گام را برای وارد کردن فشار سیاسی بر ایران برداشت.

- بررسی همکاری‏‌های اقتصادی ایران و آلمان شرقی و بحث درباره افزایش فروش نفت ایران به این کشور در رادیو کلن.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی به‏‌نقل از منابع آگاه پس از گذشت 45 روز از حادثه انفجار تأسیسات گاز کویت: اهداف این عملیات، میزان خسارت‏‌های وارد شده و اهداف کشور کویت از راه اندازی این مجتمع گازی.

- مقاله روزنامه فرانکفورتر روندشاو دربا‏ر‏ه عملکرد آتی سازمان مجاهدین خلق پس از تغییر استراتژی این سازمان از عملیات نامنظم به یک ارتش منظم.

- در عملیات کمین نیروهای کومه‌له در جاده‌ی کمربندی سنندج و در منطقه دیواندره دو تن شهید شدند و یک تن مجروح شد.

- در حمله پیش‌مرگان کرد مسلمان در منطقه زاخو صدمات زیادی به نیروهای عراقی وارد شد و فرزند یکی از رؤسای عشایر طرف‌دار عراق کشته شد. خبرگزاری اوبا: 2 هزار تن از نیروهای عشایر بیشار به نیروهای معارض پیوستند.

ارسال نظر






captcha
ارسال